E html> باغ جنت شیراز - جهان فکر

باغ جنت شیراز

نمی‌توان از شیراز حرف زد و یاد باغ‌های آن از جمله باغ جنت شیراز نیافتاد. شهر شیراز آب‌و‌هوای نیمه خشک دارد. جالب است بدانید این باغ خرم و سرسبز به همراه عمارت داخل آن توسط حاج میرزا ابوالحسن‌خان مشیرالملک بنا شده است. مشیرالملک در زمان فتعلی‌شاه قاجار وزیر فارس بود. این باغ در آن دوران در صحرای کشن بنا شد. البته کشن در گذشته روستا بوده و با گسترش شهر و شهرنشینی امروزه این قسمت به عنوان محدوده شهری است و می‌توان از آن به عنوان محله‌های قدیمی شیراز هم نام برد.

موضوعی که در ابتدای ورود به این باغ جلوه‌گری می‌کند، درختان بلند کاج و سروی است که در دو طرف پیاده‌رو‌های بوستان جنت شیراز خودنمایی می‌کند.

معرفی باغ جنت شیراز

وقتی در تاریخ ایران مرور می‌کنیم و گذری به گذشته به ویژه دوره قاجار می‌زنیم. در سال ۱۲۲۳ردپای پارک جنت را در این دوره می‌بینیم و البته ناگفته نماند که همان طراحی بنا تا الان تمام‌و‌کمال حفظ نشده است؛ چراکه طی گذر زمان به جهت قدمتی که دارد برای مرمت و بازسازی تعمیراتی را بر بدنه خود دیده است. از طرفی، باغ جنت شیراز  ۵۴ هکتار مساحت دارد، منتها برای علاقه‌مندان بازدید از بناهای تاریخی از جمله باغ سرسبز جنت، خاطرنشان سازیم که فقط نصف باغ شرایط بازدید را داراست.

طبق گفته مورخین این باغ علاوه بر طراحی فضای سبز مملو از گل و گیاه و درختان سر به فلک کشیده‌اش، در همان سالی که باغ بهشتی جنت شیراز توسط صاحبش بنا شده، یک عمارت هم توسط حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک در داخل همان در وسط یا کنارش ساخته شده؛ منتها در گذر زمان تخریب شده است. البته چرا و چگونه‌اش معلوم نیست و در حال حاضر اثری از آن عمارت نیست.

عمر این درختان کاج و سرو به ۱۰۰ سال می‌رسد. در کنار این درختکاری‌ها شاهد چمن‌کاری، گل‌کاری، آبنماها و نیز در کل فضای سبز  دلنشینی هستیم که در این باغ زیبا طراحی شده، شاید بتواند گوشه‌ای از سرسبزی و خرمی شیراز را به تصویر بکشد. همین زییایی و فضای دلنشین‌اش دلیل بر حضور گردشگران بی‌شمار در شیراز و بناهای تاریخی آن است.

نکته بعدی اینکه در همان ابتدا که این باغ توسط بانی‌اش ساخته شد، به این شکل و فرم نبوده و با گذر زمان دستخوش تغییر شده و می‌شود گفت بزرگتر شده است. از ۵۴ هکتار مساحت بوستان جنت شیراز ۲۷ هکتار آن متعلق به شهرداری است. از این ۲۷ هکتار ۱۱ هکتار هم از باغ سرسبز جنت شیراز بازسازی و بهسازی شده است. در نهایت اینکه این‌روزها این باغ توسط شهرداری شیراز مدیریت می‌شود.

 

امکانات تفریحی و رفاهی باغ جنت شیراز

یک دیگر از مواردی که طراحی باغ جنت شهر شیراز را خاص و به یادمانی کرده به طور حتم امکانات تفریحی‌-رفاهی آن است. نکته قابل توجه در پارک بهشتی جنت شیراز این است که همه افراد از جمله معلولین عزیز می‌توانند از  باغ و وسایل تفریحی آن استفاده کنند. صحبت از وسایل بازی شد بگذارید قدری هم از امکانات تفریحی باغ جنت شیراز بگوییم.

در این فضای بزرگ می‌توان، پارکینگ، آلاچیق، پیست دوچرخه سواری، سالن ورزش، زمین‌های ورزشی، زمین بازی برای کودکان، دریاچه مصنوعی، قایق سواری، سینما ۴ بعدی، کمپ نوروزی، کانکس نام برد.

در ادامه‌ی توضیحات، از امکانات تفریحی این باغ می‌توان از پیاده‌روی، دوچرخه سواری در اطراف باغ اسم برد. البته زمین والیبال، فوتبال و بسکتبال هم برای مشتاقان این ورزش‌ها وجود دارد تا لحظاتی را در کنار باغ‌گردی به بازی هم مشغول شوند. وقتی فضای باغ به گونه ‌است که می‌توان در حین دیدن از باغ به ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی، دوچرخه سواری و … پرداخت. پس چرا خود را از این کار منع کنیم و این فرصت را از دست بدهیم. امتحانش کنید، به طور حتم شمایی که دارید از شیراز و جاذبه‎‌های دیدنی همچون باغ سرسبز جنت آباد دیدن می‌کنید، می‌تواند برایتان هم فال باشد و هم تماشا.  

استخر باغ جنت

همانطور که در بالا مختصر از آن اسم بردیم. در این پارک سرسبز جنت شیراز استخر است. یکی دیگر از امکانات رفاهی و تفریحی شهر شیراز است  که در باغ جنت قرار دارد. همانطور که شاید اطلاع داشته باشید این مکان مجهزترین استخر را دارد. نام آن استخر ایثار است. استخر باغ جنت دارای جکوزی، سونا خشک، سالن بدنسازی، پیلاتس، استخر مخصوص کودکان، ‏TRX، ‏ایروبیک، هم دارد.

البته این استخر در پشت باغ قرار دارد. طی روز در ساعت‌های مشخص آقایان و خانم‌ها به طور مجزا می‌توانند از از خدماتش بهره ببرند. بی‌شک در حین سفر شنا کردن در این استخر می‌تواند برای لحظاتی خستگی سفر را از تن بدر کند.

پیست دوچرخه سواری

خوبی باغ جنت شیراز این است که پیست دوچرخه سواری برای علاقه‌مندان‌اش فراهم کرده است. راستی اگر خودتان دوچرخه نداشتید، می‌توانید از ایستگاه‌های دوچرخه سواری بوستان جنت، دوچرخه کرایه کنید و در باغ سرسبز جنت شیراز یک دوری هم بزنید. این ایستگاه هم در در حوالی پارکینگ شرقی است.

چمن مصنوعی

در چمن مصنوعی بخشی از این باغ علاقه‌مندان می‌توانند به ورزش فوتبال بپردازند. شاید بخواهید با دوستان و اقوام با بازی فوتبال رقابت‌هایی مهیجی داشته باشید و در نهایت روز به یادمانی را برای خودتان، خانواده و دوستان به یادگار ثبت کنید.

شهربازی پارک جنت شیراز

در شهربازی پارک جنت شیراز مثل هر شهربازی دیگری انواع وسایل بازی مهیاست. در کنار آن در شهربازی پارک جنت با توجه به فضایی که وجود دارد، می‌توانید به ورزش‌هایی مثل، فوتبال، هندبال، والیبال، بسکتبال، پینگ پونگ و … مشغول شوید و خودتان برای دقایقی سرگرم کنید.

در کنار آن به باشگاه ورزشی باغ جنت ‏شیراز، زمین بازی فریزبی، میز پینگ پنگ، فضای بازی کودکان و سینمای چند بُعدی همراه با زمین بازی پتانک ‏هم اضافه شده است.

مکان‌های دیدنی نزدیک باغ جنت شیراز

آرامگاه سعدی

یک پیشنهاد، وقتی از باغ جنت شیراز خارج شدید می‌توانید به یک جای باصفای دیگر از شهر شیراز پا بگذارید. گردشگران با قدم زدن و پیاده‌روی در این باغ به آرامگاه سعدی می‌رسند. بله آرامگاه سعدی شیرازی، شاعر بلندآوازه ایران و صاحب اثر گلستان و بوستان سعدی که در  ۳۰ کیلومتری باغ جنت شیراز قرار دارد.

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد در حدود  ۱۰ کیلومتر با بوستان سرسبز جنت شیراز فاصله دارد. البته بخشی از این باغ زیبا که از آثار به جای مانده از دوران قاجار است به موزه نظامی اختصاص داشته شده است.  در کنار این موزه، دارای حمام و قهوه خامه سنتی نیز هست.

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان از آن جمله باغ‌های زیبایی است که در نزدیکی باغ جنت شیراز واقع شده است. این باغ علاوه بر فضای سبز و دلنشین‌اش، عمارت، دیوان‌خانه، موزه، حمام گچینه، مکتب خانه را هم در بدنه خود جای داده است.

اسکان مسافران باغ جنت شیراز

چادر و کانکس

در بخشی از باغ برای اسکان مسافران از جمله مسافران نوروزی مکان‌هایی در اطراف پارک جنت شیراز در نظر گرفته شده است. مسافرین می‌توانند با چادر زدن در این مکان برای ساعتی به استراحت بپردازند. البته در همین فضاها برای راحتی مسافرین چندین کانکس هم قرار داده شده تا در صورت نیاز افراد از آن استفاده کنند.

فقط در جریان باشید که برای استفاده از این کانکس‌ها بایستی از قبل با شماره تماس‌هایی که وجود دارد با مدیریت بوستان جنت شیراز تماس بگیرید تا هماهنگی‌های لازم انجام شود.

هتل باغ جنت

 چنانچه خیلی با اسکان در چادر و کانکس احساس راحتی نمی‌کنید می‌توانید به هتل‌هایی مثل هتل پارک جنت شیراز که در همان حوالیست چند روزی را در آن اقامت کنید.

هتل پشت بوستان جنت شیراز واقع و در سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است. هتل باغ شیراز که به آن هتل امیرکبیر شیراز هم گفته می‌شود. این هتل سه ستاره در دو طبقه با ۴۶ اتاق می‌تواند مکان آرام و راحت برای مسافرین و گردشگران شهر شیراز به ویژه بوستان جنت باشد. این هتل در ورودی غربی شهر شیراز بنا شده است. در ضمن کمتر از ۲۰ دقیقه می‌توانید خود را از این هتل به مرکز شهر برسانید.

 

باغ جنت شیراز کجاست؟

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، ابتدای جاده‌ بوشهر، ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیرکبیر، خیابان شهید فرزدقی، باغ سرسبز جنت شیراز.

بهترین زمان بازدید از باغ جنت شیراز

گردشگری و بازدید از شیراز و باغ‌های جذاب و دیدنی‌اش در چهار فصل امکان‌پذیر است. البته فصل بهار و اوایل فصل پاییز می‌تواند حال وهوای دیگری داشته باشد و برای‌تان به یادماندنی‌تر شود. برای بازدید از باغ جنت شیراز می‌توان طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته دیدن کرد. تا یادمان نرفته بگوییم که بلیط بازدید از بوستان جنت شیراز رایگان است.

بهترین مسیر دسترسی به باغ جنت شیراز

بعد از معرفی کوتاه از پارک جنت، شاید بخواهید بدانید وقتی به شهر شیراز رسیدید چگونه به باغ راه پیدا کنید. در جریان باشید که دسترسی به بوستان جنت شیراز از هر چهار ضلع امکان‌پذیر است. اگر از سمت شمال شهر می‌خواهید وارد شهر شیراز و باغ سرسبز جنت شوید بایستی به سمت بلوار امیرکبیر بروید. در صورتیکه از جنوب می‌خواهید وارد  قدیمی‌ترین باغ شیراز شوید بلوار فراش‌بندی منتظرتان است. اگر هم گزینه انتخابی شما از ضلع غربی است می‌توانید به سمت بلوار میثم بروید و اما اگر انتخاب‌تان از سمت شرق است، پیشنهاد می‌کنیم به سمت خیابان فرازندگی بروید تا هر چه سریعتر خودتان را به باغ سرسبز جنت برسانید.

یک نکته هم اینکه اگر زمانی از بزرگراه شیراز-قائمیه وارد شیراز شدید، اگر همین راه را ادامه دهید در مسیر بلوار امیرکبیر را خواهید دید و بی‌معطلی در خیابان شهید فرزدقی به سمت راست بروید، پارکینگ بوستان جنت برایتان قابل رویت است.

 

مناسب ‌ترین وسایل نقلیه دسترسی به باغ جنت شیراز

مترو

در صورتی که قصد دارید با مترو به سمت پارک جنت شیراز بروید، در ایستگاه مطهری پیاده شوید. سپس در ایستگاه متروی شریعتی در خیابان چهارراه زرگری. وقتی به محل رسیدید، یادآور شویم که از اینجا با تاکسی تا بوستان جنت شیراز زمانی تقریبی ۹ دقیقه را می‌توان در نظر گرفت.

پارکینگ باغ جنت شیراز

اگر قرار است با ماشین شخصی وارد باغ جنت شیراز شوید، نگران جای پارک برای خودروی‌تان نباشید. چرا که پارکینگ وجود دارد. در ورودی بوستان جنت، دو پارکینگ عمومی به موازات هم قرار دارند. پارکینگ باغ جنت شیراز با ظرفیت ۳۰۰ خودرو در همان حوالیست و مسافران می‌توانند از آن استفاده کنند. پس بدون نگرانی بابت پارک ماشین از بازدید از پارک جنت شیراز لذت ببرید.

از سوی دیگر، در کنار پارکینگ، مکان‌هایی همچون سرویس بهداشتی، نمازخانه و … هم برای آسایش مسافرین در نظر گرفته شده است تا سفر خوب و خوشی را داشته باشند.

البته در کنار این دو پارکینگ، از سال ۹۷ هم پارکینگ طبقانی جدا نیز در حال ساخت است تا شیراز بهتر بتواند از مسافرین‌اش مهمانوازی کند.

همانطور که گفتیم، فضای سبز خاص و زبیای طراحی شده با استفاده از درختان کاج، آبنماها و چمن‌ها و… نمای قشنگی را به این پارک داده است. بنابراین، این فضا برای دورهمی خانواده‌ها در روزهای تعطیل و غیرتعطیل گزینه مناسبی می‌باشد و به هیچ وجه آن را از دست ندهید.

 

کلام آخر

در صورتی که در روزهای آتی مقصدتان برای سفر  شهر شیراز و باغ‌ جنت شیراز است. امیدواریم در این زمان کوتاه، با معرفی که در مورد پارک سرسبز جنت داشتیم بیش از قبل برای بازدید از پارک بهشتی جنت شیراز مشتاق شده باشید.

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

herbal-tea

دمنوش های آرامشبخش

    نویسنده: فرزانه کردلو     وقتی در دنیایی زندگی می کنیم که روزانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *