E html> کپی رایتینگ چیست؟ - جهان فکر
خانه / تولید محتوا / کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ چیست؟

 در سال‌های اخیر واژه کپی رایتینگ را کم نمی‌شویم. در ادامه این سوال پیش می‌آید که کپی رایتینگ چیست؟

واژه‌ای که گاهی با عبارت کپی‌رایت یا همان حق مؤلف اشتباه گرفته می‌شود. آیا تا به حال شما هم این دو کلمه را به جای هم استفاده کردید؟

 

 اگر جوابتان بله است با  من فرزانه کردلو  که هم اکنون بخشی از کارش نوشتن متن تبلیغاتی برای کسب‌و‌کارهای مختلف است همراه شوید. در همان ابتدا برای اینکه اولین ابهام در مورد این کلمه را از ذهن شما از بین ببرم. می‌توانم با یک تعریف کوتاه پرونده اول را مختومه اعلام کنم.

بنابراین، در اولین گام بایستی بدانید کپی‌رایت یا حق  تکثیر در انگلیسی املایش به صورت Copy right  است. به کمک این قانون می‌توان به شکل معنوی از حقوق نویسنده و ناشر اثر حمایت کرد. و در این حالت هیچ شخصی و گروهی حق تکثیر از اثر مورد نظر را ندارد.

 

instagram

 

راستی این را هم بگویم. وقتی از اثر صحبت می‌شود. بایستی بگویم اثر فقط شامل کتاب نیست، بلکه می‌تواند فیلم، نرم افزار، نقاشی، لوگو، آثار ادبی – هنری و … را شامل ‌شود. در کل آثاری که توسط هر فردی و برندی مشخص منتشر می‌شود. نمی‌توان آن را تکثیر کرد.

پس، اگر از آن اثر تحت هر عنوانی کپی شود در این حالت است که قانون‌شکنی رخ داده و فرد و گروه متخلف بایستی جریمه شوند.

البته همانطور که همگی‌مان می‌دانیم سرپیچی از این قانون به وفور در همین ایران خودمان قابل مشاهده است و هیچ نظارتی بر آن نیست. اگر بخواهیم مثال برنیم. می‌توانیم از انتشار و تکثیر غیرقانونی انواع فیلم‌ها و نرم‌افزارها و  شاید کتاب‌ها در فضای اینترنت اسم برد.

از این‌ها که بگذریم.

بیشتر بحث ما بر سر واژه کپی رایتینگ copywriting یا کپی‌رایت copy write است. حال که متوجه شدید معنای کپی‌رایت یا حق مؤلف چیست. و به هیچ وجه با واژه کپی‌راتینگ ارتباطی ندارد. در ادامه تعریفی کوتاه از کپی رایتینگ یا همان تبلیغ‌نویسی برایتان خواهم گفت.

در شغل کپی‌رایتینگ فرد و گروهی قرار است برای یک محصول یا خدماتی تحت هر عنوانی متن تبلیغاتی  بنویسند.

البته همه چیز به این سادگی‌ها هم نیست. در این کار افراد بایستی به مهارت متقاعد کردن آگاه باشند. در کنار این مهارت‌ بایستی با دنیای بازاریابی، خرید و فروش بیگانه نباشند. به زبان ساده‌تر شما به عنوان تبلیغ‌نویس قرار است به کمک واژه‌ها افراد را مجاب کنید که از آن خدمات و کالاها خرید کنند. البته امیدوارم با این حرف یاد فروشنده‌ها و دستفروش‌هایی که به زور خواستن جنسی را به ما بفروشند نیافتاده باشید.

موضوع آن است که خود من هم در چنین شرایطی حس خوبی نداشتم. یا سعی کردم از آن موقعیت دور شوم. یا اگر به ناچار چیزی را خریدم به هیچ وجه آن را دوست نداشتم و تلاش می‌کردم به طریقی از دست آن خلاص شوم.

پس ما قرار است به کمک متن تبلیغاتی آن هم به شکل دیجیتالی، محتوایی مفیدی را تولید کنیم و افراد را با برندهای خوب در فضای اینترنت آشنا کنیم. منظور از محتوای مفید آن است که در کنار افزایش آگاهی، آن محتوا بتواند عاملی شود تا نیاز کاربر  در کمترین زمان با کمترین زحمت برطرف شود.

 

telegram

 

نکته مهم آن است که هر محتوایی که کسب‌و‌کارها در فضای اینترنت  و شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب خود به کار می‌برند یک نوع محتوای تبلیغاتی است. وقتی صحبت از محتوا می‌شود. همه نوع محتوا (متنی، صوتی، ویدئویی و…) منظورمان است که پایه و اساس آن را محتوای متن تبلیغی دربرمی‌گیرد.

همین خود محتوای متنی می‌تواند در قالب مقاله، متن ایمیل، کپشن اینستاگرام، پست‌های تلگرام و… برای کاربران آن کسب‌و‌کار منتشر شود.

همانطور که در محتواهای قبلی‌م گفتم. وقتی پدیده‌ای چون کپی‌رایتینگ وجود دارد. در ادامه آن، نویسنده‌هایی تحت عنوان کپی‌رایتر وارد کار می‌شوند تا خدمات متنوعی را ارائه دهند. بایستی بدانید به کمک محتواهای متن تبلیغاتی قرار است ارزشی به هر دو طرف معامله یعنی صاحبان کسب‌و‌کارها و مشتری افزوده شود.

سرانجام به این شکل قرار است یک یا چند محتوانویس به تیم کسب‌و‌کارهای مختلف در موضوعات مختلف بپیوندند و از طریق مهارت تبلیغ‌نویسی چرخه خرید و فروش را به حرکت درآورند تا کسب‌و‌کارهای افراد رونق بیشتری بگیرد.

 

راستی موافقید سری هم به یادداشت‌های یک کپی‌رایتر بزنیم.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

copywriter-site-content-writer

معرفی ۸ مزیت مقاله نویسی برای سایت

  وقتی کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید آن را رشد دهید. در این عصر روزگار که …

2 نظر

  1. فرزانه جان ممنون از مقاله خوبت که انقدر هم روان توضیح دادی .
    راستش من هم اوایل که میشنیدم متوجه اش نمیشدم و کم کم باهاش آشنا شدم و کامل توجیه .
    اما بازم یه اعتراف کنم :))) الان متوجه شدم که کپی رایتینگ و کپی رایت دو املای متفاوت در لاتین دارن و کاملا برام روشن شد قضیه🙈

    • سلام
      سپیده جان
      ممنونم ازت که وقت گذاشتین و مقاله‌ام خوندین و مهمتر اینکه نظرتون رو برام گفتین. برام ارزشمند.
      چه خوب، خوشحالم که در کنار یادآوری، تونسته یک نکته جدید بهتون یاد بده.
      موفق باشی
      دوست خوبم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *