در روزگاری که هر روز و هر لحظه از سوی فردی یا مجموعهای بمباران اطلاعاتی میشویم، قبول دارید تبلیغات در چنین فضای پرهیاهویی کار راحتی نیست. بهنوعی جلب توجه مخاطب از میان میلیونها تبلیغ نیازمند آن است که رپرتاژ مورد نظر به نحوی ویژه نوشته شود تا رضایت مخاطب را جلب نماید. شاید شما هم اینروزها ترغیب شدید که بدانید چگونه میتوان یک متن رپرتاژ برای معرفی کسبوکاری نوشت.
بنابراین، برای اینکه از نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی درست آگاه شوید، میتوانید نکاتی که در ادامه برایتان بیان میشود را دنبال کنید.
چگونه یک رپورتاژ آگهی بنویسیم؟
در یک متن رپورتاژ شما میتوانید با بیان نکات مثبت یک محصول و نیز شناسایی نیاز مخاطب، آن خدمت را بهشکلی مطلوب به بازار معرفی کنید. بنابراین در دنباله مطلب گامبهگام نحوه نوشتن محتوای رپورتاژ را برایتان شرح میدهیم:
شناسایی مخاطب
شما در گام اول برای نوشتن رپرتاژ آگهی باید مخاطب کسبوکار خود را تا حد زیادی شناخته باشید تا خدمات، محصولاتی که ارائه میکنید بهدست مخاطب واقعی برسد. ازطرفی، برای اینکه در نحوه نگارش رپرتاژ درست عمل کنید، بایستی لحن کسبوکار مورد نظرتان را بشناسید تا بهدرستی با مخاطب همکلام شوید.
محل انتشار
همانگونه که میدانید برای اینکه آگهی رپورتاژ آن تأثیرگذاری اصلی خود را روی جامعه هدفتان داشته باشد بایستی در مکان مناسبی منتشر شود. یعنی موضوع رپورتاژ با مکانی (سایت) که آنجا منتشر میشود تا حدود زیادی مرتبط باشد. در این شیوه ارتباط بهتری شکل میگیرد و میتوانید مخاطبان اصلیتان را جذب کنید.
عنوان جذاب
یکی از قسمتهای مهم در مسیر یادگیری نحوه نوشتن رپرتاژ، عنوان نویسی آن است. پس، در ابتدای کار برای نوشتن رپرتاژ آگهی بایستی عنوان جذاب و مخاطبپسندی را انتخاب کنید. عنوانی که نیاز و خواسته مخاطب بوده و اینروزها ذهنش را درگیره کرده است. بهشکلی که با دیدن عنوان آگهی شما سریع بخواهد بداند محتوای خبریتان چیست و از چه گفته است.
چکیده
بعد از آنکه عنوان مناسب را برای آگهی رپرتاژ خود تعیین کردید، شما در این مرحله بایستی به فکر نوشتن چند خط در مورد خلاصهای از متن معرفی محصولات و خدمات کسبوکار مورد نظرتان باشید. البته در این قسمت هدف آن است که مخاطب تشویق شود نوشته شما را تا انتهای آگهی همراهی کند. پس، در اینجا قصد نداریم به بیان جزئیات خبر بپردازیم. در این قسمت میتوانید بهطور مختصر در حدود ۴۰ الی ۵۰ کلمه توضیحاتی که در دنباله متن آگهی گفته خواهد شد، اشاره کوتاهی کنید.
ازسویی، در همان شروع از گنگ و مبهم صحبت کردن بپرهیزید و بهقولی شفاف و ساده با مخاطب خود وارد گفتگو شوید تا ارتباط خوبی شکل بگیرد. پس، مخاطب را گیج نکنید، مخاطب نیامده معما حل کند، نیازی دارد و در سریعترین زمان بهدنبال برآورده شدن آن است.
بدنه جذاب
برای اینکه در نحوه نوشتن رپورتاژ درست پیش بروید، بایستی بتوانید بعد از گذر از مرحله چکیده به عنوان مقدمه، بدنه متن آگهیتان را هم جذاب و کاربرپسند بنویسید. در این قسمت میتوانید از تکنیک داستانسرایی استفاده کنید. منظور این است که با بیان یک مسئله به حالت داستانی در معرفی محصول و خدمت مورد نظر، بدنه متن آگهی رپورتاژتان را بنویسید.
هدف از بیان روایتگونه متن آگهی آن است که مخاطب را با نوشته خود درگیر کنید تا با شما همراه شود. راستی یک نکتهای را همینجا در نظر داشته باشید، مخاطب قرار نیست به آگهی شما پولی بپردازد، بلکه قرار است برای محصول، خدمات که نیازی را برآورده میکند در ازایش پول پرداخت کند.
در ضمن در انتخاب زیرتیترها برای متن رپوتاژ خود تمام تلاشتان را بکنید، چرا که مخاطب بعد از عنوان به سراغ زیرتیترها خواهد رفت. اگر زیر عنوانها جواب سوال و نیازش باشد، متوقف خواهد شد و برای خواندن متن زمان خواهد گذاشت. اگر غیر این باشد، به سراغ سایت و متن آگهی دیگری میرود.
دعوت به اقدام (call to action)
در این قسمت از آموزش نحوه نوشتن رپورتاژ، شما در پایان کار قرار است مخاطب خودتان را به کاری تشویق کنید.به عنوان مثال، از کاربر مورد نظر آگهیتان میخواهید برای امتحان کردن آن خدمت یا محصول پیشقدم شود. چراکه در این محتوای رپورتاژ ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ کلمه این اطمینان را دادید که با تهیه این محصول یا بهکارگیری این خدمت جواب سوالش بهزودی پاسخ داده خواهد شد.
بعد از گفتن این نکات در خصوص نوشتن رپورتاژ خبری در سایتی، حال بیایید با هم تفاوت بلاگ با رپورتاژ را بررسی کنیم.
مهمترین تفاوت بلاگ با رپورتاژ آگهی
محل انتشار
با توجه به نکاتی که در مطالب بالا در خصوص نحوه نوشتن رپورتاژ گفته شد، میتوان گفت در متن بلاگی بیشتر در خود سایت کسبوکار منتشر میشود. پس، کارمان کمی راحت است، با توجه به لحن آن کسبوکار و برند نوشتهمان را به نگارش درمیآوریم.
در حالی که متن رپورتاژ در سایت دیگری منتشر میشود و بایستی براساس قوانین و لحن آن سایت مقصد نوشتهمان را بنویسیم و دست به انتشار بزنیم. به این شیوه این اطمینان وجود دارد که تفاوتی بین محتوای ما با باقی محتواهای سایت مقصد ایجاد نشده است.
مخاطب هدف
مخاطبی که متن بلاگی را میخواند اطلاعاتی اولیه از آن موضوع را دارد و الان میخواهد با خواندن مطلب سایت ما اطلاعاتی بیشتری را به دست آورد.
در حالی که در متن رپورتاژ، مخاطب هیچ اطلاعاتی از موضوع خبر آگهی ندارد. با این نگاه وارد سایت شده که از اخبار جدید مطلع شود و در یک لحظه با عنوان آگهی شما روبرو میشود.
آموزش
در متن بلاگی هدف این است که موارد و نکات مهم و البته جدیدی را به مخاطب اطلاعرسانی کند و در کل هدف آموزش است. منتهی در متن رپورتاژ بیشتر میخواهیم که مخاطب با کسبوکار برند مورد نظر آشنا بشود و در صدد ارائه راه حل برای نیازش هستیم. البته کنار این کارها به هنگام ارائه رپورتاژ با لینکسازی و سئو بهنوعی به سایت خودمان هم کمک میکنیم تا بهتر دیده شود.
کلام آخر
در پایان من فرزانه کردلو امیدوارم نکاتی که در این مقاله در مورد نحوه نوشتن رپورتاژ بیان شد برایتان مفید بوده باشد. اگر نظری در مورد مقاله دارید، خوشحال میشوم در بخش نظرات همین صفحه بیان کنید تا در روزهای آینده مقالات کاربردیتری را برای شما مخاطبین عزیز جهان فکر ارائه دهم.