E html> دمنوش های آرامشبخش - جهان فکر
خانه / نمونه مقالات کسب و کار / دمنوش های آرامشبخش

دمنوش های آرامشبخش

 

 

  • نویسنده: فرزانه کردلو

 

 

وقتی در دنیایی زندگی می کنیم که روزانه با استرس و اضطراب مواجه هستیم. در چنین مواقعی به دنبال راههایی می‌گردیم که این استرس و تنش را از ما دور کند. همانطور که در جریان هستید، روشهای مختلفی برای تسکین روان آدمی وجود دارد. یکی از این روشها استفاده از دمنوش های گیاهی آرامشبخش است.  

 

در صورتی که در طی روز کارهای زیادی را مدیریت می‌کنید و تحت فشار هستید. پیشنهاد می‌کنیم از نوشیدنی‌های آرامش بخشی همچون چای، دمنوش و … استفاده کنید. برای اطلاع از انواع دمنوش های آرامشبخش می‌توانید تا انتها مقاله در کنار ما باشید.

 

 

instagram

 

 

 

ویژگی های دمنوش آرامشبخش

 

هر کدام از دمنوش های آرامشبخش دارای خواص گوناگونی هستند. به طور حتم مهمترین هدف آنها حفظ آرامش فرد است. اگر به تازگی گذرتان به عطاری ها افتاده باشد، با انواع و اقسام داروهای گیاهی روبرو شده‌اید. شاید با بیشتر کاربردهای آنها آشنا نباشید. پس، بهتر است برخی از مهمترین مشخصه های این نوع از داروهای گیاهی آرامشبخش طبیعی را بشناسید. بدین شیوه بهتر می‌توانید دمنوش های گیاهی آرامشبخش را مورد استفاده قرار دهید. پس بدون هیچ معطلی نظر شما را به معرفی برخی از ویژگی های نوشیدنی های آرامش بخش جلب می‌نماییم.

 

 

herbal-tea

 

 

تنظیم خواب

تعدادی از افراد هستند که بر حسب موقعیت کاری و زندگی خود استرس های زیادی را تحمل می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود فرد ناخواسته دچار کم خوابی یا حتی بی‌خوابی شود. در چنین مواقعی است که خانواده، دوستان و … خوردن نوشیدنی های آرامشبخش را پیشنهاد می‌کنند. بنابراین، اگر چند روزی است که از بیخوابی رنج می‌برید و آرامش ندارید، می‌توانید از دمنوش های گیاهی مختص تنظیم کننده خواب که در ادامه گفته می‌شود استفاده کنید.

 

 

رفع افسردگی

چنانچه بنا به هر دلیلی از افسردگی رنج می‌برید، می‌توانید زیر نظر متخصص از داروهای گیاهی چون دمنوش های گل گاو زبان، بابونه، سنبل الطیب، نعناع و … استفاده کنید.

 

تقویت قلب

در صورتی که شما دچار بیماری های قلبی هستید. به نظر می‌رسد استفاده از انواع دمنوش هایی آرام کننده اعصاب مانند بابونه و..  بتواند برایتان مؤثر واقع ‌شود. در دنباله مطلب توضیحات بیشتری خدمت تان ارائه خواهیم داد.

 

درمان سردرد

اگر بیشتر اوقات با سردرد و سرگیجه مواجه هستید. اخیراً هم تا حد زیادی از این موضوع کلافه شدید، دمنوش هایی مانند گل ساعتی می‌تواند مشکل شما را در کوتاهترین زمان برطرف سازند و شادی و سر زندگی را به وجودتان بازگردانند.

 

کاهش فشار خون

بسیاری افراد این روزها به مشکل فشار خون بالا دچار هستند. در مقابل این مشکل، به طور حتم راهکارهایی هم وجود دارد که یکی از آنها استفاده از نوشیدنی های آرامش بخشی چون گل گاو زبان، سنبل الطیب و … می‌باشد.  

 

telegram

 

درمان اضطراب

یکی از مشخصه های بارز دمنوش های آرام کننده روان آدمی آن است که اضطراب و تنش روحی را برطرف می‌کند. این روزها به این نوشیدنی ها نیاز مبرم داریم، چرا که هر روز تمامی بخش های زندگی ما شتاب و سرعت فزاینده‌ای پیدا کرده است. بیشتر ما هم نمی‌خواهیم از ماشین زمان عقب بمانیم. برای اینکه با این سرعت همسو شویم، فشارهایی را بر خود تحمیل می‌کنیم. همین مسئله باعث فشار و استرس می‌شود. پس چاره‌ای جز استفاده از نوشیدنی های آرام کننده طبیعی نداریم.

 

 

سلامت مغز

بیشتر اوقات دمنوش های آرامشبخش اعصاب بر مغز اثر می‌گذارد. پس، با مصرف دمنوش های آرام کننده اعصاب عملکرد مغز هم افزایش می‌یابد.

 

 

درمان سرخوردگی

بیماری سرماخوردگی از جمله بیماری هایی است که در طی سال همه را بلااستثناء چند مرتبه‌ای درگیر خود می‌کند. همین دمنوش هایی که برای آرامش موثر هستند می‌توانند روند بهبودی این بیماری را هم سرعت بخشند.

 

با بیان برخی خصوصیات دمنوش های آرام کننده اعصاب در ادامه می‌خواهیم شما را با چند دمنوش محبوب آشنا سازیم.

 

 

معرفی چند دمنوش آرامشبخش

الان که می‌خواهیم شما را با چند نمونه دمنوش  آرامشبخش آشنا کنیم. به طور حتم به سراغ قلم و کاغذ رفتید تا آنها را یادداشت کنید.

 

دمنوش گل گاوزبان

یکی از دمنوش های آرامشبخشی که بسیار نامش را شنیده‌اید، بدون شک دمنوش گل گاو زبان می‌باشد. پس، اگر امروز یا روزهایی قبل، لحظات پر تنش و اضطرابی داشتید، می‌توانید به سراغ دم کردن این نوشیدنی بروید. از سویی این نوشیدنی را می‌توانید با سایر گیاهان دارویی ترکیبی مصرف کنید. به طور مثال، دمنوش گل گاو زبان -زنجبیل، دمنوش گل گاو زبان -اسطوخودوس، دمنوش گل گاو زبان -به لیمو، دمنوش گل گاو زبان -سنبل الطیب، دمنوش گل گاو زبان -دارچین و در نهایت دمنوش گل گاو زبان-  بابونه هم می‌تواند مسکن آرامش بخش فوق العاده‌ای را به وجود بیاورد. معطل چه هستید! امتحانش کنید.

 

 

herbal-tea-plant-Gholghav-zaban

 

 

روش مصرف این نوع از دمنوش گیاهی آرامش بخش آن است که مقداری از این گیاه خشک شده را به مدت ده دقیقه در آب بجوشانید و سپس میل نمایید. روش دومی که می‌توانید در پیش بگیرید آن است که به شکل چای آن را دم کنید و بنوشید و از خواص معجزه آسای آرامشبخش آن استفاده کنید.

 

 

دمنوش نعناع

نعناع گیاهی خوش و بو عطر از سر دسته نعناعیان است. به شکل های مختلف می‌توان نعناع را مورد استفاده قرار داد. یکی از پرمصرف ترین استفاده آن در بین ما ایرانیان دمنوش آرامشبخش نعناع می‌باشد. بو و طعم نعناع با توجه به خواص بیشماری  از جمله شادابی و سرزندگی که دارد، به راحتی فرد را آرام و ریلکس می‌کند.  پس، اگر در طول روز، احساس اضطراب و نگرانی کلافه تان می‌کند، می‌توانید از این معجون میل کنید تا شما را به دنیای آرامش بخش وارد کند.

 

 

mint-tea

 

 

دمنوش نعناع در کنار رفع خستگی، نگرانی و دلواپسی می‌تواند در تقویت معده(پاکسازی)، رفع نفخ شکم، سرفه، درد شکم، پاکسازی پوست حتی دندان درد، پرمویی(موهای زائد) و … تا حدود زیادی مثمر ثمر واقع شود. در کل گیاه نعناع به هر روش مرسومی که مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند مشکلات و نارسایی های بدن را در کوتاهترین زمان رفع نماید. به طور کلی یکی از خواص دارویی دمنوش نعناع تسکین درد و آرام کننده اعصاب می‌باشد.

 

 

 

 

راستی یک نکته، چنانچه می‌خواهید دمنوش نعناع را با سایر دمنوش ها مورد استفاده قرار دهید، دمنوش نعناع – زنجبیل و دمنوش نعناع – لیمو ترش می‌تواند گزینه مناسب و دلچسبی باشد.

 

دمنوش سنبل الطیب

نوشیدنی آرامش بخش سنبل الطیب پس از مصرف می‌تواند آرامش را به دنیای درون تان تزریق کند. از سویی، اگر در خواب با مشکلاتی مواجه هستید و به عبارتی خواب راحت و آسوده‌ای ندارید توصیه می‌کنیم دمنوش آرام کننده سنبل الطیب را مورد استفاده قرار دهید.

گیاه دارویی سنبل الطیب علاوه بر طرف کننده اختلالات خواب، می‌تواند در کاهش فشار خون، کم کردن استرس، آرام کردن دردهای دوران قاعدگی خانم ها بسیار  مؤثر واقع شود.

همانطور که قبلا هم گفتیم دمنوش آرام بخش سنبل الطیب می‌تواند در تنظیم خواب تان از جمله بی خوابی و کم خوابی نقش پررنگی را داشته باشد. شاید چیزهایی در مورد ملاتونین موجود در انواع داروهای گیاهی از جمله سنبل الطیب شنیده باشید. همین قدر بدانید که این ماده حتی می‎‌تواند در درمان و بهبود سرطان هم مفید باشد.

 

 

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه برای برطرف کردن استرس و فشار روحی بسیار کارآمد است. بابونه جزو آن دسته داروهای گیاهی است که بسیار طرفدار دارد. در عین حال که شما با دم کردن بابونه با یک دمنوش خوش عطر و بو مواجه هستید. در هنگام مصرف هم آرامش سرتاسر وجودتان را احاطه می‌کند. پس، شما کاربر عزیزی که چند روزیست با بی‌خوابی و کم خوابی درگیر هستید. می‌توانید قبل از خواب خودتان را به یک فنجان دمنوش آرامش بخش دعوت کنید و سپس با خیال راحت سر بر بالش گذاشته و رویا ببینید.

 

 

 babuneh-herbal-tea

 

 

درست است که دمنوش بابونه یک نوشیدنی آرام کننده اعصاب و روان است، منتها بیماریها و اختلالات دیگری چون درد، سرماخوردگی، مشکلات پوستی، عفونت دندان و دهان، نارسایی های قلبی، مشکلات گوارشی و … را هم به میزان بالایی برطرف می‌کند.

 

 

دمنوش مریم گلی

گیاه مریم گلی از خانواده نعناعیان می‌باشد. این گیاه دارویی از جمله گیاهانی می‌باشد که تأثیر چشمگیری در سلامت جسمی – روحی آدمی دارد. این خاصیت هم به جهت وجود رزمارینیک اسید در گیاه مریم گلی می‌باشد. راستی شما هم با شنیدن نام رزمانیک اسید به یاد اسم رزماری افتاده‌اید. البته تا حدودی هم خواص گل مریمی شبیه رزماری است. بهتر است بدانید، به این دو گیاه در کنار هم گیاهان خواهر هم گفته می‌شود. به طور حتم تفاوت هایی هم بین این دو گیاه وجود دارد، منتها شباهت برخی خواص دارویی دو گیاه بیشتر مورد توجه است.

 

 

maryam-gholi-herbal-tea

 

 

از آنجایی که دمنوش مریم گلی طبع گرم و خشک دارد برای درمان استرس و اضطراب بسیار کاربردی است. عطر و بویی شبیه نعناع دارد. برای تهیه دمنوش آرام کننده مریم گلی می‌توانید تعدادی از برگهای خشک گیاه مریم گلی را پس از شستشو با آب سرد در قوری ریخته و به مدت بیست دقیقه آن را با آب بجوشانید. در کمترین زمان اضطراب و تنش روحی را برطرف می‌کند. از یک طرف، دم کرده آن برای از بین بردن خستگی، درد شکم، سوء هاضمه، نفخ و … بسیار مؤثر است. از طرف دیگر، برای کسانی که نمی‌توانند در کارهای روزانه خود تمرکز کافی داشته باشند، دمنوش گل مریمی می‌تواند راه مناسبی برای این دسته از افراد باشد.

 

 

دمنوش گل ساعتی

از دیگر گیاهانی که می‌توانید به عنوان دمنوش آرامش اعصاب در روزهای پر استرس استفاده کنید، گیاه گل ساعتی می‌باشد. شما مخاطبی عزیزی که دچار بی‌خوابی و کم خوابی هستید. در جریان باشید، چیزی که پس از مصرف دمنوش گل ساعتی در بدن اتفاق می‌افتد آن است که ترشح گابا(یک اسید آمینه کاملاً طبیعی) در مغز به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

 

 

 گیاه گل ساعتی پس از مصرف برای شما به مانند قرص دیازپام عمل می‌کند. در ادامه به برخی از فواید دمنوش آرام کننده گل ساعتی اشاره‌ای هر چند کوتاه می‌نماییم. درست است که گیاه گل ساعتی برای درمان بی‌خوابی و اضطراب بسیار پر فایده است. از سویی هم، می‌تواند برای درمان بیماری قند خون، بیش فعالی، یائسگی، سرفه، بیماریهای قلبی – عروقی، آسم هم موثر واقع شود.

 

 

 herbal-tea-saati-ghol

 

 

از آنجایی که بیشتر تأثیرگذاری گیاه گل ساعتی بر مغز می‌باشد. از اینرو می‌تواند برای آرام کردن اعصاب و روان فرد مورد نظر داروی موثری باشد.

 

 

در ادامه برای اینکه بتوانید دمنوش گل ساعتی را درست کنید و در روزهای پراسترس و تنش زا بنوشید. یک مقدار از گیاه گل ساعتی خشک شده به مقدار دو گرم را در درون قوری ریخته و سپس در آب جوشیده برای پنج تا ده دقیقه بگذارید دم بکشد. خبر خوب آن است که الان دمنوش آرام کننده گل ساعتی آماده نوشیدن می‌باشد.

 

 

دلایل مختلفی وجود دارد که ما به سمت داروهای گیاهی از جمله، دمنوش های آرامش بخش روی می‌آوریم. به طور حتم اطلاع از برخی نکات و وجود سوالاتی می‌تواند دلیلی اصلی این تمایل باشد. اگر می‌خواهید بدانید این نکات و سوالات مطرح شده در مورد نوشیدنی های گیاهی آرامشبخش کدامند؟ در بخش بعدی مطلب را دنبال کنید.

 

نکات و سوالات متداول درباره استفاده از دمنوش آرامشبخش

در این قسمت تصمیم داریم به نکات و سوالات متداول مطرح شده در مورد مصرف دمنوش های آرامشبخش گریزی هر چند کوتاه بزنیم. اگر موافقید دنباله مقاله را بخوانید.

 

 

-کدام دمنوش های آرام بخش برای کم خوابی و بی‌خوابی مؤثر است؟

در بخش معرفی مهمترین دمنوش های آرام کننده اعصاب و روان همین مقاله به طور مفصل در این مورد صحبت شده است. در صورت نیاز به این قسمت مراجعه نمایید.

 

-دمنوش سنبل الطیب می‌تواند بی‌خوابی را درمان کند؟

دمنوش گیاهی سنبل الطیب از جمله نوشیدنی هایی می‌باشد که تأثیر فزاینده‌ای بر حفظ آرامش فرد دارد. پس

 

از آنجایی که بیشترین تأثیرگذاری دمنوش های آرامش بخش سنبل الطیب بر مغز و اعصاب می‌باشد. از اینرو به عنوان داروی مؤثر بر بی‌خوابی از آنها یاد می‌کنند.

 

-آیا خوردن فقط دمنوش گیاهی برای آرامش ذهن کافیست یا روش های دیگری هم موثر است؟

در کنار نوشیدن دمنوش های آرام کننده اعصاب و روان می‌توانید از تمرینات یوگا، مدیتیشن، انجام حرکات ورزشی، کتاب خواندن، عبادت کردن، گوش کردن به موسیقی و … هم استفاده نمایید.

 

 

-آیا استرس و اضطراب بر سلامتی جسم و روح بدن تأثیر می‎گذارد؟

طبق تحقیقات جدید پژوهشگران این حوزه، گفته می‌شود ارتباط تنگاتنگی میان استرس و فشار روحی با سلامتی آدمی دارد. یعنی هر چه فرد مضطرب باشد، احتمال اینکه بیشتر دچار انواع بیماری شود وجود دارد. پس تا جایی که می‌توانید تنش و استرس را از خود دور کنید. برای این کار از دمنوش استفاده کنید.

 

-برای چه کسانی خوردن دمنوش های آرام بخش ممنوع است؟

خانم های باردار، شیرده و نیز افرادی که  دچار رفلکس معده هستند بیشترین ممنوعیت مصرف دمنوش های گیاهی آرامش بخش را به خود اختصاص داد‌ه اند.

 

از همه بخش های داروهای آرامش بخش و انواع دمنوش ها صحبت کردیم. حال نوبتی هم که باشد بایستی در مورد خطرات و عوارض مصرف بیش از حد آنها با شما به گپ و گفت بپردازیم.

 

 

عوارض استفاده زیاد از دمنوش های آرامشبخش

در بخش های قبلی به طور مفصل تر در مورد مهمترین دمنوش های آرامشبخش برایتان مواردی را ذکر کردیم. اگر موافق باشید، در دنباله مقاله درباره عوارض مصرف بیش از حد دمنوش هایی که در این مقاله از آن اسم بردیم، با شما هم صحبت شویم.

 

 

herabl-tea-soothing-tea

 

 

دمنوش گل گاو زبان

بایستی بدانید اگر در استفاده از دمنوش آرامش بخش گل گاو زبان زیاده روی کنید به بیماری چون سرطان کبد، بالا رفتن فشار خون، اختلالات در دستگاه گوارشی و … دچار می‌شوید. از سویی هم، این نکته یادتان باشد خانم های باردار و شیرده به هیچ وجه نبایستی از این دمنوش آرام کننده اعصاب استفاده کنند.

 

 

دمنوش نعناع

همانطور که گفته شد نعناع و دمنوش آرام کننده اعصاب نعناع بسیار فواید دارند، ولی اگر در مصرف این نوشیدنی آرامش بخش اعتدال را رعایت نکنید دچار مشکل می‌شوید. این مشکلات شامل، افزایش فشار خون، استفراغ و … می‌باشد.

 

از طرفی افرادی که رفلکس معده دارند از خوردن دمنوش نعناع جداً خودداری کنند، چرا که باعث تشدید این مشکل می‌شود. به خصوص افرادی که سنگ کلیه دارند، بهتر است در مصرف نوشیدنی آرامش بخش نعناع احتیاط کامل نمایند.

 

سنبل الطیب

به طور حتم داروهای گیاهی ممکن است حساسیت هایی را برای مصرف کننده ایجاد کند و دمنوش آرامبخش هم از این اصل مستثنی نیست. دمنوش سنبل الطیب طبع گرمی دارد، شاید با طبع برخی افراد سازگاری نداشته باشد. از سوی دیگر، از آنجایی که خوردن دمنوش آرام کننده اعصاب سنبل الطیب سبب خواب آلودگی می‌گردد. پس زمانی که به فعالیت هایی همچون رانندگی و کار با ابزار و وسایل پرخطر مشغول هستید به هیچ وجه از این نوشیدنی طبع گرم استفاده نکنید. زیاده روی در هر داروی گیاهی از جمله سنبل الطیب سبب سرگیجه و معده درد می‌شود.

 

دمنوش بابونه

به خودی خود هیچ داروی گیاهی از جمله دمنوش آرامشبخش برای کسی مضر نیست. ولی قضیه زمانی حاد می‌شود که یا فرد به آن داروی گیاهی حساسیت داشته و با طبع آن فرد سازگار نبوده است. یا اینکه در خوردن نوشیدنی آرامش بخش اعصاب زیاده روی کنید. دمنوش بابونه هم از این اصل مستثنی نیست. درست  است که چای بابونه برای قسمت های مهم بدن از جمله قلب و کبد مفید است، ولی اگر بیش از حد مصرف گردد باعث مشکلات و نارسایی هایی در این دو عضو مهم و حیاتی بدن می‌شود.

 

دمنوش مریم گلی

یکی دیگر از دمنوش های آرام کننده ذهن که در این مقاله در موردش صحبت کردیم، دمنوش مریم گلی می‌باشد. در صورتی که در مصرف این دمنوش هم زیاده روی کنید باعث مسائل و مشکلاتی چون، استفراغ، حالت تهوع، تشنج، سرگیجه، نارسایی قلبی، کاهش قند خون و… می‌گردد.

 

دمنوش گل ساعتی

در بیان عوارض آخرین دمنوش آرامش بخش به دمنوش گل ساعتی می‌رسیم. درست است که این دمنوش در روزهای پر استرس درمانگر ما می‌شود، منتها در صورتی که هر بار به میزان کم از این دمنوش استفاده نکنید، بدن ما دچار مشکلاتی چون اسهال و … می‌شوید. از آنجایی که با خوردن این دمنوش ممکن است به خواب آلودگی دچار شوید، پس سعی کنید به هنگام رانندگی و کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد از این نوشیدنی استفاده نکنید.

 

 

 

در این لحظه توضیحات خود در مورد معرفی دمنوش های آرامشبخش متوقف می‌کنیم. امید است مطالب بیان شده در این مقاله توانسته باشد اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار داده باشد.

 

 

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

کوچینگ چیست؟

    نویسنده: فرزانه کردلو   راستی وقتی برای اولین بار واژه کوچینگ را می‌شنوید …

2 نظر

  1. چه مطلب خوب و کاملی بود.
    همونطور که توی اینستاگرام نوشته بودید منم جریان این پست رو متوجه شدم.
    غیر از اینکه میشه با یکم ادیت بیشتر جملات رو روون تر کرد. که البته بسیار جزئی هست شاید توی کل مقاله دو یا سه جا باشه.
    غیر از اون مقاله خیلی خوبیه و راحت بگم نمیدونم فاز اونی که گفته خوب نیست چی بوده.
    خسته نباشید خیلی خوب و کامل بود
    مرسی

    • سلام آقا مسعود
      شما خودتون که دست به قلم هستید و خیلی خوب و عالی هم می ‌نویسید. نظرتون برام خیلی با ارزشه.
      ممنونم که وقت گذاشتید و مقاله‌ام خوندید و لطف کردین نظرتون گفتین. چی بگم، این نیز بگذرد 🙂
      مهم اینکه به نوشتنم ادامه بدم. تلاشم دو چندان کنم. حتی اگر هر از چند گاهی با این ناملایمات تو مسیر نوشتن مواجه بشم.
      بازم ممنونم از پیگیری و توجه تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *