E html> مهمترین ویژگی‌های محتوای خوب - جهان فکر
خانه / تولید محتوا / مهمترین ویژگی‌های محتوای خوب

مهمترین ویژگی‌های محتوای خوب

 important-properties-article-good-for-website.

من فرزانه کردلو در این مدتی که در حوزه مقاله‌نویسی برای سایت نویسندگی می‌کنم و مقالات متعددی نوشتم و می‌نویسم. متوجه شدم، قرار نیست هر نوشته‌ و عنوانی که به ذهن‌مان می‌رسد و در سایت ثبت و سپس منتشر کردیم، و در نهایت هم مخاطب زیادی داشته باشد.

 

البته این را هم بگویم، مقاله و انواع محتوا از جمله محتوای متنی بایستی دارای یک سری استانداردها باشد تا بتواند سریعتر در اختیار مخاطب واقعی در گوگل قرار بگیرد، و به عبارتی مهمترین ویژگی‌های محتوای خوب را در برداشته باشد.

 

 

instagram

 

 

در دنباله مطلب قرار است باهم تک به تک ۸ خصوصیات مقاله‌ی خوب را مورد بررسی قرار دهیم. در صورت تمایل می‌نوانید تا پایان مقاله با من همراه باشید.

 

۸ویژگی محتوای خوب برای سایت

 

شناحت مخاطب

اولین ویژگی از مهمترین ویژگی‌‌های محتوای خوب برای سایت را که با هم می‌خواهیم بررسی کنیم، شناخت مخاطب است. بله درست متوجه شدید. در همان ابتدا بایستی بدانید تا شما مخاطب محتوا و مقاله خود را نشناسید نمی‌توانید محتوای خوب را بنویسید و در نهایت منتشر کنید.

 

پس، تمام سعی‌تان را بکنید تا متوجه شوید، مخاطب و کاربر مقاله‌ی شما چه کسانی هستند و چه ویژگی‌ دارند، در ادامه وقتی مخاطب را شناختید.

 

وقتی از دغدغه‌ها و نیازهایش متوجه شدید می‌توانید چیزی که فرد می‌خواهد بنویسید و در صفحات سایت خود و سایر افراد منتشر کنید.

 

مطمئن باشید اگر در مقاله‌تان به خوبی، نیاز مخاطب را برآورده کرده باشید، کاربر واقعی به کمک گوگل و رتبه‌بندی آن می‌تواند سریعتر به سمت مقاله‌ی شما هدایت شود.

 

 

محتوای هدفمند باشد

ببینید، من نمی‌دانم در حال حاضر قصد و نیت شما از نوشتن مقاله و محتوا در رسانه‎‌هایی مانند سایت و … چه است، ولی می‌دانم تا وقتی مقاله هدفمند به نگارش درنیاورید، آن طور که باید و شاید مطلب‌تان در کنار سایر رقبای‌تان دیده و شنیده یا به عبارتی خوانده نمی‌شود.

 

طبق تجریه‌ای که از نوشتن مقالات متعدد و گوناگون برای کسب‌و‌کارهای مختلف به دست آوردم. متوجه شدم، در نهایت همه این‌ها یک هدف داشتند و دارند.

 

آنها می‌خواهند در فضای اینترنت و آنلاین هم مشتریان خود را به سمت محصولات و خدمات خود هدایت کنند. و فقط فعالیت‌شان به آفلاین خلاصه نشود. 

 

به طور حتم بایستی در ابتدا بایستی اعتماد آنها را جلب کنید و مخاطب در ابتدا بایستی از شما کاری و نمونه کاری ببیند تا سمت رسانه شما بیاید.

 

پس، بسیاری اگر خودشان هم نویسنده نباشند، با در اختیار گرفتن نویسندگان در حوزه دیجیتال مارکتینگ در تلاش هستند با ارائه خدمات رایگان در قالب محتوای نوشتاری، ویدئویی، صوتی اولین حسن نیت خود را در خصوص محتوای با کیفیت به کاربر به معرض نمایش بگذارند تا در ادامه با روش آسان و بهتری محصولات و تولیدات خود در ازای پرداخت پول در اختیار کاربر اصلی قرار دهند.

 

فرض را بر آن می‌گیریم که کسب‌و‌کاری دارید. می‌خواهید سایت بزنید. یا اصلن کسب‌و‌کاری ندارید برای دل خودتان آن سایت را زدید تا نوشته‌هایتان را بعد از نگارش، منتشر کنید. در هر دو حالت شما یک هدف مشترک دارید، می‌خواهید دیده شوید. تنها شما نیستید.

به طور حتم همه افراد که سایت می‌زنند می‌خواهند نوشته‌شان دیده شود. می‌خواهند افراد بیشتری از خدمات و کالاهای آنها با خبر شوند.

از طرفی، همه می‌دانیم الان شیوه تبلیغ و اطلا‌ع‌رسانی تا حدود زیادی تغییر کرده است. روش سنتی کارساز هست، ولی کافی نیست. وقتی ۷۰ و ۸۰ درصد افراد جامعه در اینترنت دنبال نیاز خودشان هستند. این خود کلی معنا دارد و اهمیت محتوای دیجیتالی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

البته دیده شدن در فضای نت مثل هر کاری قواعد خودش را دارد. اگر ندانید برای هدفی که برای خودتان در نظر گرفتید دچار مشکل می‌شوید، یا نمی‌رسید یا کند پیش می‌روید.

گوگل یک موتور و ماشین است، به زبانی یک برنامه کامپیوتری است. آن هم زبان خاص خود را دارد. برای اینکه زبانش را بدانید بایستی با قواعد و اصول با  وی صحبت کنید. همه کسب‌و‌کارها این را می‌دانند و هر روز دارد برای تعداد دریافت سفارشات محتوا از سوی کسب‌و‌کارها زیاد می‌شود. استثناء هم ندارد. این را می‌گویم چون کار این روزهای من نوشتن محتوا برای کسب‌و‌کارهای مختلف است.

نوشتن و تولید هر روزه محتوا در رسانه‌ها به ویژه سایت خیلی مهم و ارزشمند است، ولی وقتی شما مدام محتوا بنویسید و کسی آن را نخواهند تا حدودی محتوای هدفمند ننوشتید. یعنی با زبان خودش با گوگل که یک ماشین است هوشمند است صحبت نکردید.

می‌دانید مثل چه می‌ماند. شما بر حسب کسب‌و‌کارتان مغازه‌ای دارید، کالا و خدمات‌تان هم خیلی عالیست، ولی مشتری ندارید. حتی در حوالی مغازه‌تان پرنده هم پر نمی‌زند. این موضوع دلایل مختلفی دارد. یکی آن است که مغازه شما در جای درستی قرار ندارد؟ یا شاید  چیدمان ویترین مغازه‌تان ایراد دارد  و خلاصه کلی دلایل دیگر.

در اینجاست که نوشتن محتوای استاندارد برای سایت اهمیت می‌کند.

چه بخواهید چه نخواهید یکی از روش‌های بازاریابی امروز است. آیا بهتر نیست هدفمند محتوا تولید کنید؟

 

محتوای باکیفیت

همه‌ی افراد این روزها در فضای وب و اینترنت در تلاش هستند که محتوایی که در رسانه‌هایی مانند سایت منتشر می‌کنند، در عین اینکه جذب کننده مخاطب بیشتر باشد.

 

از طرف دیگر به جهت رایگان بودند، از کیفیت آن درصدی هم کاسته نشود. به هر حال همه‌ی ما می‌دانیم مخاطبین و کاربران امروزی با محتواهای متنوع و رنگارنگی که در دورواطراف‌شان می‌بینند به دنبال محتوای خوب و بهترین هستند،و در عین حال خیلی هم باهوش هستند و محتوا و مقاله باکیفیت را تشخیص می‌دهند و برای درک و دریافت آن زمان می‌گذارند تا بتوانند از آن استفاده کنند. چرا؟

 

در ادامه می‌گویم. چون مقاله در کنار پاسخ به نیاز مخاطب بایستی آموزشی هم باشد.  یعنی چه؟

 

 

آموزشی باشد

این روزها مثل گذشته نیست که فقط یک مقاله و محتوایی در سایت بگذاری تا گوگل به شما رتبه دهد و شما را در رتبه‌های خوبی قرار دهد. و مخاطب هم به همان سایت و محتوا سر بزند.

 

الگوریتم‌هایی که برای موتور جستجویی چون گوگل طراحی شده است،  هر روز دارند به این سمت می‌روند که سایتی که محتوای باکیفیت در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و از طرفی آگاهی فرد را در آن موضوع خاص بالا می‌برد می‌تواند رتبه خوبی را در صفحات اول تا بعدی در گوگل را به خود اختصاص دهد.

شاید باز این سوال ایجاد شده باشد که چرا اینگونه است؟

 

چون هدف گوگل حتی اگر یک ماشین باشد، این است که در عین حال که نیاز مخاطب برآورده می‌شود بایستی این وسط من نویسنده بین مخاطب و صاحب کسب‌و‌کار بازی برد برد را انجام دهم و به هر دو ارزشی بیافزایم.

 

در این میان سود رساندن و ارزش افزایی مخاطب در اولویت گوگل برای رتبه‌بندی قرار دارد.

منظور چیست؟ بیایید در بررسی مهمترین خصوصیات محتوای خوب بعدی بگویم منظورم چیست.

 

 

telegram

 

ارزش افزایی کند

شما خودتان وقتی یک سوال یا یک نیازی از گرفتن کالا و … در خود احساس می‌کنید، در وهله‌ی اول به کجا مراجعه می‌کنید، جایی که هم ارزان و آسان‌تر در دسترس است. بله درست است. اینجا جایی نیست جزء گوگل و بررسی سایت‌ها در آن موضوع خاص.

وقتی رفتید در گوگل سوال و نیازتان را سرچ کردید. سایت‌هایی که بالا آمدند به ترتیب رصد می‌کنید.

متوجه می‌شوید هر سایتی در تلاش است در عین حال که پاسخگوی سوال و نیاز شما باشد، یا آگاهی هم به شما دهد. با شرح و توضیح دادن بیشتر می‌خواهد مطلب را برای شما باز کند تا شما درک درستی از موضوع داشته باشید. شما را با انواع آن موضوع خاص آشنا می‌کند تا تصمیمات دقیق‌تر و بهتری بگیرید.

 

ساده باشد

سعی کنید برای اینکه بتوانید با نوشتن مقاله‌ی خوب، نوشته شما جزو مهمترین ویژگی‌های محتوای خوب قرار داشته باشد، به هیچ وجه هیچ کدام از جملات پیچیده نباشد. یعنی در عین پیچیدگی در مقابل ساده باشد. شما قرار نیست این محتوا را برای همکاران‌تان بنویسید، بایستی در عین اینکه اطلاعاتی مفید و ارزشمندی در اختیار کاربر قرار می‌دهد به زبان ساده و راحت‌ بیان شده باشد.و مخاطب به راحتی آن را درک کند.

یعنی برای خواندن و شنیدن و دیدن آن محتوا در تلاش نباشد که چندین بار به عقب برگردد و از روی آن مرور کند و باز هم متوجه نشوند منظورتان چه بود.

شاید خود شما هم با چنین موردهایی در هنگام خواندن مقاله‌ها با موضوعات مختلف مواجه بودید. چند بار مقاله را در سایت خواندید، ولی از چیزی متوجه نشدید.

 

کاربردی و جامع باشد

تمام تلاش‌تان را بکنید، وقتی مقاله می‌نویسید و در وبسایت خودتان منتشر می‌کنید بتواند کاربردی و عملی باشد و فقط حالت تئوری نداشته باشد. یعنی از دل یک تجربه خودتان یا اطرافیان‌تان یا یک فرد بیرون آمده باشد تا بهتر بتواند برای مخاطب مورد استفاده قرار گیرد. 

 

ساختار داشته باشد

محتوای خوب ساختار دارد. در انتها برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که آیا واقعن مقاله‌تان توانسته است هر ۸ ویژگی محتوای خوب را رعایت کند، بایستی مقاله‌ی استاندار و مورد قبول گوگل بنویسید تا مقاله‌تان سریعتر در اختیار مخاطب اصلی قرار گیرد.

محتوای خوب بایستی  سه بخش اصلی یعنی مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری داشته باشد.

 

یعنی چه؟

 

یعنی اینکه اصلی‌ترین خصوصیت محتوای خوب در کنار برآورده کردن نیاز مخاطب آن است که به خوبی برای موتورهای جستجویی چون گوگل با یک نگاه قابل تشخیص باشد که مقاله شما از بالا تا پایین در مورد چه نوشته شده است و موضوع بحث چیست.

 

در هر کدام از این بخش‌ها شما بایستی به طور واضح از موضوع مقاله‌تان اسم برده باشید.

این موضوع هم با نوشتن محتوای سئو شده انجام می‌شود.

 

 

 

همه این‌ موارد را در باره مهمترین ویژگی‌های محتوای خوب گفتیم، منتها محتوا بدون ترویح هیچ نیست

 

این تیتر را در بخشی از کتاب «خلـق محتـوا خلق مشتری»، اثر جو پولیتزی و نیوت بَرِت، ترجمه سعید زرگریان از نشر آموخته خواندم.

در این بخش از کتاب از لی اودِن از برترین وبلاگ نویس‌ صحبت به میان آمده است. این وبلاگ نویس نامی درحوزه بازاریابی در ایالات متحده آمریکا به نکته جالبی در وبلاگ نویسی اشاره دارد:

«اگر محتوای فوق‌العاده تولید کنید، ولی هیچ کس از آن اطلاع نداشته باشد، مثل این است که آب در هاون کوبیده‌اید».

من فرزانه کردلو وقتی این جمله را دیدم به فکر فرو رفتم. بله درست است، وقتی قصد نوشتن و نویسندگی و وبلاگ نویسی دارید بایستی منتظر هر نوع اتفاق و واکنشی از سوی مخاطب اثر خود باشید.

انتظار نداشته باشید نوشته‌تان در پستو  پنهان و یا کشوی میز تحریرتان خاک بخورد و بعد فرد شناخته شده‌ای در حوزه نوشتن باشید.

برخی از افرادی که تازه وارد دنیای نوشتن شدند، با خود می‌گویند نکند حرفی که می‌زنم یا ایده‌ای که منتشر می‌کنم دزدیده شود. بسیاری به خاطر همین باور اشتباه جلوی انتشار افکار خود را می‌گیرند. مطمئن باشید در سالهای اولیه نوشتن، خیل عظیمی مخاطب پشت نوشته شما صف نیایستاده تا نوشته شما را ببینند و بقاپند یا با کلی کف و هورا تشویق‌تان کنند. بسیاری اوقات با بی‌توجهی روبرو می‌شوید.

تا وقتی کلی ننویسید و کلی منتشر نکنید، نمی‌توانید آن طور باید و شاید حرفی در این فضا و اتمسفر داشته باشید. از طرفی، ایده و سخنی که بگوییم و دزدیده شود. خیلی هم عالیست.

 از طرف دیگر، مگر شما فقط همان یک سخن و ایده را دارید که از نشر و انتشار یک بار آن می‌ترسید. مطمئن باشید بسیاری اوقات وقتی آن ایده و نظر را مطرح می‌کنید، متوجه می‌شوید خیلی هم آش دهان سوزی نبوده است و فقط توهمی در دنیای خیال باف شما شده بوده است.

من معتقدم، نویسنده ذهن خلاقی دارد. بایستی این طور باشد. بنابراین، با منتشر کردن و بازگو کردن یک ایده پشت بند آن بایستی ده‌ها و صدها ایده تراوش کند و نبایستی نگرانی بابت دیده شدن یک اثر نوشکوفته خود باشد.

در دنیای تولید محتوا هم این گونه است. اصلن دنیای محتوا با تولید و نشر عجین شده است و بدون نشر نمی‌توانید اثری را تأثیرگذار بنامید. نوشته و محتوا وقتی خوب تلقی می‌شود که به دفعات زیاد باز نشر شده باشد و هم رسانی شده باشد.

پس، موافقید که محتوا بدون ترویج هیچ نیست.

 

کلام آخر

در این لحظه به بخش پایانی صحبت‌هایم در مورد معرفی مهمترین ویژگی‌های محتوای خوب رسیدم. من فرزانه کردلو به عنوان نویسنده این مقاله امیدوارم توانسته باشم در فرصتی که در اختیار داشتم، به خوبی این خصوصیات را برای شما موشکافی و تحت بررسی قرار دهم، تا موضوع بیشتر برایتان جا بیافتد.

 در نهایت خودتان هم به هنگام تولید انواع محتوی خوب آن ویژگی‌های را رعایت کنید تا مقاله‌تان بیش از پیش مورد توجه گوگل و بعد مخاطب اصلی‌‌تان قرار بگیرد.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

copywriter-site-content-writer

معرفی ۸ مزیت مقاله نویسی برای سایت

  وقتی کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید آن را رشد دهید. در این عصر روزگار که …

2 نظر

  1. فرزانه عزیز عالی بود و کاربردی
    یادداشت برداری هم کردم.
    خوش بدرخشی

    • سلام

      سمانه جان
      خوشحالم که مفید بوده و براتون کاربرد داشته. و سوال‌تون در این مورد رو پاسخگو بوده

      ممنونم از وقتی که گذاشتین و نظری که ثبت کردین.
      موفق باشین دوست خوبم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *