E html> بچه های کار درست یا اشتباه؟ - جهان فکر
خانه / اجتماعی / بچه های کار درست یا اشتباه؟

بچه های کار درست یا اشتباه؟

instagram

گاهی وقت ها پیش آمده که در داخل ماشین یا پیاده در سر چهارراهها بخاطر چراغ قرمز منتظر بودید، که یک لحظه با یک بچه کار جلوی خود مواجه شدید. اعتراف می‌کنم، من بیشتر اوقات وقتی با این صحنه روبرو می‌شوم، این سوال در ذهنم ایجاد می‌شود که چرا تو با این سن و سال بایستی کار کنی؟ حق تو درس خواندن و شادی کردن مثل بچه های هم سن و سالت است. شاید شمایی هم که در حال حاضر دارید این مطلب را می‌خوانید با چنین حس و حالی مواجه شدید و سریع حرف های من را تأیید می‌کنید.

اگر چنین فکری سراغتان آمد، بدانید که دارید راه را اشتباه می‌روید. در ادامه به شما خواهم گفت چرا من و شما مسیر درستی را در پیش نگرفته‌ایم. راستی شما وقتی با یک بچه کار روبرو می‌شوید، چه کار می‌کنید. اصلا نمی‌خواهم بگویم کدام رفتار ما درست یا اشتباه است، یا  اصلا چرا بایستی این بچه ها کار کنند. حرف من چیزی دیگریست.

کمی صبر کنید، خودتان متوجه می‌شوید.

Working-Children

امروز یک فایل صوتی در مورد چگونگی رفتار با بچه های کار را در فضای مجازی دریافت کردم. تصمیم گرفتم نکات آن فایل صوتی را هم در اختیار شما قرار دهم تا این فرشته های زمینی بیشتر از این در جامعه با ضربه های روحی مواجه نشوند، و من و شما به عنوان شهروند رفتار درستی را در قبال آنها انجام دهیم.

کارهایی که نبایستی برای کودکان کار انجام دهیم:

-لطفاً وقتی یک بچه کار را در سر چهارراه یا هر قسمت شهر دیدید، اگر به آن کالا یا خدمات نیاز داشتید خرید کنید، اگر نه خرید نکنید.

-لطفاً در هنگام مشاهده یک بچه کار به هیچ وجه به وی ترحم نکنید. آنها نیازی به حس ترحم شما ندارند. پس با یک حس خوب با آنها روبرو شوید.

-لطفا نخواهید با انواع سوالات، آنها را تحت فشار قرار دهید و اطلاعاتی از زندگی آنان دریافت کنید. سوالاتی مثل این، الان کجا زندگی می‌کنی؟ خونه ات کجاست و از این دست سوالات.

-لطفا نه رفتار خشنی داشته باشید و نه اینکه بی توجهی کنید. طوری رفتار نکنید که انگار چیزی نمی‌شنوید و نمی‌بینید. آخر بعضی ها از ما طوری وانمود می‌کنید و به سمت جلو خیره می‌شویم، انگار کسی در کنار ما نیست. این حالت در  داخل ماشین بسیار دیده می‌شود. از همه بدتر اینکه اگر در ماشین هستید، وقتی بچه کاری برای خرید به شما نزدیک شد، شیشه ماشین تان را بالا ندهید.

-یک کاری دیگر هم لطفاً هنگام دیدن بچه کار انجام ندهید(این شامل خود هم می‌شود). اینکه به هیچ وجه این حس به او انتقال ندهید و حتی به زبان نیاورید که چرا تو در این سن و سال بایستی تو این سرما یا گرما کار کنی.

در مطلب بالا از کارهایی که موقع دیدن کودکان کار نبایستی انجام دهیم با شما صحبت کردیم. حال  می‌خواهیم بگوییم که بهترین کار هنگام دیدن بچه های کار چه نوع رفتاری می‌باشد و حتما حتما آن کارها را انجام دهید.

اول اینکه لطفاً با بچه های کار دوستانه برخورد کنیم.

دوم به جای ترحم با محبت با آنها رفتار کنیم. پس، با رفتارمان حس و حال خوبی به بچه های کار بدهیم.

سوم و آخرین نکته این که طوری رفتار کنیم و صحبت کنیم که حس وجود بکنند. یعنی اینکه حس ارزشمندی به آنها بدهیم. البته این گفته اصلا به این مفهوم نیست که کار کردن آنها را تأیید می‌کنید، منتها طوری هم رفتار نکنید که در مقابل شما خوار و کوچک شوند. بالاخره این فرشته های زمینی دارند در همان سن کم، اشتباه یا درست کار می‌کنند تا کمک خرج خانواده و … باشند. پس متوجه باشید که گدایی نمی‌کنند. بنابراین، لطفا با رفتار و گفتارمان باعث نشویم حس کوچکی و طرد شدن در جامعه به آنها دست دهد.

نمی‌خواهم در جایگاه روانشناس و متخصص کودکان باشم، نه اصلاً. فقط می‌خواهم بگویم رفتار و حرف های هر یک از ما در حین دیدن بچه های کار در ذهن و فکر آنها مثل یک ضبط صوت و دوربین ثبت می‌شود. همین رفتار به ظاهر کوچک در آینده صدمات روحی جبران ناپذیری را برای آنها به بار می‌آورد.

پس، لطفاً با رفتار و گفتار ناشایست بار دیگری بر دوش کودکان کار نگذارید. امیدوارم با انتشار این مطلب دنیای بهتری اول برای خودمان و بعد برای بچه های کاری بسازیم که ناخواسته وارد این بازی شدند و قبول کنید که در آن سن و سال خوب و بد را از هم تشخیص نمی‌دهند.

تا یادم نرفته بگویم موسساتی هستند که همه جوره در حال حمایت از بچه های کار هستند تا در جامعه کمتر آسیب پذیر باشند. حتماً خودتان هم چند مورد از آنها را می‌شناسید. اگر فرصت کردید به یکی از آنها سر بزنید. موسسه صبح رویش یکی از این مراکز می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این موسسه اینجا را کلیک کنید.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

سطح رویاهایت تا کجاست؟

امروز که وارد برنامه اینستاگرام شدم یک پستی نظرم را به خود جلب کرد. گوینده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *