E html> نویسنده آنلاین کیست؟ و بررسی 8 ویژگی نویسنده موفق - جهان فکر
خانه / تولید محتوا / نویسنده آنلاین کیست؟ و بررسی ۸ ویژگی نویسنده موفق

نویسنده آنلاین کیست؟ و بررسی ۸ ویژگی نویسنده موفق

 

شما درباره تعریف نویسنده آنلاین چه فکر و نظری دارید؟ من تا قبل اینکه وارد دنیای نویسندگی به طور جدی با عنوان نویسنده مقالات برای سایت کسب‌و‌کارهای مختلف بشوم. اصلن فکر نمی‌کردم وقتی در گوگل مطلبی را سرچ می‌کنم شاید آن مطلب را یک فردی با حرفه نویسنده آنلاین به رشته تحریر درآورده است.

 

از طرفی، آن روزها نمی‌دانستم آن شخص بایستی در کنار مهارت‌ نوشتن به یک سری مهارت‌های جانبی دیگر دست‌یافته باشد تا در ادامه برای موفقیت و پرمخاطب بودن نوشته‌های‌اش از آن بهره ببرد.

 

بعد از چند سالی که در حرفه نویسندگی در فضای دیجیتال فعالیت می‌کنم. باوجود همه اطلاع‌رسانی‌هایی که من و همکاران نویسنده در مهارت نوشتن و نویسندگی می‌کنیم، می‌بینم باز کسانی هستند که از وجود شغلی مانند نویسندگی فضای اینترنت بی‌اطلاع هستند.

 

به همین خاطر من فرزانه کردلو نویسنده و محتوانویس تصمیم گرفتم باتوجه ‌به تجاربی که در این چند سال فعالیت در کار نویسندگی در فضای اینترنت به دست آوردم، آموخته‌هایم را در اختیار علاقه‌مندان نوشتن و محتوا قرار بدهم.

 

instagram

 

نویسنده آنلاین کیست؟

اگر بخواهیم در شروع گفتکو در این مقاله به زبان ساده تعریفی از عبارت نویسنده آنلاین داشته باشیم. بایستی بگویم نویسنده دیجیتال مارکتینگ کسی است که به کمک کلماتی که از دنیای افکارش می‌تراود با نظم و ترتیبی که آن واژگان را کنار هم قرار می‌دهد، قصد دارد مخاطب موردنظر خود را در ابتدا کنجکاو و در ادامه به‌مرور مشتاق و علاقه‌مند به مطالب، محصولات و خدماتش کند.

 

اولین نکته آن است که فردی که نویسنده فضای اینترنت خطاب می‌شود بایستی به کارش علاقه داشته باشد. ناپلئون هیل در این مورد چنین نظری دارد:

«هر شخصی از انجام کاری که برای آن مناسب است، لذت می‌برد. یک هنرمند عاشق این است که با رنگ‌ها بازی کند، هنرمند دوست دارد با دستانش خلق کند و یک نویسنده طرفدار نوشتن است».

 

بنابراین، با توجه به نقل قول یاد شده در ادامه بایستی گفت، بله اگر فرد در هر کاری از جمله نوشتن علاقه‌مند واقعی نباشد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ چرا که در برخی لحظات با مواردی مواجه می‌شوید که می‌توان گفت، نوشتن برایتان کسالت‌آور، حوصله‌بر می‌شود. واقعا بله همین‌طور است که می‌گویم.

 

منتها نویسنده‌ای که هر نوع نوشتن از جمله نوشتن آنلاین را می‌پذیرد بایستی سختی‌های آن را هم به جان بخرد و متمایز شود و خود را از بسیاری از افراد که نویسنده قلمداد می‌شوند؛ ولی خیلی تاب و تحمل سختی‌هایش را ندارند جدا سازد.

 

در ادامه برای اینکه بهتر و بیشتر به تعریف نویسندگی محتوای الکترونیکی پی ببرید. شما را با برخی مهمترین ویژگی‌های نویسنده آنلاین آشنا می‌سازم:

 

آشنا به قوانین نوشتن

گاهی پیش می‌آید که بیشتر افراد نوشتن را مهارتی سخت و دشوار می‌دانند. البته این هم دلایل خاص خود را دارد. اگر بخواهیم حداقل در خودمان ریشه‌یابی کنیم، می‌توانیم به‌خاطر فضای ترسناک و کسل‌کننده‌ای که در مدرسه و دانشگاه در مورد مهارت نوشتن برای ما ایجاد کردند، یکی از دلایل‌اش این مورد بدانید.

 

ولی این نکته را اینجا یادآور شوم، اگر نوشتن را بخواهیم اصولی و با‌قاعده و قانون پیش ببریم، در این که مهارت سختی است شکی نیست، ولی آن‌چنان هم نیست که کسی که به آن علاقه‌ داشته باشد نتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. خیلی‌های‌مان وقتی حرف نوشتن وسط می‌آید یاد زنگ انشاهای مدرسه، دیکته و مشق نوشتن و در مقاطع بالاتر مثل دانشگاه نوشتن مقاله برای گرفتن نمره سمینار، پایان‌نامه و … یادمان می‌آید.

 

بله حق می‌دهم چون من هم یکی از آنهایی هستم که در دوران مدرسه زنگ انشاء را دوست نداشتم، و زنگ ادبیات فارسی و دستور زبان را زمانی کسالت‌آور می‌دانستم و خدا خدا می‌کردم هر چه زودتر زنگ بخورد.

 

ولی الان که به گذشته نگاه می‎کنم، به نظرم اگر این جلسات به شیوه‌ی بهتر و جذاب‌تری برگزار می‌شد چه‌بسا افراد مستعدتری از آن بیرون می‌آمدند.

 

به هر ترتیب، نوشتن نه آن‌قدر سخت است که در دوران مدرسه برای‌مان یادآوری می‌شود و نه آن‌قدر راحت که بگوییم همه می‌توانند نویسنده شوند. بله همه می‌توانند قلم ‌به ‌دست بگیرند و افکارشان را روی دفترهای کاغذی و صفحات وُرد بیاورند؛ ولی هر نوشتنی فرد را نویسنده نمی‌کند. یکی هست که به همان دل‌نوشته در فضای ِنت اکتفا می‌کند. ولی کسی مثل نویسنده آنلاین در کنار رشد و ارتقای خود با نوشته‌هایش علاقه‌مند است پیرامونش را هم آگاه‌تر کند.

 

به قول توماس مان:

«نویسنده شخصی است که نوشتن برایش از بقیه مشکل‌تر است».

 

پس، نوشتنی که توسط نویسنده جدی نوشته می‌شود، به‌تبع نوشته‌ای است که در آن می‌توانی قواعد و اصول نوشتن را ببینی در کنار دانش‌افزایی کاربران.

 

یعنی در نوشته‌ی فرد دوم شما می‌توانید درست‌نویسی، تمیز نویسی، رعایت علایم نگارشی و … را مشاهده کنید. یعنی باری به هر جهت، شلخته و بی‌هیچ قاعده‌‌ای نوشتن را نمی‌توانی در اثرش نظاره‌گر باشید.

 

پس، اگر قصد دارید به کمک نوشتن در فضای آنلاین به تدریج پله‌های ترقی را طی کنید، می‌بایستی با قاعده و قانون بنویسید. چون اگر این مسیر را انتخاب نکنید، نویسنده آنلاین این چنینی در فضای نت و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی زیاد است.

 

یکی از مواردی که من بسیار در نوشته‌های افراد در فضای آنلاین و به‌ویژه در تمرین شرکت‌کنندگان دوره‌ محتوانویسی‌ام دیدم، این است که به رعایت نیم‌فاصله در نوشته توجهی نمی‌کنند. بهتر است به عنوان نویسنده در این مورد بیشتر تلاش کنیم. اگر کمی در اینترنت تأمل کنید، متوجه می‌شوید مطالب در فضای نت در این مورد بسیار است.

 

 

و یکی از ابزارهای رایگان و البته فارسی را می‌توانید در سایت ویراستاران مشاهده کنید و کلماتی که نیم‌فاصله در آنها رعایت شده را با یک حستجو در کادر مورد نظر به شما راهنمایی می‌کند.

 

یا برای اینکه از اشتباه تایپی کلمات‌تان در نوشته‌هایتان کم شود، می‌توانید از خدمات رایگان گوگل از جمله گوگل داکس استفاده کنید.

 

پس، با این تفاصیل به یک نکته اصلی و کلیدی می‌رسیم. برای درک بهتر و روان شدن نوشته‌تان از سوی مخاطب بهتر است خودتان ویراستار نوشته‌های‌تان باشید. تا اینکه منتظر باشید کسی دیگر از راه برسد و نکاتی را بر شما متذکر شود. خودتان درست‌نویسی را فرابگیرد.

 

telegram

 

مشتاق به یادگیری باشید

درصورتی‌که می‌خواهید نویسنده خوب فضای دیجیتال مارکتینگ باشید، بایستی یادگیری را یاد بگیرید. یعنی علاقه‌مند و تشنه یادگیری مهارت جدید، دانش جدید و کلی مطالب جدید باشید. پیتر دراکر پدر علم مدیریت می‌گوید:

 

«تنها مهارتی که غیرقابل‌استفاده می‌شود، توانایی یادگیری مهارت جدید است»

 

عطش یادگیری در هر حرفه‌ای فرد را به درجات بالا هدایت می‌کند و شغل نویسندگی آنلاین از این اصل مستثنی نیست. همه افراد موفق و ثروتمند برای موفقیت در عرصه‌های مختلف زندگی و کاری یادگیری را کلید موفقیت می‌داند. از جمله این افراد، ست گادین سخنران، نویسنده، کارآفرین ایالات ‌متحده آمریکا در جایی نقل کرده است:

 

«یاد بگیریم که یاد بگیریم»

 

در تلگرام چند روز پیش محتوای ویدئویی را می‌دیدم که ارائه‌دهنده‌ی آن محتوا در میان صحبت‌های‌ش به سه نکته برای موفقیت در دنیای تولید محتوا و به عبارتی دیده‌شدن یادآور شد و به مواردی همچون، خوش‍بینی، همدلی و یادگیری اشاره کرد. همانطور که مشاهده می‌کنید از نظر آن فرد هم یادگیری مهم است.

 

من فرزانه کردلو هم معتقدم اگر اعتراف نکنیم که نمی‌دانیم و اصرار بر دانستن خود داشته باشیم، چیزی نخواهیم آموخت.

 

«مارک مَنِسن» در کتاب «هنر ظریف رهایی» در بخشی از کتاب به نکته یادگیری به خوبی اشاره دارد:

 

«ما نمی‌توانیم هیچ‌چیز زیادی یاد بگیریم، اگر اول به ندانستن خود معترف نباشیم. هر چه بیشتر اعتراف کنیم که نمی‌دانیم، فرصت‌های بیشتری برای یادگیری به دست می‌آوریم».

 

مسئولیت‌پذیر باشید

در خدمات آنلاین، نویسنده‌ی موردنظر برای اینکه بتواند در پروژه‌ها با شرکت‌ها و صاحبان کسب‌و‌کارها همکاری کند، در وهله‌ی اول بایستی مسئولیت‌پذیر باشد. چرا که با مسئولیت‌پذیری که  فرد به نمایش می‌گذارد، او کاندیدای شغلی در حال و آینده در حرفه نویسندگی آنلاین می‌شود و به‌تدریج موقعیت خود را با به اتمام رساندن اولین پروژه، رفته رفته در پروژه‌های مختلف ثبیت و بهتر می‌کند.

 

لس براون می‌گوید:

برای تبدیل رویات به واقعیت باید مسئولیت قبول کنی

 

مخاطب را بشناسد

 

درست است که وقتی می‌گوییم نویسنده آنلاین بایستی بر اساس استانداردهای از جمله گوگل و … بنویسد، یعنی محتوای سئو شده ارائه دهد؛ منتها ما با مخاطبی که یک انسان است طرف هستیم نه با یک ربات. پس، بهتر است برای مخاطب و کاربری که قصد تهیه مطلب در رسانه‌مان داریم نه کامل، ولی یک شناخت تقریبی داشته باشیم تا بتوانیم نیاز و خواسته‌‌‌ی حال حاضر او را برطرف کنیم. هر چقدر بهتر بتوانید نیاز مخاطب خود در محتوای‌تان را برآورده کنید، او بیشتر به سمت شما و مطالب رسانه‌تان متمایل می‌شود. شاید نام پرسونای مخاطب را کم‌و‌بیش شنیده باشید.

 

بنابراین به‌عنوان نویسنده موفق آنلاین بایستی بیشترین تلاش‌مان این باشد که محتوای خوب و باتوجه ‌به دغدغه مخاطب در اختیارش بگذاریم. در کنار این که آن محتوا ارزشی به او می‌افزاید حس‌وحال خوب در او ایجاد می‌کنیم.

 

حواس‌تان باشد، شما بایستی بدانید چرا دارید می‌نویسد و برای چه کسی می‌نویسید. اگر آن را درک کنید دیگر با چگونگی نوشتن مشکلی نخواهید داشت. نیچه در این جمله به خوبی منظور را بیان می‌کند:

 

لذا، شما بایستی درک کنید که شما به عنوان نویسنده آنلاین دارید یک خدمتی انجام می‌دهید و آن برآورده کردن نیاز مخاطب یا پاسخی به سوالی به یک فرد در یک نقطه از کشور ایران یا دنیاست. حس قشنگیست. این‌طور نیست؟

 

« کسی که چرایی زندگی را درک کرده باشد با هر چگونگی خواهد ساخت».

 

تولید محتوای باکیفیت

در مورد قبلی، که معرفی مهمترین ویژگی‌های نویسنده محتوای آنلاین، گفتیم این مورد بود که برای ارتباط با مخاطب خود شناخت نسبتا خوبی از او داشته باشد تا در ادامه تعامل بهتری از سمت صاحبان کسب‌و‌کارها و مخاطب شکل بگیرد، همیشه به‌عنوان نویسنده فضای اینترنت این مسئله را در نظر داشته باشیم که ما نویسنده‌ها با معرفی انواع محصولات و خدمات، هدف اصلی این است که در کنار آگاهی بخشیدن، دست مخاطب موردنظر را در دست صاحبان کسب‌وکارها قرار دهد.

 

چرا که مخاطب بر اساس یک نیاز و پرسش به سمت رسانه آن کسب‌و‌کار یا مجموعه آمده است. از سوی دیگر صاحبان کسب‌وکارها هم این روزها در فضای نت فعالیت می‌کنند در کنار فروش و معرفی آفلاین به کاربر، می‌خواهند به شکل آسان و قابل دسترس‌تر نیاز مخاطبان فضای آنلاین را هم در اولین فرصت برطرف کنند و به تعداد مخاطبان وفادار خود را بیفزایند.

 

روان و ساده بنویسید

ببینید ما به عنوان نویسنده آنلاین بایستی همواره به این نکته توجه کنیم که ما با نوشتن مطلب و محتوا برای کاربران آنلاین به‌ویژه اگر مخاطبان محتوای‌مان افراد عادی هستند از اصطلاحات و کلمات و … سخت و دشوار استفاده نکنیم تا درک آن برای او آسان باشد. پس چه کنیم؟

 

به عنوان نویسنده همواره تلاش کنیم پیام‌مان هر چقدر هم که سخت و ثقیل باشد به شکل ساده و روان بیان کنیم و در اختیار مخاطب قرار دهیم. البته این به این مفهوم نیست که کیفیت نوشته‌مان را از حد استاندارد پایین بیاوریم. در کل باز هم می‌گویم نگاه کنید به مخاطب‌تان و با توجه به آن از آسان به سخت لحن و پیام‌ مطالب‌تان را انتخاب کنید.

 

البته یک نکته را هم اینجا یادآور شوم. برخی مطالب و محتوای آنلاین به گونه‌ای است که چاره‌ای جز بیان اصطلاحات و واژگان علمی نیست. بله در این حالت حق با شماست؛ چرا که در این موقعیت مخاطب شما خاص‌تر می‌شود. به طور حتم نوشته و محتوایی هم اگر شما در رسانه‌تان منتشر می‌کنید، کاربران‌تان به آنها شناخت نسبی دارند. ولی باز احتیاط را رعایت کنید و اگر واژه‌ای را برای اولین از آن یاد می‌کنید یا کمی موضوع را بازتر کنید یا اینکه معنای بهتر و قابل درک‌ترش را در پرانتز و … بیاورید، تا به این شکل مخاطب‌تان ارتباط بهتری با انواع محتوای آنلاین‌تان برقرار کند.

 

خلاقیت داشته باشید

یکی از اصلی‌ترین ویژگی همه‌ی هنرمندان از جمله نویسندگان آنلاین این است که خلاقیت را چاشنی کار خود کنند. همین یک نکته می‌تواند آنها را از بسیاری نویسندگان آنلاین در فضای نت جدا سازد و اعتبار خاصی به آنها ببخشد.

 

در موضوع خلاقیت هم قرار نیست کارهای عجیب‌و‌غریب انجام دهید یا حرف‌های دور از ذهن بگویید. خلاقیت یعنی با نوآوری که در خود سراغ دارید به شکل جذاب و البته جدید یک حرف و موضوع تکراری را از زبان خودتان به اطلاع مخاطب خود برسانید.

 

این نکته را یه یاد داشته باشید که همه ما انسان‌ها خلاق هستیم؛ ولی خلاقیت هر کدام مختص خودمان است. سعی کنیم با آزمون خطای بیشتری و البته با پشتکارمان این خلاقیت را در خود هر روز شکوفا سازیم تا به عنوان نویسنده خلاق، مخاطب خود را جذب محتواهای به‌روز و جالب خود کنیم تا کمتر به سراغ محتوای سایرین برود.

 

منحصربه‌فرد باشید

نویسنده آنلاین در همان ابتدای شروع به کارش بایستی بداند. برای خلق یک اثر بایستی از نوشته‌ها و محتواهای سایرین استفاده کند، ولی کپی نکند. ایده بگیرد، ولی آن ایده را به زبان خود به مخاطب خود بیان کند.

 

از طرفی، شما با نوشته‌های‌تان قرار است، خودتان را هم معرفی کنید و به عبارتی اثر انگشت خودتان در نوشته‌ها و محتواهای‌تان درج کنید. بنابراین، روزی روزگاری حتا اگر اسمی در آن محتوا برده نشد، اثر شما معرف بی‌چون‌و‌چرای شما باشد.

 

پس، کپی نکنید. وقتی کپی می‌کنید و هیچ نظری و طرحی به آن نوشته و محتوا نمی‌افزایید با زبان بی‌زبانی به همه این پیام را می‌دهید که من ناتوان هستم. من خلاق نیستم. من منحصربه‌فرد نیستم و در نهایت من نویسنده نیستم.

 

چرا که اگر نویسنده‌ای خودش را باور نداشته باشد و این مواردی که در جملات قبلی گفتیم را در خود وجودش انکار کند خیلی برای دنیای نوشتن و تولید محتوا خوب نیست و چند روز بیشتر دوام نمی‌آورد.

 

کلام آخر اینکه با هر نوشته و محتوا اثر انگشت خودتان را داشته باشید. مطمئن باشید شاید در ابتدا مخاطب نداشته باشید، یا کم از نظر کمیت دنبال‌کنندگان کمی داشته باشید، ولی به‌مرور مخاطبان اصلی خود را  به عنوان نویسنده آنلاین موفق به سمت خود می‌کشانید.

 

پس در نهایت برای نویسنده و محتوا نویس موفق شدن همه تلاش‌تان را به کار گیرید تا به اهدافی که در نظر دارید دست یابید.

 

instagram- jahanfekr

 

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

copywriter-site-content-writer

معرفی ۸ مزیت مقاله نویسی برای سایت

  وقتی کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید آن را رشد دهید. در این عصر روزگار که …

2 نظر

  1. فرزانه جان به نکات خوبی اشاره کردی. اون قسمت‌های معرفی ابزارهای کمکی خیلی کاربردی بود.‌مرسی❤????????????????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *