E html> چگونه نوشتن را راحت‌ تر شروع کنیم؟ 12 روش تقویت مهارت نوشتن - جهان فکر
خانه / نوشتن / چگونه نوشتن را راحت‌ تر شروع کنیم؟ ۱۲ روش تقویت مهارت نوشتن

چگونه نوشتن را راحت‌ تر شروع کنیم؟ ۱۲ روش تقویت مهارت نوشتن

How-start-writing-more-easily

این سوال که با چه روش‌هایی نوشتن راحت‌تر شروع کنیم؟

از جمله موضوعاتی است که ذهن هر فردی از حرفه‌ای گرفته تا مبتدی را درگیر می‌کند. چرا راه دور برویم.

خود من با اینکه چند سالی است در مسیر مقاله‌نویسی و محتوا نویسی برای کسب‌وکارهای مختلف قلم می‌زنم؛ ولی با این وجود اولین بار که می‌خواهم براساس یک موضوع خاص مقاله بنویسم و به کارفرما تحویل دهم، بیشتر اوقات در همان دقایق آغازین نوشتن هیچ ذهنیتی از آن موضوع و عنوان ندارم.

امّا با روش‌هایی که در ادامه به شما می‌گویم، واژه‌ها با کمی وقفه‌ی کوتاه پشت سرهم ردیف می‌شوند، منتها چه می‌شود که اینگونه می‌شود.

اگر همچنان تمایل دارید در مورد چگونه نوشتن را راحت‌‌ تر شروع کنیم  بیشتر بدانید تا انتهای مقاله با من فرزانه کردلو همراه و هم‌مسیر شوید.

 

 

 ۱۲ روش تقویت مهارت نوشتن

اولین نکته‌ای که در مورد چگونه نوشتن را راحت‌ تر شروع کنیم، بایستی بدانید این است که تا جایی که برای‌تان امکان دارد مهارت نوشتن یا واژه نام‌آشنای انگلیسی آن یعنی رایتینگ writing  خود را لحظه به لحظه و هر روز تقویت کنید.

شاید در ادامه مطلب بگویید که چگونه؟ و اینکه چگونه راحت بنویسیم؟ 

خیال‌تان راحت به شما خواهم گفت.

بی‌معطلی برویم سراغ این موضوع که چگونه نوشتن را راحت‌ تر آغاز کنیم؟ در دنباله مطلب یک به یک مهمترین راهکار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

۱-دوروبرتان را با نوشتن پر کنید

بله درست متوجه شدید برای اینکه طریقه نوشتن آسان را بدانید، بایستی تا می‌توانید اطراف‌تان را از موضوعات مختلف و البته مرتبط با نوشتن از جمله با قلم و کاغذ پر کنید، مثلن در هر گوشه اتاق به وفور این ادوات نمایان باشد.

به این شیوه سریع‌تر می‌توانید با چالش، چگونه نوشتن را راحت‌ تر شروع کنیم؟ مواجه شوید.

 به گونه‌ای شرایط را مهیا سازید که بدون هیچ وقت تلف کردن و زحمت افتادنی بتوانید در سریعترین زمان ممکن قلم و کاغذ در اختیارتان باشد و افکارتان را بر روی صفحات کاغذ بیاورید.

در این مورد یاد سخن نیچه افتادم که می‌گوید:

 

« قبلن نویسنده برای نوشتن به دنبال قلم و کاغذ می‌گشت. امروز قلم و کاغذ و میز است که به دنبال نویسنده می‌گردند».

 

از طرفی، حواس‌تان باشد اگر به هر دلیلی زمانی قلم و کاغذ نبود، از قسمت یادداشت گوشی(نوت) گوشی همراه که همیشه کنارتان است استفاده کنید. به این شکل ایده‌ای که همان لحظه در ذهن‌تان شکل گرفته نمی‌پرد. البته سعی کنید کمتر از گوشی برای نوشتن استفاده کنید، چون خود موبایل عاملی برای تنبلی و حواس‌پرتی است.

پس، تا می‌توانید خودتان را به راه حل‌های، طرز نوشتن راحت تر چگونه است؟ نزدیک و نزدیک‌تر کنید.

  

۲-اولین پیش‌نویس نوشته خود را سریع بنویسید

یکی دیگر از راهکارها، برای چگونه نوشتن را راحت‌ تر شروع کنیم این است که وقتی قلم و کاغذ دارید یا روبروی سیستم‌تان قرار گرفتید، بدون هیچ وقفه‌ای بنویسید. اصلن به این فکر نکنید که نوشته‌تان اشتباه دارد. یا پر از غلط املایی و نگارشی است. شما تا حد امکان سرعت دستان به مرور بایستی با سرعت فکر و ذهن‌تان یکی شود.

 

در ابتدا راحت نیست؛ چون در هر دقیقه و ثانیه کلی ایده و فکر از ذهن‌مان تراوش می‌کند.  واقعن ثبت کردن آنها در لحظه خیلی کار آسانی نخواهد بود.

 

پس، بدون هیچ نگرانی فقط بنویسید و روی کاغذهای دستی و الکترونیکی واژه‌ها را پشت سر هم ردیف کنید. بعدن وقت برای ویرایش بسیار وجود دارد. فقط تا می‌توانید بنویسید.

در این خصوص یعنی چگونه نوشتن را راحت‌ تر شروع کنیم؟ جودی پیکولیت چه خوب گفته است:

 

«شما همیشه می‌توانید یک نوشته بد را اصلاح کنید اما نمی‌توانید یک صفحه خالی را ویرایش کنید. پس، این نکته را در مسئله چگونه نوشتن را راحت تر آغاز کنیم اعمال کنید».

 

 

 how-writing-easy

 

 

۳-حواس‌پرتی را به حداقل برسانید

این روزها یکی از چالش‌هایی که همه، چه افراد نویسنده و چه افراد عادی با آن روبرو هستند، موضوع حواس‌پرتی است.  بایستی بدانید همه تحت هر عنوانی با این مشکل روبرو هستند.

بنابراین، شمایی که هدف جدی در یادگیری نوشتن راحت را دارید بهتر است تا حد امکان حواس‌پرتی‌های دنیای امروزی از جمله گوشی همراه، وب‌گردی، اینستاگردی بی‌هدف و …. را به حداقل برسانید.

اصلن می‌خواهید برای آرامش بیشتر، گوشی همراه خود را در حالت پرواز بگذارید، یا اینکه آن را به اتاق و مکان دیگری به غیر از محل نوشتن‌تان انتقال دهید تا نوتیفکیشن‌های لحظه به لحظه گوشی همراه چالش چگونه نوشتن  را راحت شروع کنیم برای‌تان سخت نکند.

در ضمن اگر میز کار شلوغی دارید قبل اینکه شروع به نوشتن کنید، آن را خلوت کنید. این موضوع برای اتاقی که به منظور نوشتن آسان در نظر گرفتید هم شامل می‌شود. لذا، دوروبرتان را تا می‌توانید خلوت کنید.

به این شیوه از حواس‌پرتی‌های رایج در امان خواهید بود و این موضوع پاسخ مناسب برای سوال چگونه نوشتن را راحت تر شروع کنیم خواهد بود.

 

instagram

 

۴-زمان تعیین کنید

این روش تا حد زیادی مسیر شما را برای شروع راحت‌‌ تر نوشتن چه کنیم هموار می‌سازد و روند نوشتن‌تان را بهتر بهتر می‌کند.

 یک زمانی برای خود تعیین کنید و به خود متعهد باشید که در آن بازه زمانی چند ساعته یا چند روزه نوشته خود را به پایان رسانده باشید. به قولی برای خود ضرب‌العجل تعیین کنید. به این شکل خودتان را مقید می‌کنید که راحت و سریع‌تر بنویسید.

 

۵-سرعت تایپ‌تان را بالا ببرید

از جمله کارهایی که می‌توانید در مسیر چگونه نوشتن را راحت‌ تر شروع کنیم انجام دهید این راه حلی است که در ادامه بیشتر در مورد آن برای‌تان صحبت می‌کنیم. امروز با پیشرفت تکنولوژی همه جنبه‌های زندگی ما دستخوش تغییر شده است، پس عجیب نخواهد بود اگر بخواهیم با ابزارهایی کار کنیم که کار ما راحت می‌کند. استفاده از کامپیوتر یکی از آنها ابزارهای آسان و سریع نوشتن است.

 

سعی کنید در جریان چالش هر نوع نوشتنی از جمله مقاله‌نویسی با طرح این سوال در ذهن،  چگونه نوشتن مقاله را سریع تر شروع کنیم؟ بهترین کارتان این باشد که سرعت تایپ خود را افزایش دهید.

شاید اسم مهارت «ده انگشتی» یا همان «تایپ ده انگشتی» را شنیده باشید. شما به عنوان نویسنده، به ویژه نویسنده‌ی حرفه‌ای می‌بایست سرعت تایپ قابل قبولی داشته باشید.

 

۶-ساده بنویسید

به هنگام نوشتن هر مطلبی تلاش کنیم  تا حد امکان در سطحی بنویسیم که برای مخاطب مورد نظر ما فهم و درک محتوای متنی‌مان راحت باشد. به گونه‌ای نباشد که با چند بار خواندن، خواننده باز هم متوجه نشود که منظور شما از بیان آن کلمه و جمله چه بود.

پس، برای اینکه از این به بعد راحت تر بنویسید، سعی کنید به هیچ وجه پیچیده ننویسید.

 

telegram

۷-زیاد بخوانید

اگر زمانی قلم و کاغذ روبروی‌تان قرار گرفت، و برای مدت زیادی هیچ فکر و نظری در مورد آن موضوع نوشته نداشتید. می‌دانید یک دلیلش چیست؟

یکی از دلایل مهم آن است که ورودی ذهن‌تان در مورد آن موضوع خاص کم و ناچیز است. اگر شما مدام  و هر روز موضوعات و کتاب‌های متنوع بخوانید، حتمن با کلی ایده و فکر مواجه خواهید شد که می‌خواهید هر چه سریع‌تر بر روی کاغذ بیاورید. پس، تا می‌توانید کتاب‌های خوب بخوانید.

استیون کینگ می‌گوید:

«اگر زمانی برای خواندن نداشته باشی، زمان یا ابزاری برای نوشتن نخواهی داشت».

 

 

ways- simple- writing

 

۸-صفحات صبحگاهی بنویسید

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای بهتر و راحت‌ تر نوشتن خودتان انجام دهید، آن است که آغاز روزتان را با نوشتن صفحات صبحگاهی آغاز کنید.

 

بله درست شنیدید، نامش صفحات صبحگاهی است. این تمرین را هر بار که از خواب بیدار می‌شوید انجام دهید. قرار نیست در این نوشته‌ها اثر و شاهکار خلق شود. فقط هدف آن است که از همان اول صبح که چشم باز می‌کنیم با قلم و کاغذ و نوشتن در ارتباط باشیم.

و در ادامه افکارمان را به راحتی بر صفحات کاغذ جاری و ساری کنیم.

اگر می‌خواهید در مورد تمرین نوشتن صفحات صبحگاهی بیشتر بدانید می‌توانید برای لحظاتی کوتاه این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید تا از چندوچون ماجرا با خبر شوید.

 

۹-روزانه نویسی کنید

از جمله پاسخ‌هایی که می‌توان برای سوال چگونه نوشتن را راحت‌‌ تر شروع کنیم، داد این است که سعی کنید، در طول روز در فرصتی که به دست می‌آورید تمرین روزانه نویسی را انجام دهید. یعنی چه؟

یعنی از اتفاقاتی که در آن روز برایتان افتاده، در صفحات دفترتان یا صفحات وُرد چند کلمه بنویسید یا تایپ کنید.

این کار چند مزیت دارد، اینکه آن روز برایتان جلوه دیگری دارد. یعنی حس بهتری دارید. احساس می‌کنید افکارتان در طی روز نظم بهتری گرفته‌اند. از طرفی، در برخورد با اتفاقات ساعات دیگر روز یا روزهای بعدی عملکرد بهتری دارید و تصمیمات فکر شده و حساب شده می‌گیرید.

از سوی دیگر، بعد مدتی وقتی به این نوشته‌ها سر می‌زنید و می‌خوانید، تغییر حس و حال خود در این مدت حال کوتاه یا بلند متوجه می‌‌شوید و به نوعی خودتان از این کار حس بهتری دارید و تشویق می‌شوید بیش از قبل به ثبت اتفاقات روزمره خود بپردازید.

همین کار باعث می‌شود، در این امر یعنی راحت تر نوشتن هم بهتر عمل کنید و از نوشتن دوری نکنید.

 

۱۰- در مورد کتابی که می‌خوانیم بنویسیم

اگر در روزهای اخیر کتابی خواندیم یا در حال خواندن کتابی هستیم، هر بار که چند صفحه از آن را می‌خوانیم یا اصلن وقتی یک فصل آن را به پایان می‌رسانیم.

بعد از خواندن بخش‌هایی از کتاب مذکور تمام تلاش‌مان را بکنیم که حتی شده برای چند خط از آن کتاب را بر روی صفحات کاغذ یا صفحات برنامه‌ی ورد بیاوریم و مقداری درباره‌اش نویسیم.

آن نوشته می‌تواند نظرمان از آن قسمت کتاب باشد. یا برداشت‌ کلی‌مان در آن لحظه و در آن موقعیت باشد. با این کار اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

اولین اتفاق آن است که مطالب کتاب به شکل بهتری در ذهن‌مان ثبت می‌شود. از طرف دیگر، به نوع دیگری می‌توانیم برای یادگیری مطالب کتاب یعنی نوشتن اقدام کنیم. از طرفی، مهارت نوشتن در این مورد را هم تقویت می‌کنیم و  حس خوبی داریم که در طی روز توانسته‎ایم برای دقایقی چند خط یا چند پاراگراف افکارمان را بر روی کاغذ بیاوریم.

در نهایت یه این شیوه بهتر می‌توانیم با نوشتن ارتباط بگیریم و راحت و آسان بنویسیم.

 

۱۱- برای خود چالش نوشتن ایجاد کنید

سعی کنید به هر طریقی می‌توانید برای اینکه هر روز در مسیر نوشتن بمانید و یک روز هم از آن غافل نشوید، چالش‌هایی برای خود ایجاد کنید.

حتی می‌توانید در گروه‌ها و جمع‌هایی عضو شوید که به عناوین مختلف چالش نوشتن دارند. این نوشتن هم می‌تواند به صورت دستی یعنی روی برگه کاغذ باشد، یا به روزتر رفتار کنید و در برنامه‌ی وُرد تایپ کنید.

یا حتی می‌توانید بعد از تابپ این نوشته را بر حسب تعداد کلمات در سایت یا شبکه‌ی اجتماعی چون اینستاگرام و … منتشر کنید.

 

۱۲- دنبال ایده خوب نباشید

در جریان پیدا کردن جوابی برای چگونه نوشتن را راحت‌ تر شروع کنیم. بایستی گفت، هر ایده‌ای که به ذهن‌تان رسید روی کاغذ بیاوید. روی کاغذ که می‌گویم فرقی نمی‌کند چه کاغذی و چه الکترونیکی هر طور که می‌توانید ثبت کنید. از این موضوع به هیچ وجه غافل نشوید. از طرفی، اینکه منتظ بمانید تا ایده‌ی خوب ذهن‌تان برسد و یک دفعه یک شاهکار خلق کنید، این موضوع هیچ وقت اتفاق نبافتاده و برای شما هم اتفاق نمی‌افتد.

پس، هر فکر و نظری حتی مسخره‌ترین آن هم به ذهن‌تا نرسید حتمن ثبت کنید. مطمئن باشید بالاخره با بال و پر دادن به آن می‌توانید در نهایت نوشته‌ی خوبی از آن به دست بیاورید.

 

معرفی کتاب

کتابی هم با همین عنوان در قالب ۶۱ راهکار نوشته و به چاپ رسانده‌‌ام. برای دریافت اطلاعات بیشتر به این صفحه سر بزنید.

 

 

 

کلام آخر

در این مقاله تمام تلاشم این بود که برای سوال چگونه نوشتن را راحت‌تر شروع کنیم که ممکن است در ذهن‌تان شکل بگیرد بتوانم راهکار کاربردی ارائه دهم.  و در این میان تجربه زیسته‌ی خودم را در این باره با شما در میان بگذارم.

 

 امیدوارم مقاله با محوریت موضوع «شروع نوشتن راحت‌تر را آموزش ببینیم» برایتان مفید و کاربردی بوده باشد.

 

اگر در مورد موضوع مقاله پیش رو با عنوان چگونه نوشتن را راحت‌ تر شروع کنیم، سوالی و نظری دارید لطفا در بخش نظرات ثبت کنید. در اولین فرصت در صورت اطلاع داشتن پاسخگو خواهم بود.

 

 

 

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

who-is-writter

نویسنده کیست؟ و بیان ۲۴ ویژگی یک نویسنده

  ۱-نویسنده کسی است که ابزار کارش کلمات است و هر لحظه با بودن در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *