E html> داشتن یک دفترچه یادداشت - جهان فکر
خانه / تمرینات نویسندگی / داشتن یک دفترچه یادداشت

داشتن یک دفترچه یادداشت

 

 

تمرین ۳:

داشتن دفترچه یادداشت

شمایی که قصد دارید به عنوان فردی که عاشق و دلباخته نوشتن است در مسیر نویسندگی قدم بگذارد آیا ابزارهای آن را طی موقعیت‌های مختلف همراه خود دارید. منظورمان از ابزارهای مخصوص شخص نویسنده است. متوجه منظورمان می‌شوید. کمی حوصله کنید. سعی می‌کنیم موضوع را بیشتر برایتان باز کنیم.

 

 

 

به عنوان فرد نویسنده بایستی هر لحظه در پی شکار باشید. بنایراین بایستی کلمات، اتفاقات، گفتگوها و جملاتی که طی روز بین اطرافیان و پیرامون‌تان رد و بدل می‌شود را صید کنید و در دفترچه مخصوصی آن را به ثبت برسانید. البته فقط موضوع به شنیدن مربوط نمی‌شود، بلکه حتی بایستی سایر حس‌هایتان از جمله دیدن و … را مدام رصد کنید تا چیزی از قلم نیافتد.

 

telegram

یک ماجرایی را هم مرتبط با این موضوع همین‌جا مطرح کنم. به طور حتم شنیدن آن خالی از لطف نخواهد بود. دیروز داشتم پادکستی که دیجی‌کالا بانی آن بود را گوش می‌دادم و البته فایل مربوط به مصاحبه دیجی‌کالا با آقای محمدرضا شعبانعلی بودم. ناگفته نماند که اتفاقی به این پادکست رایگان و البته مفید برخوردم. چند دقیقه‌ای بود که در فضای فروشگاه کتاب الکترونیکی فدیبو چرخ می‌زدم که با این فایل صوتی روبرو شدم.

 

در این پادکست که تقریباً هم که گوش دادن آن یک ساعت به طول انجامید. ناگفته نماند مطالب جدیدی در عین حال که یاد گرفتم، برایم برخی نکات هم یادآوری شد. به ویژه اینکه آقای شعبانعلی در آن گفتگو در بخشی از صحبت‌هایشان از داشتن دفترچه یادداشت همراه خود صحبت کردند. ایشان گقتند هر وقت هر جا باشم کلمه‌ای یا جمله‌ای را شنیدم یا دیدم و خواندم که برایم جالب بود سعی می‌کنم بلافاصله یادداشت کنم تا در نوشته‌ها و سخنرانی‌هایم از آنها بهره بگیریم. بنابراین طبق این گفته داشتن دفترچه یادداشت کوچک و قابل حمل می‌تواند یکی از لوازم همراه و همیشگی یک نویسنده باشد. شما چطور؟ آیا در همه لحظات آن دفترچه را همراه خود دارید.

 

instagram

 

پس همانطور که تا بدین جا متوجه شدید این قانون من در توضیحات تمرینات نویسندگی نیست و بسیاری از افراد موفق در حوزه نوشتن و نویسندگی هم اگر دقت کرده باشید بر این اصل  تأکید دارند. شاید خودتان هم به عینه دیده باشید. افرادی که در عرصه کاری خود از جمله نوشتن  حرفی برای گفتن دارند همواره دفتر یاداشتی همراه خود دارند یا در دفترچه یادداشت گوشی خود مبادرت به ثبت دیده‌ها، شنیده‌ها و… روزانه خود می‌کنند.

البته در این جا بیشتر تأکید ما به داشتن دفترچه یادداشت فیریکی است.

 

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

4 نظر

  1. این جمله رو خیلی دوست داشتم
    «به عنوان فرد نویسنده بایستی هر لحظه در پی شکار باشید.»

    موفق باشی 🌺🌹

    • من فکر می‌کنم
      چه نویسنده باشی و چه نباشی بایستی با دید باز به اطرافت نگاه کنی.
      وقتی نویسنده هستی و این عنوان رو با خودت داری وظیفه‌ات سنگین‌تر میشه.
      ممنونم که وقت گذاشتی خوندی و نظرت رو برام ثبت کردی نازنین عزیز

  2. با سلام
    مطلب مفید و آموزنده خیلی مهمی بود. ثبت مکرر مشاهدات و نکات مفید و موثردر محیطی که تعامل داریم .
    سپاس از انتشار این مطلب و نظرات مفید دوستان

    • سلام
      چه خوب که نوشته‌ام براتون مفید بوده.
      بله درسته حق با شماست.
      ثبت وقایع روزانه و لحظه به لحظه دوروبرمان، نگاه ما به زندگی را تغییر می‌دهد
      و باعث می‌شود با ثبت آن لحظه، بازنگری و تأمل بیشتری بر موضوعات مختلف داشته باشیم.

      ممنونم از وقتی که گذاشتید و نظری که ثبت کردین.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *