E html> چگونه یک محتوا نویس موفق باشیم؟ به همراه بررسی 12 مهارت نویسندگی - جهان فکر
خانه / تولید محتوا / چگونه یک محتوا نویس موفق باشیم؟ به همراه بررسی ۱۲ مهارت نویسندگی

چگونه یک محتوا نویس موفق باشیم؟ به همراه بررسی ۱۲ مهارت نویسندگی

 

  • نویسنده: فرزانه کردلو

 

به راستی برای اینکه محتوا نویس موفق باشیم به چه مهارت‌هایی نیازمندیم؟

 

از زمانی که به طور جدی در مسیر آموزش نویسندگی و تولید محتوا قرار گرفتم، از همان ابتدای کار تا به این لحظه این فکر در ذهنم بالا و پایین می‌شود که چگونه یک محتوا نویس موفق باشیم.

 

 

how- content- writing-good-successful-writer-

 

در حال حاضر در موقعیتی کنونی‌ام که قرار دارم، احساس می‌کنم نسبت به چهار و پنج سال پیش خیلی پیشرفت کردم و البته باز جای کار دارم. هر چند می‌دانم این داستان روند رو به رشد در هیچ حرفه‌ای دکمه پایانی ندارد.

با توجه به نکاتی که گفتم علاقه‌مند بودم در سایت جهان فکر فرزانه کردلو در مورد طریقه‌ی محتوا نویس موفق شدن و نیز در خصوص مهارت‌های مهم این حرفه نکاتی را در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهم. پس، همچنان تا انتهای مقاله با من همراه شوید.

 

 

۱۲ مهارت یک محتوا نویس موفق

همانطور که در مقدمه مقاله پیشرو با عنوان چگونه یک محتوا نویس موفق باشیم گفتم، در این قسمت می‌خواهم در مورد پیش نیازها و مهارت اولیه این شغل کاربردی برای‌تان نکاتی را مطرح کنم. به عنوان کسی که از سال ۹۷ به طور مداوم برای سایت کسب‌و‌کارهای گوناگون با موضوعات مختلف مقاله تولید کرده است.

 

instagram

 

و در کنار آن برای رسانه‌‌های خود از جمله وبسایت چندین مقاله و محتوا منتشر کرده است. بایستی بگویم، در وهله‌ی اول برای خودم، بررسی این مهارت‌ها خیلی جالب توجه بود و علاقه‌مند بودم این مهارت‌ها را با شما کاربران عزیز به اشتراک بگذارم.

 

 

 

 

 

 

مهارت اول- تولید محتوای منحصر به فرد

در پاسخ به این سوال که چگونه یک محتوا نویس موفق باشیم، بایستی بدانید یکی از مهمترین خط قرمزهای دنیای تولید محتوا به ویژه محتوانویسی این است که فرد نویسنده می‌تواند سایر نمونه کارها و مطالب سایت‌ها و … را ببیند و بخواند، در ادامه کلی ایده بگیرد؛ ولی نبایستی نیم جمله هم کپی کند. تا بدین لحظه با این هدف در مسیر نوشتن و محتوانویسی قلم زدم، امیدوارم تا پایان هم اینگونه باشد.

 

خود من معتقدم، وقتی کپی می‌کنیم یعنی از خودمان هیچ فکر و نظری نداریم. و من همیشه به کسانی که علاقه‌مند هستند در این حوزه و حرفه فعالیت کنند، تأکید می‌کنم اگر قرار بود نظرات دیگران را کپی و پیست کنند، کاربران و کارفرمایان محترم نیازی به این همه نویسنده و تولیدکننده محتوا نداشتند و خودشان این کار را می‌کردند.

 

از طرفی، من بر این باور هستم وقتی کپی می‌کنیم انگار هیچ فرقی بین من و فرد دیگر نیست، در حالی که هر کدام از ما اثر انگشت منحصر به فرد خودمان را داریم که هر کدام دیدگاه، نگرش و دنیای فکری خود را دارد که هر یک می‌تواند داستانی برای شنیدن باشد.

 

در این خصوص جوی فیلدینگ می‌گوید:

 

«به صد نویسنده ایده‌ای یکسان بده، و صد داستان متفاوت

دریافت خواهی کرد»

 

Joy-Fieldin-writer-content-successful

 

 

مهارت دوم- شناخت مخاطب

وقتی قرار است در حوزه مقاله نویسی برای سایت و سایر رسانه‌های جمعی فعالیت کنیم، بایستی در مورد شناخت مخاطب نه کامل، امّا آشنایی و آگاهی نسبی داشته باشیم. بایستی بدانیم محتوا با موضوع خاص را برای چه کسانی با چه پرسونایی، با چه ویژگی، با چه علاقه‌مندی و … قرار است بنویسیم و به شکل‌های متنی، ویدئویی، صوتی و تصویر ارائه دهیم.

 

چرا که اگر مخاطب را نشناسیم، در ادامه به خوبی نمی‌توانیم ارتباط بگیریم. البته که این موضوع دو طرفه است. یعنی مخاطب هم نمی‌تواند با من نویسنده محتوا ارتباط برقرار کند، چون زبان و دغدغه‌های هم را متوجه نشدیم.

 

یعنی من نیاز مخاطب یا همان جامعه هدفم را نشناختم تا بتوانم خوب و مؤثر نیازش را پاسخ دهم. پس، در مسیر یافتن پاسخ برای پرسش چگونه یک محتوا نویس موفق باشیم، شناخت مخاطب خیلی اهمیت دارد.

 

 

مهارت سوم- آشنا به مباحث سئو

طبق تجربه من ثابت شده، کسی که می‌خواهد برای محیط گوگل بنویسید، چه بخواهد چه نخواهد بایستی با زبان گوگل آشنا باشد. آشنایی با زبان گوگل باعث می‌شود ارتباط خوبی هم شکل بگیرد. شاید بپرسید زبان گوگل چیست؟

آشنایی به مباحث سئو حال نه در حد حرفه‌ای و بلکه مقدماتی برای یک محتوانویس موفق کفایت می‌کند.

 

در مبحث چگونه یک محتوانویس حرفه‌ای باشیم، بایستی بدانید که حتی اگر قلم خوبی هم داشته باشید، اگر بر اساس استانداردهای گوگل یا همان محتوای سئو شده ننویسید، شاید آن طور که باید و شاید نوشته‌تان دیده نشود. اگر هم دیده شود، تأثیرش خیلی کم است.

 

بایستی بدانید وقتی شما محتوای سئو شده در اختیار کاربران حاضر در موتور جستجوی گوگل قرار می‌دهید به عبارتی بخش زیادی از کار ترویج و معرفی خدمات و تولیدات رسانه‌تان را انجام دادید.

 

 

telegram

 

 

مهارت چهارم – آشنا به نرم افزارهای گرافیکی

اگر می‌خواهید در شغل و حرفه محتوا نویسی رشد بهتری داشته باشید، بایستی بتوانید یک عکس را خودتان طراحی و ویرایش کنید و در رسانه‌ خودتان و سایرین منتشر کنید. برای این کار هم بایستی با برنامه‌هایی چون فتوشاپ و ایلستریتور آَشنایی خوبی داشته باشید.

به این شکل در کنار تولید محتوای متنی، می‌توانید محتوای تصویری رسانه کارفرماها و خودتان را با نظر و در نهایت سلیقه‌ی خودتان تولید کنید.

 

 

مهارت پنجم- یادگیری مهارت جدید

در مسیر چگونگی موفقیت یک محتوانویس بایستی تا می‌توانید علاقه‌ و اشتیاق یادگیری مهارت‌های جدید را داشته باشید.

 

چه خوب باب پراکتور در مورد این باره گفته است:

 

«تنها مهارتی که غیرقابل استفاده نمی‌شود، توانایی یادگیری  مهارت‌های جدید است».

 

 

piter- draker- managment- writer- content

 

از طرفی، وقتی مهارت جدید را فرا می‌گیرید در معرض فرصت‌های بیشتری هم قرار می‌گیرید.

 

اُپرا وینفر در جایی می‌گوید:

 

شانس تلاقی فرصت با آمادگی قبلی است.

 

operah-writer-copywriter-content

 

 

مهارت ششم- آشنایی به زبان انگلیسی

اگر هر روز در ذهن‌تان آموزش نویسندگی خوب محتوا و محتوانویس موفق را می‌پرورانید بایستی بدانید که هر چقدر در جریان منابع به روز باشید بهتر می‌توانید موقعیت فعلی خود ار ارتقاء دهید. بسیاری از این مهارت و توانایی بی‌بهره هستند و تمایلی هم به توسعه‌ی این مهارت ندارند.

پس، اگر می‌خواهید در میان محتوانویسان موفق قرار بگیرید و هر روز اطلاع جدید را دریافت کنید، می‌بایست مهارت زبان انگلیسی‌تان را به ویژه در هر چهار بخش یعنی شنیداری، نوشتاری، خواندن و دسته آخر صحبت کردن توسعه دهید.

از طرف دیگر، وقتی دارید مقاله‌ای در مورد موضوع خاص می‌نویسید، بایستی بدانید که تنوع در وب انگلیسی نسبت به وب فارسی بیشتر است و دست‌تان برای نوشتن مطالب جدید و البته به‌روز بازتر است.

 

 

در مورد یادگیری زبان لودویگ ویگتنشتاین نظر جالبی دارد:

 

«محدودیت‌های زبان من به معنای محدودیت‌های جهانِ من است».

 

Ludwig-Wittgenstein-new-language-learning-writer

 

 

مهارت هفتم- خلاقیت داشته باشد

در ادامه مطلب یکی دیگر از راه حل‌ها برای سوال چگونه یک محتوا نویس موفق باشیم این است:

برای اینکه بتوانید مقاله و محتوایی منتشر کنید که مخاطب مورد نظرتان به راحتی جذب آن شود و پای ثابت محتواهای‌تان شود، بایستی از تکراری و کلیشه بودن بپرهیزید و در بیان ایده و نظرات‌تان با دیدن نمونه کارهای دیگران، از خودتان خلاقیت به خرج دهید.

البته برای خلاق بودن، بایستی ورودی‌های ذهن‌تان را در خصوص خواندن کتاب جدید، دید مکان جدید، آشنا شدن با زبان جدید وافراد جدید و … آپدیت کنید.

پس، از بیان و معرفی ایده‌های جدید در نوشته‌هایتان به عنوان نویسنده موفق محتوا نترسید و با خلاقیت صریح و واضح نظرات‌تان را بیان کنید.

 

 

مهارت هشتم-برقراری ارتباط مؤثر

بله درست متوجه شدید، خوب ارتباط برقرار کردن در هر جا و مکانی و موضوعی کاربرد دارد حتی کسانی که در ذهن دغدغه چگونه یک نویسنده محتوا موفق باشیم؟ را داشته باشند.

بنابراین، تا می‌توانید برای شناخت درست مخاطب ورفع نیازهای او وقت و انرژی صرف کنید، در ادامه بازخورد آن را خواهید دید.

در جریان باشید ارتباط موثر برقرار کردن با مخاطب یکی از اصول نویسندگی محتواست.

 

مهارت نهم- متعهد باشد

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مهارت‌ها برای اینکه بتوانید خیلی سریع‌تر چگونگی موفقیت نویسنده محتوا را درک و لمس کنید، بایستی به زمان تحویل محتوا دقت کنید. تا جای ممکن سعی کنید، خوش قول باشید و سر تک تک حرف‌هایتان بیایستید. همین مهارت به اصطلاح راحت شما را از خیل عظیم محتوانویس‌ها متمایز می‌کند.

 

مهارت دهم- نوشتن در موضوعات عمومی – تخصصی

برای اینکه بتوانید به عنوان محتوا نویس موفق روز به روز عملکرد خوبی از خود نشان دهید، بایستی خودتان را محدود به نوشتن موضوعات عمومی با تخصصی نکنید. به نظر من بهتر است نوشتن هر دو موضوع را تجربه کنید. از طرفی می‌توانید یک موضوع تخصصی را برگزینید و در مورد آن برای خودتان کارفرماهای مختلف مقاله و محتوا منتشر کنید.

از سوی دیگر، برای نوشتن و پذیرش موضوعات عمومی هم برای خودتان زمان خالی کنید.

 

 

مهارت یازدهم- به قواعد درست نویسی و رعایت علائم نگارشی آگاه باشد

وقتی وارد دنیای نوشتن و محتوانویسی برای انواع رسانه‌ها از جمله وبسایت می‌شوید، بایستی با اصول درست نویسی و رعایت علائم نگارشی در نوشته‌هایمان آگاه باشیم. به این شیوه مخاطب درک و فهم درستی از مطالب نوشته شده‌ی ما خواهد داشت.

 

مهارت دوازدهم- فقط نویسنده نباشد

منظورم از این که می‌گویم یک محتوا نویس موفق فقط یک نویسنده باشد، این است که در کنار نوشتن و خلق محتوای باکیفیت بتواند شناخت و درک کافی از علومی مانند بازاریابی، روانشناسی، متقاعدسازی و … داشته باشد.
به هرحال یک محتوانویس آن هم از نوع محتوانویس موفق بیشتر اوقات یک مقاله و محتوای تجاری خلق می‌کند. مقاله‌ و نوشته‌ای که قرار است برای خودش و صاحب کسب‌و‌کار مخاطب بیشتر و در ادامه فروش بیشتر را به ارمغان بیاورد.

 

پس، فقط نویسنده صرف بودن کفایت نمی‌کند. در کل بایستی با دنیای خرید و فروش و فروشندگی بیگانه نباشد.

 

 

 

کلام آخر

نکاتی که در مطالب بالا به آن اشاره شد، به این خاطر بود که من فرزانه کردلو به عنوان محتوا نویس کسب‌و‌کارهای مختلف همیشه این دغدغه با من بوده و هست و دوست دارم هر روز در مسیر چگونه محتوانویس حرفه‎‌ای باشیم؟ قدم بردارم و به افراد دیگر هم کمک کنم چنین ذهنیت را خود پرورش دهند.

به‌طور حتم افراد به این شیوه خودشان پاسخ مناسبی برای این سوال مهم یعنی چگونه یک محتوا نویس موفق باشیم؟ پیدا خواهند کرد.

 

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

copywriter-site-content-writer

معرفی ۸ مزیت مقاله نویسی برای سایت

  وقتی کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید آن را رشد دهید. در این عصر روزگار که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *