E html> محتوا نویسی چیست؟ - جهان فکر
خانه / تولید محتوا / محتوا نویسی چیست؟

محتوا نویسی چیست؟

copy- writer

در همین ابتدا صحبت بگویم، برای اینکه بتوانید محتوایی برای سایت و سایر رسانه‌هایتان بنویسید و بهتر دیده شوید، بایستی از مهارت محتوا نویسی برخوردار باشید.

 

نگران نباشید همه می‌توانند با تمرین و آموزش هوشمندانه و اصولی از این مهارت برخوردار باشند، نه تنها شما می‌توانید با این روش کسب‌و‌کارتان را در رسانه‌هایتان رونق ببخشید حتی خودتان هم می‌توانید مطالب سایت‌تان را به نگارش درآورید.

 

شاید بگوید من به عنوان صاحب کسب‌و‌کار ترجیح می‌دهم کس دیگری نوشتن محتواهایم را برعهده بگیرد. بله درست است اجباری در کار نیست و از یک نویسنده محتوا می‌توانید بخواهید مطالب سایت‌تان را بنویسد. البته پیشنهاد می‌کنیم خودتان هم برای یکی دو مورد این کار را تجربه کنید، خالی از لطف نخواهد بود.

 

instagram

 

به همین منظور قبل اینکه به سایر بخش‌های نوشتن محتوا بپردازیم، سعی می‌کنیم شما را با چیستی این نوع از روش بازاریابی بیش از قبل آشنا کنیم.

 

 

 

 

محتوا نویسی چیست؟

شما وقتی شروع به نوشتن مقاله و محتوا می‌کنید، به عبارتی می‌خواهید سوال یا نیازی را پاسخگو باشید. پس، قرار است مخاطب با خواندن نوشته شما آگاهی بیشتری به موضوع داشته باشد. با خواندن مقاله شما قرار است به برخی از سوالاتی که در ذهنش شکل گرفته از جانب نوشته شما پاسخ داده شود.

در این میان محتوا نویس به پای کار می‌آید تا در کنار معرفی برند و کسب‌و‌کار شما، نکته‌ای را هم به کاربرانتان هدیه دهد. نکته یا اطلاعات کاربردی که در طی روز یا روزهای آینده به کارش خواهد آمد.

 

این روزها به لطف گسترش اینترنت و همه‌گیر شدن این مسئله بسیاری در فضایی چون نت از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی متنوع به دنبال جواب سوال خود هستند.

 

پس اینجاست که نقش محتوای دیجیتالی و محتوا نویس مشخص می‌شود. بیشتر اوقات افراد از روش‌های بازاریابی که محتوا نویسی یکی از آنهاست استفاده می‌کنند تا بتوانند فروش خود را افزایش دهند و در مقابل مخاطبان بیشتری را به سمت کالا و خدمات خود هدایت کنند.

 

 

telegram

 

از طرفی، به نظر می‌رسد این روزها، گوگل با شناسایی محتوای خوب بیش از قبل دارد به کسب‌و‌کارهای موفق و کاربلد که محتوای خوب و کامل تولید کردند کمک می‌کند تا کاربر واقعی را به سوی خود فراخوانند. بنابراین، اگر می‌خواهید محتوا نویسی را یاد بگیرید، یا نه کسب‌و‌کاری دارید و به محتوا نویس نیاز دارید.

 

در هر دو حالت محتوا نویس خوب و متعهد و نیز البته محتوای خوب می‌تواند رابطی بین صاحبان مشاغل مختلف و نویسندگان علاقه‌مند با ذهن خلاق باشند. به هر حال محتوا نویس با کار خوبی که ارائه می‌دهد بین مخاطب و صاحبان کسب‌و‌کار بازی برد برد را اجرا می‌کند. بازی که هم مخاطب از محتوای خوب سود می‌برد و هم اینکه مالکان حرفه‌های مختلف به تدریج به فروش بالا دست پیدا می‌کنند.

 

 

این نکات را در چیستی محتوانویسی برایتان گفتیم تا به بخش چگونه نوشتن محتوا در سایت برسیم. بدون معطلی نظر شما را به بخش بعدی جلب می‌کنیم.

 

 

چگونه محتوا نویسی کنیم؟

برای اطلاع از نحوه محتوانویسی در رسانه‌هایتان بهتر است به نکاتی که در ادامه صحبت گفته می‌شود توجه کافی نمایید.

 

 

موضوع را مشخص کنید

قبل از اقدام به محتوا نویسی تلاش کنید یک موضوع برای خود تعیین کنید. اگر کسب‌و‌کار داشته باشید بهتر کار را پیش می‌بردید، زبرا می‌دانید در کار شما مخاطب چه سوالات و مشکلاتی دارد که می‌خواهد در مورد آن یاد بگیرد و اطلاع پیدا کند. به این شیوه با انتخاب عنوان مناسب حوزه کاری خود می‌توانید مقاله خود را شروع و به اتمام برسانید و در نهایت منتشر کنید.

 

یک جورایی می‌توان گفت هدف خود را برای نوشتن آن محتوا با موضوع مورد نظر را تعیین کنید تا با هدف گیری درستی کارتان را در پیش بگبرید.

 

 

مخاطبت را بشناس

حواستان باشد، قبل از نوشتن و پس از مشخص شدن موضوع، در وهله اول خودتان را جای مخاطب بگذارید. ماجرا را از دید او نگاه کنید، بایستی بدانید شما تا مخاطب خود را نشناسید نمی‌توانید محتوایی که می‌خواهید را خلق کنید و در اختیار او قرار دهید.

persona- content

 

 

بنویسید و منظم منتشر کنید

اگر قرار است رسانه‌ای همچون سایت داشته باشید. یک چیز که بسیار در دیده شدن محتوای شما تعیین‌کننده می‌باشد، منظم منتشر کردن محتواست. به این شکل مخاطب هر لحظه و هر روز منتظر است در آن موضوع یک حرف و سخن جدید از زبان شما بشنود. پس به اعتماد مخاطب پیگیر و واقعی جواب مثبت دهید و خیلی منتظرش نگذارید. طوری نباشد که یک روز محتوا در رسانه‌ی خود منتشر کنید و بروید یک هفته یا یک ماه یا چند ماه دیگر بیایید و محتوای جدیدی بگذارید. به این شکل مخاطب به شما اعتماد نمی‌کند.

 

 

به روز باشید

برای اینکه بتوانید هم خودتان و هم مخاطبان سایت‌تان و سایر رسانه‌هایتان را در سطح مطلوبی قرار دهید، هر روز مطالعه داشته باشید. به این شکل همیشه از اطلاعات جدید و به روز آن موضوع که کار می‌کنید، آگاه هستید و در مقابل همیشه حرف برای گفتن دارید و از نداشت ایده، ِشکوه و شکایت ندارید.

 

ساده و روان بنویسید

سعی کنید در محتوا نویسی همیشه ساده بنویسید. تلاش نکنید پیچیده و نامفهوم بنویسید، چون اینگونه مخاطب خود را پس می‌زنید و مخاطب برای دفعات بعدی به سراغ شما نمی‌آید تا از مطالب و اطلاعات مفیدتان بهره بگیرد.

 

 

محتوایتان مخاطب محور باشد

قبل از شروع نوشتن محتوا به این فکر کنید که با تولید و نوشتن و این محتوا و در ادامه انتشار آن در رسانه‌هایتان قرار است به چه مشکل و دغدغه‌ای از مخاطب پاسخ بدهید. همه می‌دانیم این روزها موتور جستجوی گوگل باهوش شده است. او در درجه اول به رفتار مخاطب شما توجه دارد. اگر کاربر از محتوای تولیدی شما راضی باشد متوجه می‌شود و به تدریج شما را در رتبه‌های خوبی در گوگل قرار می‌دهد.

 

 

در کنار کلی گویی، از جزئیات هم بگویید

به عنوان مثال، این روزها تا حدودی همگی می‌دانیم به دلیل همه گیر شدن و استفاده همگانی از اینترنت محتوا نویسی و نوشتن محتوای دیجیتالی اهمیت دارد. در این باره بیشتر به جزئیات بپردازید. مثلن، چرا موضوع تولید محتوا برای افراد مختلف اهمیت پیدا کرده است.

 

 

محتوای تأثیرگذار و ماندگار بنویسید

محتوایی تولید نکنید که فقط برای لحظاتی مخاطب آن را ببیند و بخواند و بعد از آن رد شود. ذهن مخاطب را با محتوای خود درگیر کنید. به شکلی که بعد از چند ساعت و حتی چند روز و حتی مدت طولانی محتوای شما در یادش مانده باشد و در محافل مختلف از محتوای شما سخن بگوید. طوری بنویسید که وقتی از برند و اسم شما حرف به میان آمد تداعی‌کننده تعدادی حرف و نکته از سوی شما در ذهنش او باشد.

پس، محتوای سرسری و برای رفع تکلیف ننویسید و منتشر نکنید.

 

 

از هر دری ننویسید

اگر می‌خواهید برای سایت خودتان بنویسید و موضوع ندارید. توصیه می‌کنم از هر دری وارد نشوید. یعنی در هر موردی به ویژه خبرهای و اتفاقاتی که در دوربرمان می‌افتد ننویسید. یک موضوع برای خود تعیین کنید. هر روز سعی کنید در مورد آن موضوع عمیق شوید و بخش کوچکی از آن را بشکافید.

 

 

 

seo-copywriting-content

 

 

بیش از این در مورد محتوانویسی چیست سخن نمی‌گویم و تا همین جای کار توضیحات را کافی می‌دانم.

 

 

کلام آخر

سخن پایانی اینکه من فرزانه کردلو در سایت جهان فکر تلاش کردم تا حدودی با باز کردن مبحث محتوا نویسی چیست، به برخی از سوالاتی که در ذهن‌تان شکل گرفته جواب قانع‌کننده بدهم.

 

البته من از ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱ قرار است یک دوره «محتوانویسی برای سایت» به صورت آنلاین برگزار کنم. اگر تمایل داشتید درمورد مقاله نوشتن برای سایت را بهتر و جامع تر فرا بگیرید می‌توانید در این دوره ثبت نام کنید.

 

و نکته آخر اینکه در صورتی که تا پایان این مقاله را خواندید و هنوز سوالاتی در ذهن‌تان وجود دارد در بخش نظرات برایم ثبت کنید تا در اولین فرصت پاسخگو باشم.

 

 

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

copywriter-site-content-writer

معرفی ۸ مزیت مقاله نویسی برای سایت

  وقتی کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید آن را رشد دهید. در این عصر روزگار که …

2 نظر

  1. خیلی خوب بود👌🏼👌🏼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *