E html> نحوه نوشتن محتوای تجاری - جهان فکر
خانه / تولید محتوا / نحوه نوشتن محتوای تجاری

نحوه نوشتن محتوای تجاری

how-write-copywriter-Commercial content--min

اگر این روزها تحت هر عنوانی کسب‌و‌کاری دارید و دغدغه فروش و جذب مخاطب دارید بایستی بدانید فقط روش سنتی جواب نمی‌دهد. اگر در دنیای آنلاین، اسمی از شما و کسب‌و‌کارتان نباشد در واقع همه زحمات‌تان به باد می‌رود.

 

 

telegram

 

اگر هم کسب‌وکاری ندارید، باز هم با اطلاع از نحوه نوشتن محتوای تجاری چیزی را از دست ندادید و شما همچنان برگ برنده دستان است. چرا؟ زیرا به کمک حرفه‌ای مانند نویسندگی محتوا که مبنای همه محتواهاست(صوتی، تصویر، ویدئو)، می‌توانید معرف خوبی برای محصولات و خدمات خود و دیگران باشید.

 

همگی‌مان می‌دانیم چه بخواهیم و چه نخواهیم اینترنت با همه بخش‌های زندگی ما عجین شده، پس چرا به طور اصولی و خوب از این فرصت استفاده نکنیم. می‌دانید اگر معرفی محصولات و خدمات و … از طریق مخاطبان آنلاین انجام شود، بازخورد آن بیش از روش سنتی است.

 

من فرزانه کردلو به عنوان نویسنده و محتوانویس برای کسب‌و‌کارها برای لحظاتی قرار است در مورد نحوه نوشتن محتوای تجاری با شما به گفتگو بنشیند. پس تا انتهای مقاله در جهان فکر همراهم باشید.

چرا می‌خواهیم محتوای تجاری تولید کنیم؟

قبل این که شروع کنیم به یادگیری  نحوه نوشتن محتوای تجاری از شما می‌خواهم به دو چرا پاسخ مناسبی بدهید.

نیچه (فیلسوف، نویسنده، آهنگساز، شاعر و … آلمانی) می‌گوید: کسی که چرایی زندگی را یافته باشد، با هر چگونگی خواهد ساخت.

ببینید دوستان عزیز، شما در ابتدای نوشتن محتوای کسب‌و‌کاری بایستی در ابتدا بدانید چرا می‌خواهید این مقاله را بنویسید. اصلن چرا می‌خواهید یک تولیدکننده محتوا باشید.

 

همین جا بگویم به هیچ وجه فرق نمی‌کند قرار است این محتوا برای رسانه و سایت خودتان باشد یا برای کارفرما، در هر صورت در اولین مرحله بایستی از خود بپرسید چرا می‌خواهم این مقاله را بنویسم؟

قانونی که من همیشه در رسانه‌هایم از آن بسیار گفتم. من خودم در وهله اول می‌خواهم به نیاز مخاطب پاسخ داده شود. در مقابل نیاز، پاسخ وجود دارد. پاسخ در قالب محصول، خدمات و … از سوی ما و سایر افراد ارائه می‌شود.

قرار است چه نیازی را برطرف کند.  بعد از خواندن مقاله من، قرار است چه چیزی نصیب مخاطب شود. در واقع چه ارزشی به مخاطب می‌افزایید تا رسانه شما را بپذیرد و دنبال کند و حتی مشتاق باشد نه تنها خودش خرید کند بلکه چند نفر دیگر را هم معرفی کند تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.

 

instagram

 

پس دومین سوال که بازم با چرا شروع می‌شود این است:

چرا نوشتن محتوای تجاری مهم است؟

 

 

content- product

برای پاسخ این چرا می‌توان گفت ما نویسنده‌ها و تولید‌کننده‌های محتوا:

برای افزایش آگاهی

خیلی از ماها از جمله خودم وقتی می‌خواهیم در مورد یک موضوعی بدانیم سریع یک جستجویی در موتور جستجوی گوگل انچام می‌دهیم؛  زیرا آگاهی‌ کمی در مورد آن مسئله دارم.

برای گسترش وب فارسی

در این که محتوای انگلیسی خیلی زیاد است هیچ صحبتی بر روی آن نیست، ولی میزان محتوای فارسی در وب فارسی کم است. البته من منظورم مقالاتی کپی شده از چند سایت نیست مطلبی که نویسنده آن حرفی جدیدی دارد و تکرار حرف بقیه نیست.

برای معرفی کسب‌و‌کارها

این روزها بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارها و حرفه‌ها برای معرفی خودشان به مخاطب از محتوا کمک می‌گیرند. زیرا روش آسان و ارزان است.

برای سرگرمی

یک نویسنده محتوا بایستی در نظر داشته باشد که محتوا فقط انباشته کردن  ذهن مخاطب با کلی اطلاعات نیست. در کنار افزایش آگاهی، می‌تواند به کمک انواع محتوا نیاز سرگرمی او را هم تأمین کند.

برای فروش بیشتر

خیلی مشاغل برای اینکه در فضای اینترنت بتوانند مخاطب خود را پیدا کنند از محتوای تجاری کمک می‌گیرند تا فروش خود را بالا ببرند.

برای درآمدزایی

امروزه نویسندگی مقالات تجاری یک حرفه به حساب می‌آید. خیلی‌ها از جمله خودم بخشی از روزم به نوشتن محتوای آنلاینی صرف می‌شود و از این طریق کسب درآمد می‌کنم.

پس، می‌شود از طریق آموزش نحوه نوشتن محتوای تجاری هم برای رسانه خودمان و دیگران محتوا نوشت و منتشر کرد و درآمدی برای خود دست‌و‌پا کرد. همان کاری که من خودم هم انجام می‌دهم.

برای اعتمادسازی

بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارها برای اینکه بتوانند اعتماد مخاطب خود را در فضای آنلاین بدست آورند، به سراغ تولید محتوا از جمله محتوای متنی می‌روند. همانطور که همگی ما می‌دانیم در مقایسه با شبکه اجتماعی، اعتمادسازی در سایت بهتر از سایر فضاها ایجاد می‌شود.

می‌توان به کمک سایت و درگاه پرداخت موجود در آن، خرید ایمنی را انجام داد؛ ولی شبکه‌های اجتماعی و … در همان ابتدا فضای قابل اعتمادی برای تبادل پول و پرداخت و … مخاطب نیست.

در ادامه مبحث بعد از اینکه از چرایی تولید محتوا برای کسب‌‌و‌کارها آگاه شدیم. بهتر می‌توانیم موضوع چگونگی نوشتن محتوای تجاری را درک کنیم.

در ادامه مطلب بیشتر راجع این مسئله با شما گفتگو می‌کنیم.

 

چگونه یک محتوای تجاری بنویسیم؟

قبل از اینکه وارد بازگو کردن مراحل نحوه نوشتن محتوای تجاری شویم.  اول از هر چیزی خوتان را جای مخاطب بگذارید. ماجرا را  از نگاه او ببینید و پیش ببرید. اگر تجریه‌ و داستانی دارید بگویید. به این شکل مخاطب بیشتر و بهتر شما را درک می‌کند و همراهی‌تان می‌کند.

الان شما یک عنوان دارید. فرض کنیم این عنوان کارفرما به شما داده است تا محتوا ۱۰۰۰ کلمه برایش بنویسید. البته همیشه محتوا هزار کلمه نیست.  مبنا از سیصد کلمه شروع می‌شود تا الی آخر. خودم من تجربه نوشتن مقاله تجاری با تعداد کلمات متفاوت را داشته و حتی ۹۰۰۰ تا الی آخر را هم نوشتم.

 

مراحل نوشتن محتوای تجاری

در این بخش می‌خواهیم در کنار شما گام به گام نحوه نوشتن محتوای تجاری برای کسب‌و‌کارهای مختلف را  مرور کنیم.

 

موضوع مشخص داشته باشید

برای درست پیش رفتن مراحل  نگارش محتوای تجاری بایستی یک عنوان یا موضوع داشته باشید.خیال‌تا نراحت، بیشتر اوقات کارفرما آن را به شما می‌دهد.

وقتی یک عنوان دارید و می‌خواهید مقاله برای اطلاع‌رسانی کسب‌و‌کاری بنویسد. ابتدا بایستی در مورد آن موضوع دانش و آگاهی داشته باشید. اگر هم در آن موضوع دانش ندارید. نگران نباشید. منابع زیاد است. اولین منبع اینترنت است.

شما بایستی در ابتدا در مورد آن موضوع در اینترنت جستجو کنید. به یک سایت و دو سایت مراجعه نکنید. حتی صفحه‌ی اول گوگل هم بسنده نکنید. به صفحات بعدی گوگل مراجعه کنید. شما با توجه به تعداد کلماتی که مقاله تکمیل می‌شود بایستی مقاله و مطلبی در اختیار مخاطب قرار دهید که با خواندن آن نیازش برآورده شود.

روش خود من این گونه است.

 

پیدا کردن زیر عنوان مقاله

با توجه به موضوع مقاله، شما بایستی چند تا زیر عنوان برای محتوای تجاری خود داشته باشد. برخی جاها از آن با اسم زیرتیتر نام می‌می‌برند. اگر موضوع یا عنوان را کارفرما داده است تا مقاله را بنویسد که مشکلی نیست.

آن موضوع را در گوگل سرچ می‌کنید. هم در بخش پیشنهاد و هم بخش سرچ و هم در بخش پایینی صفحه گوگل، پیشنهادات یا ‌suggest هایی داده می‌شود. این مسئله بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

چرا مفید؟ چون کاربرها جلوتر در گوگل این موضوعات را سرچ کردن و چون زیاد بوده الان در لیست پیشنهادات گوگل بالا می‌آید و برای شما به نمایش درمی‌آید و اگر شما این عناوین را انتخاب کنید، احتمال اینکه نوشته شما در صفحات گوگل به دست مخاطب واقعی‌تان برسد بسیار است.

به این شیوه، حتی می‌توانید در کنار انتخاب زیرعنوان مناسب، تحقیق کلمات کلیدی خود را هم انجام دهید.

البته به کمک ابزارها و برنامه موجود در اینترنت هم می‌توانید برای تحقیق کلمه کلید و انتخاب زیرعنوان اقدام کنید. یکی از سایت‌هایی که می‌توانید استفاده کنید و بخش رایگان هم دارد.

سایت https://keywordtool.io  است.

حال که عنوان و زیرعنوان مقاله‌تان را پیدا کردید.

بایستی شروع کنید و به دنبال جمع آوری اطلاعات و دانش برای نوشتن مقاله تجاری خود باشید. چگونه؟

کار خاصی نیاز نیست انجام دهید.

تحقیق و جستجو کنید.

وقتی موضوع داده شده را در گوگل سرچ کردید. چند سایت در صفحه اول گوگل بالا می‌آید. همه این سایت‌ها را باز کنید و یک به یک محتوای تجاری مربوط به موضوع خودتان را بخوانید. از این طریق هم می‌توانید برای نوشتن مقاله ایده بگیرید. وقتی مقالات صفحات اول، دوم حتی سوم و … گوگل را خواندید.

فقط بنویسید و ویرایش نکنید

وقتی اطلاعاتی که از خواندن مقالات مختلف به دست آورید، در این لحظه فقط و فقط بر روی صفحات  وُرد  برداشت خود را ثبت کنید. فقط بنویسید. بعد از مدتی زمان برای ویرایش مقاله دارید. از نامرتب شدن محتوای خود نگران نباشید. فقط و فقط برداشت خودتان از خوانده‌هایتان را بر روی کاغذ بیاورید.

فقط حواستان باشد خالی از لطف نخواهد بود اگر لینک سایت هایی هم که از آن استفاده می‌کنید در یک صفحه دیگری داشته باشید. تا در صورت نیاز دوباره به آن مراجعه کنید و ابهامات به وجود آمده برطرف شود.

 

Commercial content

 

بازنویسی کنید

بعد از مدت زمانی کوتاه به سراغ این چرک نویس بروید و به نوشته خود سرو‌سامان بدهید تا شکل یک مقاله شسته‌و‌رفته را به خود بگیرید. بعد از اینکه همه چیز مرتب شد و چند باری بازنویسی کردید.

فقط یادتان باشد کلمه کلید مقاله‌تان در ابتدا و انتهای هر زیرعنوان بیاید. در ثانی در مقدمه هم به طور حتم بایستی از کلمه کلیدی مورد نظر یکی و دوبار اسم برده باشید تا گوگل راحت‌تر و سریع‌تر متوجه موضوع محتوای شما شود و در ادامه رتبه خوبی برایش در نظر بگیرد.

در ضمن سعی کنید مقدمه و پاراگراف اول مقاله‌تان ترغیب‌کننده باشد تا خواننده تا انتها آن را بخواند.

بعد از اینکه مقاله تکمیل شد، چند باری از روی محتوای تجاری خود بخوانید تا اشتباهات نگارشی و جملات مجهول و نامفهوم خودشان را رونمایی کنند، تا اگر هم نوشته‌تان غلط املایی دارد سریع شناسایی و برطرف شود.

در لحظات پایانی، من فرزانه کردلو در جهان فکر امیدوارم توانسته باشم با توضیحاتی که در مورد نحوه نوشتن محتوای تجاری برایتان گفتم، شما را برای نوشتن بیشتر مقالات تجاری و البته گرفتن پروژه‌های کسب‌و‌کارهای مختلف راهنمایی و ترغیب کرده باشد.

 

در کلام آخر صحبت‌هایم را با این سخن از زیگ زیگلار به پایان می‌رسانم.

«لازم نیست حتماً عالی باشی تا شروع کنی، ولی حتماً باید شروع کنی تا بتوانی عالی باشی».

پس شروع کنید.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

copywriter-site-content-writer

معرفی ۸ مزیت مقاله نویسی برای سایت

  وقتی کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید آن را رشد دهید. در این عصر روزگار که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *