E html> استراتژی محتوا چیست؟ و تعریف محتوا در 6 مرحله - جهان فکر
خانه / تولید محتوا / استراتژی محتوا چیست؟ و تعریف محتوا در ۶ مرحله

استراتژی محتوا چیست؟ و تعریف محتوا در ۶ مرحله

 content-strategy

شما هم می‌خواهید بدانید استراتژی محتوا چه معنا و مفهومی دارد؟ همه ما دوست داریم وقتی صاحب کسب‌و‌کار آنلاین شدیم براساس یک اصول و قواعدی با تولید انواع محتوا مخاطب خود را با محصولات و خدمات و سایر تولیدات خود آشنا سازیم.

به طور حتم اگر این محتوایی که در جهت ارائه خدمات توزیع و ترویج می‌شود، می‌تواند فرد یا گروه مورد نظر را در مسیر استراتژی محتوای خوب قرار دهد.

در ضمن حواسمان باشد در استراتژی محتوا قرار نیست برای بازاریابی و تبلیغات هم کاری صورت دهیم. در واقع استراتژیست محتوا کارش این است که راهنمایی باشد در مسیر موفقیت کسب‌و‌کارمان و نقاط ضعف را شناسایی و در صدد برطرف کردن آن کاری صورت دهد.

 

instagram

 

در این لحظه می‌خواهم شما را با تعریف خودم درباره‌ی استراتژی محتوا جلب کنم:

استراتژی محتوا چیست؟

شما به عنوان محتوانویس و یا به عنوان کسی که دغدغه داشتن هر روزه محتوا در رسانه‌اش را دارد. بایستی از «استراتژی محتوا» مطلع باشد. من خودم وقتی با واژه «استراتژی» مواجه می‌شوم یک لحظه ذهنم به سمت فعالیت‌های نظامی و رقابتی می‌رود. البته بخش نظامی نقش پررنگ‌تری در درک بهتره این واژه دارد.

برای اینکه مطمئن‌تر شوم به لغت‌نامه سر زدم. اینکه لغت نامه چه باشد. خیلی مهم نیست. البته چرا مهم است، ولی فعلن بحث ما نیست. هم می‌توانید به نت سر بزنید و با سایت‌هایی چون واژه‌یاب و… به دنبال مفهوم دقیق این کلمه باشید. یا سنتی کار کنید و به کمک لغت نامه‌های چاپی از قبیل، «معین» و «دهخدا» و حتی کتاب «فرهنگ روز سخن» اثر «دکتر حسن انوری» معنایش را کشف کنید.

از این‌ها که بگذریم. وقتی به لغت‌نامه‌های مختلف نگاه می‌اندازیم حتی دیکشنری، متوجه می‌شویم به نوعی همگی بی‌برو‌بَرگرد اشاره‌ای به بخش نظامی دارند. در ادامه همگی به مفاهیمی چون، برنامه‌ریزی، راهبرد، سیاست، رزم‌آرایی و حتی هدف‌گذاری بر اساس برنامه‌ریزی، سیاست گذاری و… هم اشاره‌هایی داشتند.

با این معانی متوجه می‌شوید واژه انگلیسی strategy تمام حرفش این است که بدانید الان کجا هستید و دوست دارید با امکانانی که به مرور در اختیارتان قرار می‌گیرد. در بازه‌های زمانی مختلف در آینده در چه وضعیتی قرار بگیرید. یک جور خود آگاهی هست. درسته؟!

حال در این لحظه چند تا سوال برای خیلی‌ها مطرح می‌شود.

این چه ربطی به محتوا دارد؟

اصلن یک محتوانویس یا کسی که رسانه دارد چرا بایستی به دنبال استراتژی محتوا باشد؟

چه نفعی برایش دارد؟

وقتی سوالی مطرح می‌شود. همه بدون شک به دنبال جواب هستیم. هم اکنون بریم سراغ جواب‌های ذهن‌مان:

وقتی استراتژی دارید، دیگر نگرانی بابت محتوای امروز، فردا و سایر روزهای رسانه‌تان نیستید.

وقتی استراتژی محتوا دارید، زمان‌تان بیهوده صرف سوال «امروز چه محتوایی منتشر کنم؟» نمی‌شود.

وقتی استراتژی محتوا دارید محتواهایتان یکپارچه و زنجیره‌ وار بهم مرتبط است. و از هر دری صحبت نمی‌کنید.

وقتی استراتژی محتوا دارید، مهمترین نکته این است که برای رسانه‌تان هدف دارید. پس، هر روز یک قدم برای رسیدن به هدفتان برمی‌دارید.

وقتی استراتژی محتوا دارید، با تقویم محتوایی مواجه می‌شوید.

وقتی استراتژی محتوا دارید، هزینه‌های اضافی‌تان سیر نزولی پیدا می‌کنند.

وقتی استراتژی محتوا دارید، دغدغه‌های مفیدتری ذهن‌تان را اشغال می‌کند تا اخبار بی‌محتوای روز.

وقتی استراتژی محتوا دارید، سریع‌تر رشد می‌کنید و حرفی برای گفتن دارید.

وقتی استراتژی دارید، رسالت‌تان مشخص است.

وقتی استراتژی محتوا دارید، به مکتوب فکر کردن بیشتر ترغیب می‌شوید. تا اینکه بگویید من در ذهنم همه چیز را ثبت می‌کنم.

وقتی استراتژی محتوا دارید، متوجه کمبودها، موانع کارتان می‌شوید و به دنبال راهکار می‌گردید.

و از همه این‌ها مهمتر وقتی استراتژی دارید مخاطبان خاص خودتان را دارید. و به دنبال شناخت پرسونای مخاطب خود هستید.

خلاصه دیگر نگران اینکه امروز در مورد چی بگم؟ امروز از کجا شروع کنم را ندارید، چون از قبل برای خودتان برنامه ریزی کردید، محتوایتان آماده است. یا حداقل موضوع مشخص است.

حال در ادامه نکاتی در خصوص مهمترین گام‌های استراتژی محتوا برایتان بیان می‌کنیم:

 

 

مهمترین مراحل استراژی محتوا

 

اولین مرحله-مخاطب محتوا کیست؟

در روند استراتژی محتوا شما بایستی در وهله‌ی اول به این سوال پاسخ دهید که این محتوا که می‌تواند هر نوع محتوایی از جمله متنی، تصویری، ویدئویی، صوتی باشد، قرار است چه کسی یا کسانی آن را استفاده کنند. بنابراین، باید پرسونای مخاطب خود را بشناسید.

دومین مرحله-مشکل چیست؟

ببنید وقتی متوجه شدید قرار است برای چه کسانی محتوا تولید کنید. یا به زبان دیگر برای چه کسانی محصولات و خدمات خود را عرضه کنید، بایستی به این فکر کنید خدمات شما قرار است چه مشکلی را برطرف کند؟

می‌دانید همین گوگل مثال قابل لمسی است.

چرا؟

چون همین من و شما وقتی سوالی برایمان ایجاد می‌شود و اطلاعی از موضوعی یا مبحثی نداریم، در اولین فرصت در گوگل سرچ می‌کنیم ببنیم آیا برای سوال خود و گسترش آن دانش‌مان دهکده جهانی چیزی برایمان دارد. یعنی ما نیاز و خواسته‌ای داریم و محتواهایی که در آن است و فرد و گروه در سایت‌های مورد نظر تولید و منتشر کردن در اختیار ما کاربران قرار دادند.

پس،از این گفته متوجه می‌شوید مخاطب وقتی سراغ من و شما و خدمات و محصولات‌مان می‌آید که مشکل و سوالی دارد و در صدد برطرف کردن آن در حال جستجو کردن است و از ما راه حل و جواب می‌خواهد.

در این لحظه سوالی که بایستی از خودتان بپرسید این است که آیا محصولات و خدمات و در کل محتوای تولیدی شما در حال حاضر می‌توانذ این مشکل را برطرف کند؟ سوالی را که دغدغه‌ی مخاطب است را پاسخ می‌دهد؟

اگر نه؟ یک فکری به حال خدمات و محتواهای‌ تولیدی‌تان کنید.

 

 

telegram

 

و اگر بله پس مخاطب‌ خاص شما دیر یا زود شما را پیدا خواهد کرد و از خدمات و محصولات و انواع محتواهای شما استفاده خواهد کرد.

سومین مرحله- ساده است یا پیچیده؟

البته یادتان باشد در دادن راهکار و پاسخ سوال مخاطب ساده‌ترین راه را انتخاب کنید و پیچیده‌اش نکنید. چرا که در این صورت هیج فردی یا افرادی از جملخ خودتان که یک انسان هستید از پیچیدگی خوشتان نمی‌آید. چون ما می‌خواهیم با صرف کمترین انرژی به سوال جواب پیدا کنیم و راه حلی برای مشکل‌مان و … پیدا کنیم.

چهارمین مرحله- چرا شما را انتخاب کند؟

راستی در مسیر پیشروی در استراتژی محتوا، باید یک سوال را پاسخ دهید. پرسش این است که چرا بایستی مخاطب یا کاربر مورد نظرتان بایستی بین این همه برند و مجموعه و مرکز و … برند و مجموعه‌‌های پرزرق و برق با تبلیغات متنوع، شما را برای پاسخ سوال و ارائه راه حل مشکل‌شان انتخاب کنند؟

شما چه ویژگی‌هایی مشخصه‌هایی دارید که شما از چند یا چندین مرکز و مجموعه و برند متمایز می‌کند؟

اگر ویژگی و خصوصیات قابل تمایز از رقبای خود دارید که هیچ، همینطور به راه‌تان ادامه دهید. منتها اگر ویژگی متمایزکننده‌ای ندارید. بنشینید و به این موضوع فکر اساسی کنید.

شما و خدمات، محصولات و محتواهای تولیدی‌تان چه چیزی چه چیز منحصر‌به‌فردی دارد که مخاطب تحت هر شرایطی بین سایر رقبا، شما را برای تأمین نیازش انتخاب کند.

پنجمین مرحله تعیین روش‌های تولید محتوا

در استراتژی محتوا به نکته بعدی که بایستی توجه کنید این است که از چه نوع محتوایی برای ارائه حرف‌تان به مخاطب می‌خواهید استفاده کنید.

در این  مقاله می‌توانید با انواع محتوا بیشتر آشنا شوید.

بعد این مرحله شما بایستی وارد مرحله بعدی در مفهوم استراتژی محتوا شوید.

ششمین مرحله‌- چگونه محتوای‌مان را منتشر کنیم؟

بعد اینکه موضوع محتوا مشخص شد و محتوای خود را تولید کردید و بعد   با توجه هدف کسب‌و‌کارتان انواع محتوا را تولید کردید، بایستی با توجه به کانال و راه‌های ارتباطی و رسانه‌های مختلف که دارید و با توجه نوع رسانه و کاربرد آن محتوای مورد نظر از جمله محتوای متن، صوتی، تصویری و در نهایت ویدئویی را در اختیار مخاطب خاص خود قرار دهید.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

copywriter-site-content-writer

معرفی ۸ مزیت مقاله نویسی برای سایت

  وقتی کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید آن را رشد دهید. در این عصر روزگار که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *