E html> تمرین نوشتن ده کلمه مترادف - جهان فکر
خانه / تمرینات نویسندگی / تمرین نوشتن ده کلمه مترادف

تمرین نوشتن ده کلمه مترادف

writting

 

اهمیت کلمات مترادف و متضاد در نوشتن و تولید محتوا

حدودن یک سال و دو ماه است (از بهمن ۱۴۰۱) که در استوری جهان فکری  فرزانه کردلو چالش نوشتن ده کلمه‌ی مترادف را تمرین می‌کنم.

 

اتفاقی در ابتدا فکر نمی‌کردم چنین بازخوردی مثبتی از شما همراهان عزیز دریافت کنم. من خودم وقتی از کلمات مترادف حرف به میان می‌آید تمرین‌های کتاب ادبیات فارسی مقطع دبستان یا شاید راهنمایی برای لحظاتی در ذهنم نقش می‌بندد.

 

instagram

 

تمرین و تکلیفی که در کتاب‌ها و دفتر مشق‌هایمان جای ثابت داشت. وقتی به مقاطع بالاتر نگاه می‌کنم خوب به یاد دارم که این بار زبانی به غیر از فارسی یعنی زبان انگلیسی بایستی به دنبال یادگیری و ازبر کردن واژگان مترادف بودیم.

بماند که زبان مادریم یعنی ترکی هم برای خود دنیایی از کلمات مترادف و متضاد نهفته دارد.

بگذریم. نمی‌دانم کدام‌های‌تان اهل جدول حل کردن در روزنامه و مجلات هستید؛ ولی آنجا هم می‌توان رد پای کلمات مترادف و متضاد را به وضوح دید.

 

telegram

به نظر می‌رسد یاد گرفتن کلمات مترادف و متضاد برای هیچ کسی خالی از لطف نخواهد بود. فرقی نمی‌کند چه نویسنده باشی چه نباشی به هر حال هر شغل و جایگاهی که قرار داشته باشی این دسته از کلمات هم‌خانواده به کمکت می‌آیند تا بهتر بنویسی و حتّا بهتر حرف بزنی و خلاصه دستت برای ابراز بهتر افکار و و احساسات باز است و دیگر کلمات کلیشه‌ای و روزمره در صحبت‌های گفتاری و نوشتاری‌تان استفاده نمی‌کنید.
زمانی که تصمیم گرفتم این چالش را در جهان فکر در کنار شما عملی کنم. آن روزها مشغول خواندن کتابی بودم که نویسنده در بخش‌هایی از کتاب ارنست همینگوی نقل به قول کرده بود. همین موضوع مرا تشویق کرد با شما این چالش را مطرح کنم. جمله این بود:

 

«برای هر کلمه که می‎نویسید بایستی ده کلمه معادل بدانید وگر نه خواننده مطلب شما را نخواهد پسندید»

 

از این‌ها گذشته به عنوان نویسنده تولید محتوا نبایستی با کلمات هم‌معنی بیگانه باشید. پس، دانستن مترادف و متضاد کلمات برای نویسنده تولید محتوا بسیار مهم است. یکی از اصولی است هر نویسنده هنگام نوشتن محتواهایش بایستی بدان توجه کند تا نوشته‌هایش رنگ و بوی دیگری به خود بگیرند.

پس، ارنست همینگوی نویسنده پرآوازه ایالات متحده آمریکا و سرتاسر دنیا بی‌دلیل نیست که از این موضوع نقل قول به یادگار گذاشتند.

بنابراین اگر علاقه‌مندید در تولید محتوا حرفی برای گفتن داشته باشید و دامنه واژگان خود را گشترش دهید از یادگیری مترادف و متضاد غافل نشوید.

 

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

هزار کلمه نویسی

تمرین ۲: هزار کلمه نویسی راستی شمایی که به نوشتن علاقه‌مند هستید. ممکن است وقتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *