E html> UXWriter چیست؟ - جهان فکر
خانه / تولید محتوا / UXWriter چیست؟

UXWriter چیست؟

قبل اینکه به چیستی واژه UXWriter بپردازیم، در همین ابتدا بگویم که نویسندگی در دنیای دیجیتال به‌ویژه دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد. در این میان از کپی‌رایتینگ (تبلیغ‌ نویسی)، نوشتن متن کوتاه برای داخل صفحات سایت و نیز البته ‌انواع اپلیکشن‌ها را می‌توان اسم برد.
حال برای بیان توضیحاتی بیشتر در مورد این نوع از مهارت نوشتن یعنی نویسندگی تجربه کاربری برایتان پیشنهادی داریم. نظرتان چیست، برای لحظاتی کوتاه همراه مقاله پیش‌رو باشید تا در کنار هم درک بهتری از واژه یوایکس‌رایتر و دنیای کاریش داشته باشیم.

نویسنده UXWriter کیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

نویسنده UXWriter یا همان User experience Writer نویسنده‌ایست که قرار است براساس اهدافی که وجود دارد، برای کاربر محتواهای درون سایت و نیز انواع اپلیکشن‌ها جملات کوتاه و بلند بنویسد. وقتی‌که شما با برنامه یا نرم‌افزار خاصی به شکل‌های گوناگون مواجه هستید. در چنین لحظاتی خودتان بسیار به‌چشم دیدید که برای ادامه بهتر کار، لابلای آن‌ها پیام‌ها و جملاتی ردوبدل می‌شود تا من و شمای کاربر از آن ابزار در گوشی، لپ‌تاپ و سایر ابزارها مناسب‌ترین بهره را ببریم و به‌قولی نیازمان برطرف شود.

الان که در این مورد صحبت می‌کنیم شاید تا این حد به موضوع توجه نکرد بودید. بله درست است، آن جملات کوتاه و عبارت‌هایی که در بین برنامه‌ها و صفحات سایت به‌نمایش در می‌آید را فردی نویسنده به نام UXWriter به نگارش درمی‌آورد.

شاید در ابتدا این موضوع خیلی برایتان اهمیت چندانی نداشت، ولی به مرور متوجه می‌شوید اگر آن پیام‌ها و جملات بین برنامه و کاربر نباشد، خیلی‌وقت‌ها کارها درست پیش نمی‌روند و بدون معطلی کاربر از آن صفحه و برنامه خارج می‌شود، چون نمی‌خواهد بیش از این سردرگم شود. همان‌طور که می‌دانید هیچ صاحب‌کسب‌و‌کار آنلاینی و به‌خصوص مدیر محصولی هم نمی‌خواهد چنین موضوعی برای خدمات و محصولاتش پیش بیاید.

به احتمال زیاد خودتان هم هنگام ورود به سایت یا به وقت استفاده از اپلیکشن‌های گوناگون با گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و دیگر ابزارهای دیجیتالی دیده باشید. حین کار محتواهایی از جمله جملات خوش‌آمدگویی، خطاها و … در آن صفحه از سایت یا اپلیکیشن به نمایش در می‌آید. از طرفی، موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود، اگر دقت کرده باشید بیشتر اطلاع‌رسانی‌‌ها روی دکمه‌ها هم چنین هدفی را از سمت نویسنده تجربه کاربری دنبال می‌کنند.

در نهایت هم وظیفه‌ی اصلی یک یو‌ایکس‌رایتر آن است که تا زمانی که کاربر در صفحات سایت یا داخل آن برنامه است، با راهنمایی‌هایی که از طریق دکمه‌ها، پیام‌ها و فراخوان‌های مختلف توسط نویسندگان تجربه کاربری از قبل تنظیم شده، حس‌و‌حال خوبی را هم تجربه کند. صد البته که هدف اصلی یعنی همان نیاز کاربریش در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود.

 

instagram

 

تفاوت Copywriter با UXWriter در چیست؟

وقتی داشتید مطلب بالا را می‌خواندید شاید یک سوال در همان ابتدا در ذهن‌تان ایجاد شده باشد. سوال این است، پس، یوایکس‌رایتر همان کپی‌رایتر است؟

پاسخ این سوال خیر است. حتی اگر در برخی موارد وظایف‌ کپی‌رایتر و یو‌ایکس‌رایتر شبیه هم باشند، باز نمی‌توان آنها را یکی دانست. نویسنده محتوا (کپی‌رایتر) به‌ویژه برای مطالب داخل سایت در تلاش است که با معرفی درست محصول، خدمات و غیره مخاطب موردنظر را با خود همراه کند تا از آن خدمات استفاده کند. پس، یک تبلیغ نویس روی فروش محصول تمرکز می‌کند. ازسویی، در امر بازاریابی هم همکاری می‌کند. این افراد در امر داستان‌سرایی عملکرد مناسبی دارند. نکته مهم‌تر اینکه یک کپی‌رایتر می‌تواند صفر تا صد محتوای خود را بنویسد و برای ارائه تحویل دهد.

در حالی‌که یک UXWriter تمام تلاشش را می‌کند کاربر از زمانی که وارد سایت یا برنامه‌ای می‌شود با پیام‌های کوتاهی که لابلای انواع محتوا به نمایش درمی‌آورد، تجربه کاربری خوبی را در آن لحظات رقم بزند. در واقع یوایکس رایتر در روند معرفی محصول و خدمات نقش یک راهنمای کاربلد را بازی می‌کند. در عین حال یک نویسنده یو‌ایکس‌رایتر بایستی مخاطب را بشناسد. در کنار این کار از محصول تا حدودی شناخت داشته باشد تا بتواند راهنمایی‌های سودمندی به مخاطب هدف ارائه دهد. بنابراین، یک تجربه نویس روی محصول تمرکز می‌کند. این دسته از افراد برای ایجاد تعامل بین محتواها فعالیت می‌کنند. با این تفاصیل نویسنده تجربه کاربری مثل کپی‌رایتر نمی‌تواند به طور مجزا فعالیت کند و کارش با مدیر محصول، برنامه نویس، طراح UX و UI گره خورده است.

مهمترین ویژگی‌های UXWriter کدامند؟

  • کار یوایکس رایتر چیزی فراتر از نوشتن است، به‌سخنی ترکیبی از دو کار نویسندگی و طراحی است. پس، یکی از مهارت‌های یک UXWriter بایستی همین باشد. این افراد بستر مناسب را فراهم می‌کنند تا محتوای درست در اختیار مخاطب قرار گیرد. بنابراین، مهمترین ویژگی نویسنده تجربه نویسی برای کاربر شامل این موارد است:
    توانایی نوشتن محتواهای کوتاه و مختصر را داشته باشد؛
    لحن برند را بشناسد؛
    هدف محصول را بداند؛
    اعداد را به عدد بنویسد؛
    لازم باشد از تصاویر برای انتقال پیام استفاده کند؛
    در نهایت محتواهایش را به زبان حال بنویسد.

 

telegram

 

یوایکس رایتر شامل چه مواردی می‌شود؟

به احتمال زیاد شما هم برای دریافت پاسخ سوالی حین گشت‌و‌گذار در سایت‌ها و انواع اپلیکیشن‌ها با برخی پیام‌ها روبرو شدید تا برای ادامه راه عملکرد بهتری داشته باشید. پیام‌هایی از جمله:
-پیام‌های خطا؛
-پیام‌هایی در خصوص استفاده از یک گزینه یا امکان؛
-متن توضیحات برای راهنمای اپلیکشن، صفحات سایت؛
-نوتیفکشن‌ها (اعلان‌ها-یادآوری‌ها).

در این پیام‌ها، همانطور که قبلاً یادآور شدیم، نویسنده تجربه کاربری باید به کوتاه و ساده نویسی تسلط داشته باشد. از طرفی، طوری بنویسد که حس خوبی به کاربر دهد تا او علاقه‌مند باشد که مسیر را ادامه دهد، نه اینکه در میان راه در استفاده از آن برنامه یا سرویس منصرف شود.

مهارت‌های مورد نیاز یوایکس رایتر چیست؟

در تجربه نویسی برای کابری یا همان UXWriter قرار است فرد با استفاده از کلمات و عبارات کوتاه با کاربر موردنظر ارتباط بگیرید. پس برای تقویت این کار نیاز دارد در بخش‌هایی خود را تقویت کند.
• گسترش دامنه وسیع واژگان؛
• توانایی در نوشتن به لحن‌ها و شکل‌های مختلف؛
• درک کار تجربه کاربری؛
• مهارت داشتن در طراحی و استراتژی محصول؛
• توانایی درک بیان نکات ضروری و غیرضروری.

 

کلام آخر
همه این توضیحات را در مفهوم UXWriter بیان کردیم که بگوییم نویسنده‌ی تجربه کاربری قرار است از نگاه دیگری محصولات و سرویس‌های مورد نظر را به کاربر معرفی کند. در نهایت هم در مسیر معرفی با پاسخ به سوالی به‌شیوه‌ای عمل کند که حس منحصربه‌فرد بودن به مخاطب دست دهد.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

book-blogger

بوک بلاگر چیست؟ چگونه یک بوک بلاگر باشیم؟

  نمی‌دانم تا به حال اسم بوک بلاگر را شنیدید یا نه؟ شاید هم شنیدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *