E html> اهمیت اسباب بازی کودکان - جهان فکر
خانه / نمونه مقالات کسب و کار / اهمیت اسباب بازی کودکان

اهمیت اسباب بازی کودکان

 

نویسنده: فرزانه کردلو

 

 

اسباب بازی کودکان در اولین نگاه ما را به یاد کودکی و بازی با هم سن و سالان مان می‌اندازد، به راستی که دنیای کودکان عالم شیرین و جذابی است. به طور حتم هر یک از ما زمانی که کودکی خردسال بودیم وسایلی برای بازی داشتیم که خود را با آن سرگرم می‌کردیم.

 

البته در عصر حاضر اسباب بازی‌ها هم بسته به شرایط دستخوش تغییر شده‌اند، منتها ماهیت خود را از دست نداده و همچنان بچه ها در هر سن و سالی برای آنان بودن با اسباب بازی هایشان لذت بخش و دلنشین می‌‌باشد و گاهی نمی‌توان آنها را حتی در هنگام خواب یک لحظه از هم جدا نمود.

 

از طرفی این روزها موضوع اسباب بازی کودکان در جهت رشد و شکوفایی استعداد آنان بسیار امری مهم تلقی می‌شود و بیش از قبل مورد توجه همگان  بخصوص کارشناسان و متخصصان حوزه کودک قرار گرفته است.

 

 

instagram

 

اگر شما هم کودکی دارید که عاشق بازی و اسباب بازی می‌باشد، این مقاله می‌تواند برای شما مناسب باشد. بنابراین با ما در ادامه مطالعه و بررسی اسباب بازی کودکان همراه شوید.

 

 

اهمیت اسباب بازی کودکان

 

 

 

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

 

اسباب بازی کودکان، نقش به سزایی در جریان رشد و شکوفایی فرد خواهد داشت، چرا که همانطور که می‌دانید کودک در روند رشد  و تکامل خود به غذا و خوراکی و میوه و غیره… نیازمند است تا بخش فیزیکی و جسمی خود را تقویت نماید، و نیز همچنین بایستی از جنبه ارتقاء و تعالی بخش روحی و روانی او نیز از همان بدو ورود به این عالم غافل نشوید. طبق نظر روان شناسان و با توجه تحقیقات بسیاری که در این حوزه صورت گرفته، نتایج نشان می‌دهد اسباب بازی کودکان بایستی با دقت و آگاهی بسیار انتخاب شود چراکه این محققان معتقدند، این وسیله بازی تأثیر فراوانی در تعاملات او در زندگی خواهد داشت، و از منظری دیگر هم در راستای رشد فکری او بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

 

یک نکته دیگری که گفتن آن در این بخش خالی از لطف نخواهد بود آن است که میل بچه ها به اسباب بازی نشان از سلامت عقلی آنان هم می‌باشد و این می تواند نوید بخش این حس باشد که کودک شما بسیار کنجکاو و نیز در عین حال باهوش می‌باشد که در پی کشف دنیای اطراف خود می باشد. در نتیجه در هنگام خرید این وسیله به کودک حال برای هر مناسبتی به برخی ویژگی‎های مناسب اسباب بازی کودکان در حین مطلع بودن، توجه بیشتری نمایید.

 

 

telegram

 

ویژگی مناسب اسباب بازی کودکان

به جهت اینکه این روزها خرید اسباب بازی کودکانه بیشتر از قبل رواج پیدا کرده است و به هر حال هر کودکی در خانه و اتاق خود دارای وسایل بازی متعددی می‌باشد. بدین ترتیب اگر بتوانیم بهترین وسیله را برای وی برگزینیم برای کودک لطف بزرگی انجام دادیم. از اینرو بر اساس نظر روان شناسان شخصیت کودک در همان سال‌های اولیه زندگی او شکل می‌گیرد و اسباب بازی او هم در این میان نقش تعیین کننده‌ای می‌تواند داشته باشد. لذا اگر اطلاعات خود را در این موضوع هر روز افزایش دهید می‌توانید عملکرد خوبی در بخش انتخاب اسباب بازی کودکان داشته باشید.

بنابراین اسباب بازی کودکان یا وسایلی که برای مشغول ساختن کودک مهیا می‌شود تا او را سرگرم کند بایستی متناسب با سن و سال و جنسیت و علاقه او باشد. با توجه به این مسئله همچنین بایستی در راستای تکامل استعداد و توانایی های او نیز پیش برود، و در ادامه  اسباب بازی هایی همچون لگو، خمیر بازی، انواع پازل‌ها و نقاشی کردن و رنگ آمیزی و غیره… می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، چرا که او را ترغیب می‌نماید که با دستان خود یک شیء جدید را خلق نماید، از ماشین گرفته تا خانه و آدمک و هر چیزی که در ذهن خود ترسیم کرده  به واقعیت نزدیک تر نماید و این موضوع می‌تواند از بسیاری ابعاد جالب باشد و در عین حال موتور ذهن خلاق کودک خردسال شما از همان سنین کم به کار اندازد.

 

در نتیجه امید است با در نظر گرفتن این موارد بتوانید بهتر از قبل با درایت و هوشیاری لازم  برای خرید اسباب بازی کودکان خود اقدام نمایید.

 

 

 

 

 

اسباب بازی کودکان بر اساس جنسیت

به نظرتان خرید اسباب بازی کودکان بر اساس جنسیت کودک شما مهم است یا نه؟ کارشناسان معتقدند که در سال های ابتدایی زندگی کودکان همان طور که به طور مختصر در مطالب فوق بیان شد شخصیت کودک در حال شکل گیری است و در پایان سن ۵ سالگی تا حدود زیادی مسئله “شخصیت کودک” شکل حقیقی تری به خود می‌گیرد. با این حال موضوع اسباب بازی بر مبنای جنسیت هم شاید در سنین خیلی پایین تر مسئله مهمی نباشد چرا که اگر کودک شما دختری است که تفنگ بازی می‌کند یا پسر بچه‌ای که عروسک بازی می‌کند چندان حاد نیست، زیرا  کم کم  با گذشت زمان تغییراتی در میل و گرایش او به سمت اسباب بازی هم جنس خود بیشتر می‌شود و خیلی نگران این مسئله نباشید، چرا که بلند مدت نخواهد بود با کمی صبر و بردباری شما این موضوع  برطرف می‌شود.

 

در جهت آشنایی مطلوب با اهمیت اسباب بازی کودکان، بهتر است این نکته را خاطر نشان سازیم که در سنین خیلی پایین تر اصرار و پافشاری نداشته باشید که کودکان بر اساس جنس خود وسیله بازی را انتخاب نمایند. هر چند اکثر اوقات دختر بچه ها به وسایلی همچون عروسک و وسایل آشپزی و خیاطی و غیره تمایل بیشتری دارند و پسر بچه‌ها از اسباب بازی کودکانه‌ای همانند تفنگ و ماشین و هواپیما  که به هر حال، هریک  به گونه‌ای با این وسایل دنیای شیرینی را برای کودکی خود ترسیم می‌نمایند.

 

در نتیجه بیایید ما هم به خوبی نقش خود را به عنوان والد در امتداد انتخاب مطلوب و آگاهانه اسباب بازی کودکان ایفا نماییم، چرا که پدر و مادر تأثیر عظیمی در این مسیر خواهند داشت.

 

 

اهمیت اسباب بازی کودکان
کودک

 

 

اسباب بازی کودکان بر اساس سن و سال

به طور حتم اسباب بازی کودکان بسته به سن و سال کودک متفاوت خواهد بود. مسلم است که کودک یک ساله با کودک ۴ ساله با توجه به میزان رشد فکری، عقلی و به ویژه علاقمندی او، خرید و انتخاب اسباب برای  هر دو یکسان نخواهد بود. به طور کلی‌ کودکان از ۳ ماهگی به بعد می‌توانند اگر زمانی هم که اسباب بازی در جلوی چشم او باشد  تا حدودی این وسیله را در دست بگیرید و لمس کند و در این سن علاقه او به اسباب بازی، رنگ و جلوه  تازه ای به خود می‌گیرد.

 

از طرفی طبق نتایج بررسی‌های پژوهشگران در بخش کودکان نشان می‌دهد کودک دردوران ۵ ماهگی به بعد تا حدودی با دنیای اطراف خود ارتباط بهتری برقرار می‌کند و علاقمند و کنجکاو است هر چیزی که در پیرامونش هست لمس کند، بنابراین در این بین شما  با نظارت  و مراقبت غیر مستقیم خود  این اجازه را به او بدهید. با این حال، این وسیله می‌تواند اسباب بازی باشد که از همه لحاظ مناسب اوست. بدین ترتیب عروسک های نرم و وسایلی این چنینی می‌تواند گزینه مطلوبی برای اسباب بازی کودکان و بچه ها در این سنین باشد.

 

 

گزینش ایده آل اسباب بازی کودکان در مسیر تربیت کودک به شکل مطلوب و در شرایطی که کودک شما دارد، روند طبیعی رشد خود را سپری می‌کند می‌تواند بسیار نقش تأثیر گذاری داشته باشد.

 

حال به دوران می‌رسیم که  کودک در۱۲  ماهگی خود قرار دارد. در این سن و سال او  به تازگی تلاش می‌کند حس استقلال البته از نگاه  کودکانه خود، آن را جستجو  و تجربه کند و در این حالت می‌خواهد این بخش را در  خود تقویت نماید و اجازه نمیدهد کسی کمکش کند و هر بار می‌افتد اصرار دارد خود بلند شود و یا گاهی چهار دست و پا راه میرود و می‌نشیند و به تدریچ به دنبال اسباب بازی در اطراف خود می‌گردد.

 

از اینرو اسباب بازی‌هایی که خصوصیت حرکتی دارند می‌تواند او را با هدف دنبال کردن این وسیله متحرک ترغیب کند، از جمله اسباب بازی کودکانه همچون ماشین‌ها و عروسکهای کوکی که سخنگو هم هستند و همزمان حرکت می‌کنند، می‌تواند بسیار برایشان جذاب و مهیج باشد.

 

 

اهمیت اسباب بازی کودکان

 

 

در ادامه مقاله، بررسی نقش مهم اسباب بازی کودکان در عصر حاضر، حال کودک شما که در سنین ۱ تا ۲ سالگی قرار دارد همان طور که شاید متوجه شده باشید تا حدودی حواس پنج گانه کودک در حال شکل گیری کامل خود می‌باشد، منتها وی به سهولت شاید در این دوران نتواند روی دو پای خود بایستد اما می‌تواند به خوبی اشیاء و اسباب بازی کودکانه را جا به جا کند.

 

در این دوران کودک هر چرا که در محیط و اطرافش جلب توجه می‌کند بسیار علاقمند است در درست بگیرد زمانی را با آن بازی کند. در نهایت کم کم فرزند خردسال شما در حال حاضر مسیر رشد را به خوبی طی طریق می‌کند و به سنی میرسد که ما بین سنین ۲ تا ۵  سالگی ‌می‎باشد.

 

بدین ترتیب با رشد فیزیکی و ظاهری کودک در همان راستا، که بخش فکری کودک هم در حال رشد و شکوفایی می‌باشد، شیوه بازی و وسایل کودک هم بالطبع تغییر می‌کند.

 

اهمیت اسباب بازی کودکان

 

 

تأثیر اسباب بازی بر زندگی کودکان

کلام آخر؛ با مطالعه مقاله فوق در خصوص اسباب بازی کودکان، متوجه می‌شوید که کودک در هر مرحله از رشد خود نیازهای خاص خود را دارد و داشتن اسباب بازی  هم یکی از نیازهای مهم کودک تلقی می‌شود و البته این وسیله بسته به سن و جنسیت کودک متفاوت خواهد بود. بنابراین وسایل بازی و اسباب بازی کودکانه بسیاری برای سنین مختلف در طرح و رنگ های متنوع در بازار موجود است که به طور حتم  داشتن هر  کدام از آنها برای کودکان لذت بخش خواهد بود. بنابراین مطلوب ترین انتخاب را برای خرید اسباب بازی کودک خود لحاظ نمایید.

 

 

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

کوچینگ چیست؟

    نویسنده: فرزانه کردلو   راستی وقتی برای اولین بار واژه کوچینگ را می‌شنوید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *