E html> معرفی کتاب دگرگونی زندگی با جادوی نظم - جهان فکر
خانه / کتاب‌های عمومی / معرفی کتاب دگرگونی زندگی با جادوی نظم

معرفی کتاب دگرگونی زندگی با جادوی نظم

telegram

instagram

وقتی چند روز پیش وارد کتابفروشی شدم تا از کتابهای کتابفروشی موردنظر دیدن کنم. یادم هست خیلی زمان کافی برای ماندن در کتابفروشی نداشتم. پس نام کتابی که می‌خواستم پرسیدم و با نه شنیدن فروشنده تصمیم گرفتم به یکی از قفسه‌های محبوبم سری بزنم و بدون اینکه از کسی توصیه یا پیشنهادی داشته باشم دست به انتخاب بزنم. هر از گاهی چنین اتفاقی می‌افتد و سعی می‌کنم بدون اینکه نظر دیگران در هنگام خرید کتابم نقشی داشته باشند خودم دست به انتخاب بزنم.

 بیشتر اوقات در چنین حرکتی و تصمیمی همیشه با خوشانسی روبرو بودم و بعد مطالعه کتاب متوجه شدم انتخاب مناسبی را انجام دادم؛ چرا که تا حدودی افکارم و زندگی‌م را تغییر داده و مرا بیش از قبل به جلو هل داده است.

امروز من فرزانه کردلو می‌خواهم از کتاب «دگرگونی زندگی با جادوی نظم» اثر ماری کوندو با شما سخن بگویم. وقتی کتاب را از لابلای چندین کتاب به طور اتفاقی و تصادفی از قفسه کتابفروشی انتخاب و برای لحظاتی کوتاه در دست گرفتم. حس خوبی داشتم.

از همه مهمتر اینکه نام کتاب بیش از همه چیز من را به سوی خودش جذب کرد. شمایی که دارید این مطلب را می‌خوانید نمی‌دانم میانه‌تان با نظم و ترتیب چگونه است؛ ولی من خیلی دوست دارم به دنیای بیرون و درون خودم به هر شکلی که می‌توانم شکل و نظم بدهم. از طرفی، اگر کتابی یا نوشته‌ای در این مورد باشد با شادی مضاعف به سوی آن روانه می‌شوم. این کتاب هم چنین سرنوشتی داشت که از همان ابتدا برای اولین بار مرا به سمت خود جذب کرد. وقتی کتاب را برداشتم و برگرداندم. چهره یک خانم ژاپنی در پشت جلد به تصویر کشیده شده که در حال دعا کردن و نیایش و به اصطلاح ادای احترام بود. در ادامه این تصویر بیشتر نظرم را به کتاب جلب کرد.

بعد اینکه متوجه شدم. نویسنده کتاب خانمی از کشور ژاپن است. بیشتر ترغیب شدم کتاب را تهیه و به خانه ببرم. ارتباط بین فرد ژاپنی و نظم و در نهایت محتوای کتاب به نظر می‌رسد ترکیب خوبی از آب در خواهد آمد.

از وقتی این کتاب را به خانه آوردم در طی این چهار و پنج روز مدام در پی این بودم که هر فرصتی که به دست می‌آورم برای خواندن آن مشغول شوم. این طور هم شد.

من از همان کودکی تا بدین لحظه وقتی به تماشای فیلم، کارتون، انیمیشن ژاپنی می‎‌نشینم یک چیز بیش از هر موضوعی نظرم را جلب می‌کند.

آن هم در کنار سخت کوشی، نظم و ترتیبی بود که در چیدمان وسایل دوروبر زندگی مردمان ژاپنی به تصویر کشیده می‌شد. همیشه همه چیز مرتب و ساماندهی شده بود. از اینکه مردم ژاپن در خصوص نظم و ترتیب در کل دنیا زبانزد عام و خاص هستند هیچ بحثی وجود ندارد. به خصوص موفق بودن در انجام کارهای تیمی یکی دیگر از شاخصه‌های مردمان چشم بادامی است.

از اینها که بگذریم. وقتی از همان ابتدا که وارد محتوای کتاب حدوداً ۱۵۰ صفحه‌‌ای می‌شوید. همانطور که از صفحات اولیه شروع به خواندن می‌کنید به نکات جالبی در مورد معنا و مفهوم نظم، ترتیب و نظافت پی می‌برید. مطالبی که من خودم کمتر شنیده بودم. منظورم خود فلسفه نظم دادن به محیط خانه در حالی که می‌توان به اشیاء دور انداخته و باقی مانده بعد یک خانه‌تکانی حسابی به شکل دیگری نگاه کرد و به آن معنا بخشید.

نمی‍دانم شما خودتان چقدر علاقمند به مطالب و کتاب‌ها، برنامه‌های فنگشویی هستید. البته در این کتاب ماری به طور خیلی جزئی در این مورد صحبت کرده است. و خودش هم می‌گوید که خیلی از فنگشویی نمی‌داند. به طور حتم آن هم بی‌ارتباط با نظم نخواهد بود.

در نهایت از نظر ماری کوندو آن هم با سبک کاری «کون ماری» که به افراد مختلف نه تنها در کشور ژاپن بلکه کل دنیا در مورد نظم بخشیدن به محل زندگی و کارشان مشاوره می‌دهد.  او به جهت نوع و روش کار خود در بین مردم ژاپن بسیار مشهور است. به طوری که افراد از  ماهها قبل وقت می‌گیرند تا بتوانند با راهنمایی و یاری خانم ماری کوندو محیط اطراف علی‌الخصوص زندگی‌شان را سروسامانی بدهند تا در آن تغییرات لازم ایجاد شود.

ماری در آغاز تا پایان کتاب به یک نکته بسیار تأکید دارد. و آن نکته این است که شما وقتی می‌توانید به معنای واقعی دوروبرتان را نظم بخشید و به آرامش برسید که اطرافتان را با موضوعات و وسایلی که دوست دارید پر کنید.

برای این کار هم بیش از دو کار لازم نیست انجام دهید. اول بایستی وسایل و ابزارهایی که موجب بی‌نظمی و شلوغی می‌شود را از محیط پیرامون‌تان دور کنید. این ابزارها، وسایلی هستند که شما دوست ندارید. وسایلی که مدت زیادی است در منزل خود دارید بدون آنکه از آن استفاده کنید. و بدون هیچ کاربردی فقط بی‌جهت فضا را اشغال کرده است.  آنها را می‌توانید یا دور بریزید یا اینکه به کسی هدیه دهید.

در ادامه وقتی به تدریج جمله به جمله می‌خوانید و پشت سر هم صفحات کتاب را ورق می‌زنید دوست دارید بیشتر در این مورد یعنی نظم بدانید؛ چراکه نظم و ترتیب از همه وسایل خانه از جمله لباس‌ها، کتاب‌ها، محیط آَشپزخانه و اتاق‌های مختلف خانه، کمدها، قفسه کتاب‌ها،میز کار در خانه،  کاغذها و… صحبت به میان آمده است. البته یک هدف دیگری را هم در این نوع  نظم به سبک ماری کوندو می‌توانید ببینید. شما با اجرای نظم در محیط زندگی سعی می‌کنید کمتر وسایل غیرضروری را تهیه و وارد خانه کنید. به این شکل هزینه‎های اضافی را کنترل و صرفه‌جویی به شکل اصولی وارد کار می‌شود.

در کل ماری کوندو می‌گوید نظم و ترتیب داشتن در محیط خانه و کار نه اینکه کار سخت و وقت گیری باشد. بسیار هم جذاب و دلنشین است اگر واقعاً به مفهوم اصلی خانه‌‌تکانی و گردگیری پی ببریم.

از خانه‌تکانی و گردگیری حرف به میان آمد. به این نکته هم اینجا من اشاره کنم. من در حالی با این کتاب آشنا شدم و در طی ۴ و ۵ روز گذشته با علاقه به خواندن آن مشغول شدم که بیشتر ایرانیان این روزها کار خانه‌تکانی و گردگیری منزل خود قبل ورود به سال ۱۴۰۱ آغاز کردند.

همانطور که می‌دانید کتاب‌های این چنینی که قرار است با خواندنش کاربردی‌تر با مسئله برخورد کنیم. یعنی هر جمله و حرفی را که از زبان نویسنده می‌شنویم عملی کنیم. و چه چیزی بهتر از این که در این روزها که در آستانه ورود به سال جدید هستیم. و طبق سنت دیرین ما ایرانی‌ها رسم است خانه و محل کارمان را از وسایلی که دیگر نمی‌خواهیم و استفاده نمی‌کنیم پاک کنیم.  البته دور انداختن وسایلی که بدان نیاز نداریم. همه ماجرا نیست. قرار است با دور ریختن وسایل، دوروبر خودمان را خلوت‌تر کنیم تا بتوانیم جای مناسب برای باقی وسایل و اثاث در خانه و محل زندگی خود پیدا کنیم.

نکته بعدی این کتاب در میان هزار نکته جادوی نظم آن است که قرار نیست با دور انداختن وسایل بلااستفاده و غیره وسایل جدیدی را بخریم که استفاده نمی‌کنیم. یا این که فقط یکی دوبار از آن استفاده کنیم ودو گوشه‌ای از منزلمان آن را جا دهیم.

توضیحات تا همین جا کافیست. دیگر نمی‌خواهم در مورد کتاب و نکات خوب و مفید آن با شما بیش از این صحبت کنم. اگر علاقمند هستید در مورد این کتاب بیشتر بدانید و نظم را به همراه آرامش بیشتر را به زندگی‌ خود بازگردانید. توصیه می‌کنم خواندن این کتاب کم حجم را در این روزها که به خانه‌تکانی و گردگیری مشغول هستید با کارتان ترکیب و همراه کنید. بدین ترتیب در ادامه با لذت بیشتری وسایلی که نیاز نداریم را به بیرون منزل‌مان بدرقه می‌کنیم تا خانه و محل زندگی‌هایمان نظمی که مدت‌های طولانی خواستارش بودیم را بدست آوریم.

برخی فکر می‌کنند قرار بر این است که هر روز کار سخت و طاقت فرسای جمع و جور کردن منزل را انجام دهند تا به آن نظم دلخواه خود دست یایند. در حالی که اگر با راهکارهای ماری کون آشنا شوید. بیش از پیش به نظم دادن به زندگی خود لذت می‌برید و دوست ندارید از خودتان این موضوع را دور سازید. بدون هیج وقفه‌ای همیشه آن را در همه بخش‌های زندگی ‌خود همراه و جاری می‌سازید.  

در پایان من فرزانه کردلو امیدوارم معرفی این کتاب در سایت جهان فکر برایتان مفید و کاربردی بوده باشد. و بتوانید با خواندن آن اطلاعات مناسبی را بدست آورید و محیط اطراف خود را نظم و نظام بیشتری ببخشید.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

شاد بودن کافی نیست؟

وقتی چند روز پیش  به خواندن کتاب «شاد بودن کافی نیست» اثر مارک منسن به …

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *