E html> مهم‌ترین عامل موفقیت یک کسب و کار کوچک چیست - جهان فکر
خانه / نمونه مقالات کسب و کار / مهم‌ترین عامل موفقیت یک کسب و کار کوچک چیست

مهم‌ترین عامل موفقیت یک کسب و کار کوچک چیست

 

 

  • نویسنده: فرزانه کردلو

 

 

وقتی هر جا صحبت از کسب‌ و‌ کار موفق می‌شود به نظرمان می‌آید که بایستی یک تیم بزرگ و قدرتمندی در کنارمان داشته باشیم تا بتوانیم کارهای فوق‌العاده‌ای را پشت سر هم خلق کنیم. این موضوع نه اینکه درست نباشد نه؟ خیلی هم درست و منطقی است، منتها وقتی می‌توان استارت آپ بزرگی ایجاد کرد که از نظر تک تک افراد تیم حتی شده به تعداد انگشتان یک دست، شخصیت صاحبان کسب‌و‌کار موفق را داشته باشیم.

 

instagram

 

راستی می‌خواهید در ادامه بدانید عوامل مهم ایجاد موفقیت یک استارت آپ کوچک چیست؟ البته کمی صبر کنید نظرتان چیست قبل بررسی این عوامل، یک تعریف کوتاه و مختصر از خود مفهوم کسب‌ و کار کوچک داشته باشیم. بنابراین بی‌معطلی نظرتان را به بخش بعدی جلب می‌کنم.

 

 

 

مفهوم کسب‌وکار کوچک چیست؟

بایستی بدانید در همان ابتدا قرار نیست افراد زیادی را برای عملی کردن یک طرح موفق دور خود جمع کنیم. پس در همان شروع کار خودمان به تنهایی یا به همراهی یکی دو نفر دیگر هم می‌‌توانیم کسب‌ و‌ کار کوچک و البته موفق و هدفمند را راه اندازی کنیم. نظر شما چیست؟  

شاید در نگاه اول بگویید مگر می‌شود من یکی که فکر نمی‌کنم. مشکل همین جاست تا خودتان را باور نداشته باشید کلی افراد موفق هم دوروبرتان جمع باشند نمی‌توانید کاری از پیش ببرید.

از همان شروع کار برای اینکه در مسیر موفقیت قرار بگیرید بایستی ذهنیت صاحبان کسب‌و‌کار موفق را از قبل در باورتان کاشته باشید. راستی جدای از این موضوع، آیا به نظرتان مدیریت مجموعه هم می‌تواند نقش حیاتی در موفقیت استارتاپ‌های کوچک داشته باشد؟

البته همین جا بگویم که منظور از مدیریت به نوعی مدیریت خودمان از همه نظر و در نهایت افراد و موضوعات اطراف‌مان است.

 

چرایی کسب‌وکار کوچک؟

کسی که به دنبال تدارک کسب‌ و کار کوچک است یک نیازی را در خود و جامعه شناسایی کرده و برای برطرف کردن این جای خالی دست به کار شده تا کاری صورت دهد. پس برای اینکه بتوانید از همان ابتدا جاپای محکمی بنا کنید بایستی به سراغ نوآوری بروید. قرار نیست کار تکراری بکنید. قرار است با ایده و حرف جدید، کار جدیدی را روانه بازار کنید.

 

با توجه به این موضوع کسب‌وکارهایی که در حوزه تولید، ارائه خدمات، تجارت و … حرفی تازه‌ای دارند می‌توانند وارد گود شوند و محصولات، خدمات خود را در معرض دید قرار دهند. همه می‌دانیم برای اینکه فتیله این نوع از کسب‌وکارها روشن شود و در مسیر خاموش نشود. در وهله اول بایستی  به منظور تولید با هر اسم و برندی، اعتماد مشتری و مخاطب خود را جلب کنند.

 

هم اینک که در جریان چیستی و چرایی کسب‌و‌کار کوچک قرار گرفتید. بیایید در کنار هم برخی از مهمترین عوامل مؤثر در موفقیت مشاغل کوچک را برای دقایقی کوتاه مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم.

 

 

telegram

 

مهمترین عوامل تأثیرگذار در موفقیت یک کسب‌و‌کار کوچک

همانطور که شما هم می‌دانید عوامل خاص و ویژه‌ای هستند که می‌توانند سبب موفقیت کسب‌و‌کاری نه چندان بزرگ شود. شمایی هم که در این لحظه در اینجا حضور دارید می‌خواهید از وجود مهمترین آنها آگاه شوید. پس همچنان من را تا انتهای این بخش همراهی کنید.

 

داشتن ایده

به طور حتم با یک طرح و ایده، بهتر می‌توان برای ایجاد مشاغل کوچک امیدوار بود. البته این را هم بگویم طرح و هدف داشتن مهم است؛ اما این طرح و هدف وقتی معنا پیدا می‌کند که در مسیر سیستم محور به موضوع نگاه کنیم. یعنی هر روز برای هدف خود کاری صورت دهیم. نه اینکه فقط هدف داشته باشیم.

 

ارتباط داشتن

بسیاری فکر می‌کنند تنهایی هم می‌شود به موفقیت رسید. شاید بشود بخصوص در ابتدای کار بله این مسئله صدق می‌کند؛ اما در ادامه بدون ارتباط برقرار کردن و تیم سازی نمی‌توان به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد.

 

رشد فردی به همراه رشد جمعی

بیشتر افرادی که در قالب صاحبان کسب‌ و کار کوچک قدم در این مسیر می‌گذارند همه روزه تمام تلاش‌شان آن است که بتوانند مهارت‌ها و توانمندی‌های فردی خود را توسعه بدهند و در ادامه سایر افراد مجموعه را هم با خود همراه سازند.

 

هدفمند بودن

از همان ابتدای مسیر راه اندازی کسب‌ و‌ کار کوچک اگر از چگونگی کار خود را ندانید مشکلی نیست. همین که از چرایی فعالیت اطلاع داشته باشید می‌توانید به مرور به چگونگی آن هم پی ببرید.  

به گفته نیچه: «کسي که چرايي زندگي را يافته، با هر چگونه‌اي خواهد ساخت»  

 

مدیریت مالی

به طور حتم در هر کسب‌و‌کار جدیدی با هر عنوانی یکی از مهمترین عامل‌ها در موفقیت آن، مدیریت امور مالی است. وقتی فکر و ایده داشته باشید و در ادامه همه کارها هم خوب پیش برود. محصولات و خدمات عرضه شده‌تان هم مخاطب داشته باشد. اگر نتوانید در موضوع مدیریت مالی از همه جنبه‌هایش خوب عمل کنید عملاً کاری صورت ندادید.

 

ثبت و یادداشت کنید

صاحبان مشاغل جدید و کوچک هر اتفاقی در دوروبر فعالیت‌شان ‌رخ دهد بی‌تفاوت از کنار آن نمی‌گذرند. همه چیز را ثبت می‌کنند. این وقایع می‌تواند در قالب فرصت، چالش و … تعریف شود. شاید مهمترین مثال همان ثبت اهداف، نوشتن هزینه‌ها در شروع کار و … باشد.

ارزش افزایی کنید

در کسب‌ و‌ کار کوچک فرد یا افراد به هر نحوی در تلاش هستند ارزشی را با تعاریف مختلف به محصول و فعالیت‌شان بیافزایند.

 

افراد مناسب را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید برای ایجاد و به خصوص توسعه کسب‌وکار خود از همان ابتدا بهتر عمل کنید. بهتر است افراد مناسب فعالیت خود را گزینش کنید. حتماً هم ویژگی‌هایی چون با‌ انگیزه بودن، تعهد کاری داشتن و… را در اولویت‌های انتخاب خود قرار دهید.  

 

بازاریابی را دست کم نگیرید

در همه حال برای اینکه بتوانید مخاطب کالای خود را افزایش دهید. دست از تلاش برندارید. نیاز نیست حتماً هزینه‌های زیادی را صرف کنید. این روزها که به کمک خدمات آنلاین(سایت- شبکه‌اجتماعی) در کنار خدمات حضوری هم می‌توان در بخش بازاریابی کسب‌وکارهای حتی کوچک هم قدم‌های بزرگی برداشت.

 

 

میزان فروش را بالا ببرید.

به عنوان صاحب کسب‌ و کار کوچک برای اینکه بدانید در مسیر فعالیت‌تان درست پیش می‌روید یا نه؟ بهتر است میزان فروش را هم در انتهای تولید هر محصول، کالا و خدمات‌تان مورد ارزیابی قرار دهید. اگر برای خدمات‌تان، مخاطبان مورد نظر خود را به دست آوردید بهتر است برای آینده کسب‌وکار خود امیدوار باشید.

 

البته در این خصوص فقط هدف، فروش بالا نیست بلکه هدف در دنباله مسیر حفظ مشتری وفادار هم است. بنابراین، در راضی نگه داشتن مخاطب بایستی طرح و ایده مناسبی داشته باشید. 

 

در این لحظات به صحبت‌های پایانی خود در مورد عامل موفقیت کسب‌ و‌ کار کوچک رسیدم. از آنجایی که من فرزانه کردلو مدتی است در امر نویسندگی برای انواع مشاغل از جمله کسب‌و‌کارهای کوچک محتوا تولید محتوا می‌کنم. این مطالب حاصل تجربیاتم بود. امیدوارم توانسته باشم سوالات و ابهامات موجود در این باره را تا حدود زیادی برایتان برطرف کرده باشم.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

herbal-tea

دمنوش های آرامشبخش

    نویسنده: فرزانه کردلو     وقتی در دنیایی زندگی می کنیم که روزانه …

2 نظر

  1. عالی بود فرزانه جان آفرین👌👏👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *