E html> کار محتوا نویسی چیست؟ - جهان فکر
خانه / تولید محتوا / کار محتوا نویسی چیست؟

کار محتوا نویسی چیست؟

content-wrting-job-skill-

شاید این روزها از واژه کار محتوا نویسی را بسیار شنیده باشید. البته وقتی اینترنت است، هر روز داریم بیش از قبل با این واژه کاربردی روبرو می‌شویم.

 

دلیل اینکه می‌گویم کاربردی؛ چون از طریق آن می‌توانید با تولید انواع محتوا از جمله متن، تصویر و فایل صوتی و ویدئویی که مبنای تمامی آنها متن است درآمد خوبی برای خود دست‌و‌پا کنید. الیته درآمد به کیفیت کاری شما و تلاش ما بستگی دارد.

 

من خودم یک محتوانویس هستم و با شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلف تحت عنوان معرفی خدمات و محصولات آنها مقالات بسیاری نوشتن و می‌نویسم.

خواستم در فرصتی که الان برایم فراهم شده بیشتر از شغل محتوا نویسی که بخشی از کار فعلی‌ام است برای شما علاقه‌مندان محتوا و مقاله نویسی تجاری بگویم.

 

instagram

 

محتوانویس چه کسی است؟

اگر شما هم قصد دارید در این بازار داغ تبلیغات شغل محتوا نویسی یک گوشه‌ای را بگیرید و برای شروع هم که شده فعالیت کوچکی را آغاز کنید و حتا اگر خواستید فعالیت خود را توسعه دهید. بایستی بگویم چنین موقعیت و بستری هم اکنون وجود دارد فقط بایستی از یک جایی استارت کارتان را بزنید.

 

من خودم چهار سال پیش با یک شرکت به صورت آنلاین برای پذیرش سفارشات در خصوص مقالات کسب‌و‌کارهای مختلف وارد این دنیا شده‌ام و تا بدین لحظه شغل تولید محتوا از طریق نوشتن متن دستاوردهای بسیاری داشته است.

از طرفی، در کنار محتوای متنی، محتوای تصویری هم از طریق برنامه‌ی کاربردی چون فتوشاپ برای رسانه خودم و سایرین تولید و منتشر می‌کنم.

بایستی بدانید فرد نویسنده محتوا کسی است که بایستی مدام در حال خواندن و شکار ایده باشد تا بتواند از پس نوشتن برای معرفی محصولات و خدمات صاحبان مشاغل گوناگون به خوبی برآید. در این بین اگر خودش هم رسانه داشته باشد، می‌تواند در تولید و انتشار محتوای رسانه خود در سایت و شبکه‌های اجتماعی در قالب معرفی خود و خدماتش قدم‌های خوبی بردارد.

البته نویسنده‌ مقاله در سایت در اینجا فروشنده یک مغازه به حساب می‌آید. نویسنده‌ای که بایستی فروش، فروشندگی، بازاریابی، روان‌شناسی و متقاعد سازی بداند.

همانطور که در مقدمه گفتم، وقتی مبنای همه محتوا، محتوای متنی و نوشتاری است. پس، بایستی در یادگیری محتوای خوب، تمام توان و انرژی خود را بگذاریم تا نتیجه‌ی مطلوبی را در انتها کسب نماییم.

حال که متوجه شدید، یک محتوانویس در کار محتوانویسی چه شخصی است در دنباله مطلب شما را با اصول کار محتوانویسی بیشتر آشنا می‌کنم.

 

اصول کار محتوا نویسی

در این قسمت می‌خواهم شما را با اصول و قواعدی که بایستی در حین انجام کار محتوا نویسی رعایت کنید را یک به یک برایتان بیان کنم.

در ابتدا بایستی بدانید که وقتی برگه‌ای از فایل ورود را باز کردید تا افکار و اندیشه‌هایتان که حاصل تجربه شخصی یا خواندن برداشت‌تان از مطالعه‌ی مقالات سایر سایت‌ها بوده است، یا حتا منبع نوشته‌تان می‌تواند کتاب‌های متنوع در مورد آن موضوع خاص باشد.

از این‌ها که بگذریم.

در قدم اول بایستی این پله‌ها را یک به یک طی کنید تا در انتها یک محتوای خوب متنی را روبروی خود مشاهد کنید.

 

محتوای سئو شده:

شما چه بخواهید و چه نخواهید وقتی محتوا به خصوص برای رسانه‌ای مثل سایت می‌نویسید بایستی اصول و قواعدی چون سئو یا همان بهینه سازی محتوای موتورهای جستجو را اعمال کنید.

اگر قوانین سئو را در متن معرفی کار و محصولات کسب‌و‌کارتان خودتان و سایر افراد را رعایت نکنید، مقاله و محتوای شما به خوبی نمی‌تواند در اختیار مخاطبی قرار بگیرد که به آن نیاز دارد.

پس، به عنوان نویسنده محتوا برای سایت، اصول محتوای سئو شده را فرا بگیرید تا امر ترویج و معرفی محصولات و خدمات را به خوبی انجام دهید.

 

انتخاب عنوان جذاب

سعی کنید برای نوشته خود عنوانی که انتخاب می‌کنید جذاب و ترغیب‌کننده به منظور خواندن مقاله از ابتدا تا انتهای نوشته‌تان برای خواننده و مخاطب باشد.

عنوانی که نیاز این روزهای مخاطب در بازار مورد نظر است.

عنوان و زیرعنوان‌هایی که وقتی در نوشته و متن شما با عنوان کلمه کلیدی به کار رفته، رباط‌های گوگل را آگاه سازد.

متن شما را با چراغ سبزهایی که در لابلای متن‌تان قرار دارید دست شما را در دست مخاطب و کابر اصلی بگذارد تا بتواند از مقاله و محتوای شما استفاده کرده و نیازش برطرف شود و برای دفعه دوم و دفعات بعدی برای رفع نیازش هم که شده در آن موضوع خاص به سراغ شما بیاد و به مجموعه و مرکز دیگری سر نزد.

پس در انتخاب عنوان و زیرعنوان تمام دقت خود را به کار بگیرید. پیشنهادات گوگل در این خصوص می‌تواند راهنمای رایگان و مفیدی برایتان باشد.

 

telegram

 

به هیچ وجه کپی نکنید

اگر می‌خواهید از اول که وارد کار محتوا نویسی شدید هیچ مشکلی برایتان به وجود نیاید، سعی کنید به هیچ وجه حتی توصیه می‌کنم، نیم جمله هم از نوشته یا مطلب کسی کپی نکنید.

شما می‌توانید صدها و هزاران نمونه را ببینید و ایده بگیرید، ولی در اصطلاح کپی و پیست به هیچ وجه. من دوستانی در همین مسیر شغل محتوا نویسی داشته‌‌ام که به جهت آن که از سوی مجموعه‌ی کاری مورد نظر متن‌شان کپی شناخته شده بود، صاحبان کسب‌‍و‌کارها همکاری‌شان را با آنها پایان دادند.

 

ببینید اگر خودتان هم دقت کنید، کپی کردن نوشته و محتوا به هیچ وجه کار حرفه‌ای نیست. اگر قرار است ما مطلبی از یک منبع یا وبسایتی بیاوریم بدون اینکه اندیشه و افکار ما خبری باشد، به درد نمی‌خورد.

 

اگر از دید کارفرما به موضوع نگاه کنیم:

در صورتی که کارفرما محتوای و مقاله کپی شده می‌خواست نیاز نبود، شما نویسنده و محتوانویس را به خدمت بگیرید و خودش این کار را می‌کرد.

 

از دید کاربر و استفاده‌کننده از آن محتوا هم قضیه این گونه است. اگر کاربر می‌خواست یک محتوایی را که در منبع قبلی دیده در رسانه‌ و نوشته شما هم ببیند، دیگر چه نیاز بود که به سایت شما سر بزند، به همان منابع قبلی اکتفا می‌کرد و نیاز نبود منابع بیشتر را بخواند و جستجو کند تا اطلاعاتش را افزایش دهد.

 

بنابراین، در هنگام نوشتن مقاله و محتوا، به این فکر کنید که یک حرف جدید به دنیا محتوا در آن موضوع خاص اضافه می‌کنید یا نه. اگر حرف جدیدی ندارید. مقاله‎‌ای منتشر نکنید.

 

لحن نوشته‌تان را مشخص کنید

اگر شغل محتوا نویسی را انتخاب کردید، بهتر است بدانید لحن و بیان نوشته در متن‌های‌تان بهتر است مشخص باشد.

 

البته همانطور که شاید بدانید، لحن و زبان نوشته بسته به موضوع نوشته متفاوت خواهد بود.

 

لحن نوشته‌تان می‌تواند رسمی، غیر‌رسمی، دوستانه، امیدبخش، نگران، غافلگیرکننده باشد. به همین منظوراین عناوین براساس موضوع مقاله و هدف مقاله و نوشته شما می‌تواند متفاوت باشد.

 

انتخاب تصاویر جذاب

وقتی متن خودتان را نوشتید،کارتان به پایان نرسیده است. در کنار محتوای متنی بایستی تصویر‌های جذاب و مرتبط با موضوع محتوا هم در مقاله‌ی‌های سایت‌تان درج شود.

 

از طرفی، برخی افراد با محتوای تصویری با متن ارتباط بیشتری می‌گیرند. حتی در جستجوی گوگل به کمک بخش تصاویر، می‌توان اول تصویر را دید و اگر تصویر مورد نظر ما را داشت، از طریق همان تصویر جذاب وارد مقاله و محتوای متنی سایت شویم.

 

پس، تصویر مهم است و ۶۰ درصد جلب نظرها از طریق تصویر و محتوای عکس شکل می‌گیرد.

 

لذا، محتوا نویس بایستی بتواند در کنار محتوای متنی، محتوای تصویر هم تولید و منتشر کند.

از طرفی، بایستی بدانید، اگر محتوای تولید می‌کنید، ساخته خودتان باشد، گوگل به تصاویری که خودتان تولید می‌کنید امتیاز ویژه‌ای در نظر می‌گیرد.

پس، اگر کار با برنامه‌هایی مثل فتوشاپ، یا مهارت و هنر‌هایی مانند کاریکاتور یا نقاشی یا طراحی بلدید می‌توانید تصاویر خود را در سایت تولید و سایر رسانه‌تان منتشر کنید.

این را هم بدانید، در کل گوگل به محتوای منحصر‌به‌فرد در قالب محتوای متنی و تصویری، صوتی و ویدئوی امتیاز ویژه‌ای در نظر می‌گیرد.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله قصد داشتم با معرفی کار محتوا نویسی، شما مخاطب عزیز را بیشتر با این نوع از شغل حوزه تولید محتوا آشنا کنم. شاید خودتان خواستید در چند روز آینده به جمع محتوا نویس‌ها وارد شوید و بخواهید خودتان و کارتان را معرفی کنید.دانستن این اطلاعات خالی از لطف نخواهد بود.

 

 

پینشنهاد پایانی

با توجه به خواندن مقاله فوق، به‌نظرم خواندن این مقاله می‌تواند برایتان مفید باشد.

 

 

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

copywriter-site-content-writer

معرفی ۸ مزیت مقاله نویسی برای سایت

  وقتی کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید آن را رشد دهید. در این عصر روزگار که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *