E html> تختخوابت را مرتب کن - جهان فکر
خانه / کتاب‌های عمومی / تختخوابت را مرتب کن

تختخوابت را مرتب کن

تختخوابت را مرتب کن، عنوان کتابی است که نویسنده، درس هایی که طی ۳۰ سال خدمت در نیروی دریایی ایالات متحده فرا گرفته است را در کتابی ۱۰۰ صفحه‌ای به رشته تحریر درآورده است. این کتاب جزو پرفروشترین کتاب های نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۷ بوده است.

 

instagram

 

یکی از دلایلی که ویلیام اچ مک ریون را بر آن داشت تا نوشتن این کتاب را شروع کند و در نهایت به چاپ رساند، سخنرانی به عنوان مهمان افتخاری در سال ۲۰۱۴ در جشن فارغ التحصیلی جمعی از دانشجویان دانشگاه  تگزاس بود. زمانی که آقای ویلیام اچ مک ریون سخنان خود را در آن مراسم به پایان رساند، با استقبال بی نظیر دانشجویان روبرو شد.

 

 

تختخوابت را مرتب کن

 

در این کتاب، راوی ماجرا در تلاش است ۱۰ اصلی را که طی خدمت در نیروی دریایی فرا گرفته است با زبان ساده به سایرین منتقل کند:

۱- تختخوابت را مرتب کن.

از آنجایی که در دوران خدمت  هر روز صبح زود به محض بیدار شدن می‌بایست، تخت خوابمان را مرتب می‌کردیم. این اولین کاری بود هر روز صبح موظف بودیم انجام دهیم و اگر به خوبی از عهده آن برمی‌آمدیم، نشان دهنده نظم و انضباط  و توجهی بود که به جزئیات اطرافمان داشتیم.

۲- اگر می‌خواهی جهانت را تغییر دهی، کسی را پیدا کن که بهت کمک کنه.

همگی ما در طی نمودن مسیر زندگی، به افرادی نیازمند هستیم تا در شرایط سخت و طاقت فرسا به ما یاری رسانند؛ در طول دوران خدمت، با ناملایمات زیادی مواجه شدم که در آن برهه خاص و حساس، برخی افراد به مانند یک نیروی کمکی در بزنگاه به یاریم شتافتند و به نوعی مدیون آنان در زندگی خود هستم. لذا تا جایی که می‌توانید دوست پیدا کنید، و همواره یادتان باشد، موفقیت شما در گرو سایر افراد است.

۳- اگر می‌خواهی جهانت را تغییر دهی، دیگران را با توجه به وسعت قلبشان بسنج.

در طول مدت خدمت در نیروی دریایی، با افرادی روبرو گشتم که به من ثابت کردن، اندازه قد، تجهیزات و… در انجام عالی کار مهم نیست، بلکه وسعت قلب و میزان پشتکار و همت فرد است که  اهمیت پیدا می‌کند.

۴- اگر می خواهی دنیایت را تغییر دهی، هرگز  در مسیر زندگی متوقف نشو.

گاهی اوقات، برای رسیدن به هدف  مهم نیست که چقدر تلاش کردید، چون زمان هایی است که  به مانند کلوچه شکری بایستی در زمین غلت بخورید. مهمترین کار آن ا ست گله و شکایت نکنید و به راه خود ادامه دهید.

۵- اگر می خوای دنیایت را تغییر دهی از شکست نترس.

در زندگی با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شوید که گاهی نیرو و قدرت آنان بر شما برتری دارد، من آموختم هیچ کس در زندگی مصون نیست و ممکن هر شخص به هر دلیلی دچار خطا و لغزش شود. بهترین و موفق ترین افراد کسانی هستند که از شکستها درس بگیرند و با توان و قدرت چند برابر نسبت به قبل راهشان را ادامه دهند.

۶- اگر می‌خواهی دنیایت را تغییر دهی، با موانع شاخ به شاخ شو.

زندگی یک جدال است و همواره در آن زمینه‌های شکست وجود دارد، ولی کسانی که با ترس از شکست، سختی یا دردسر زندگی می‌کنند، هرگز به ظرفیت های واقعی خود دست نمی‌یابند. بدون غلبه بر محدودیت ها بدون سُر خوردن با سر به سمت موانع، بدون نشان دادن موانع زیاد، هرگز نمی‌فهمند که چه چیزی در زندگی برایشان امکان پذیر است.

۷- اگر می‌خواهی جهانت را تغییر بدی، در برابر کوسه‌ها(زورگوها) کوتاه نیا.

زورگوها مثل کوسه‌هایی هستند، ترس را در آب بو می‌کشند. آنها دور طعمه حلقه می‌زنند تا ببینند، آیا طعمه تقلایی می‌کند یا نه! با این کار ضعیف بودن یا نبودن قربانی شان را بررسی می‌کنند. اگر شجاعت رو به رو شدن با این وضعیت را نداشته باشید، به شما حمله خواهند کرد. شجاعت در وجود همه انسان ها وجود دارد، اگر عمق وجودتان را بکاوید، انبوهی از شجاعت را خواهید یافت.

۸- اگر می‌خواهی جهانت را تغییر بدی، بهترین خود در تاریک ترین لحظات باش.

در برهه‌هایی از زندگی، همگی با لحظه‌ی تاریکی رو به رو می‌شویم، اگر این لحظه‌ی از دست دادن یکی از افرادی که عاشقش هستید نباشد، در این صورت چیز دیگری روحیه‌ی شما را خرد می‌کند و به تفکر در مورد زندگی وا می‌دارد. در آن لحظه تاریک و سرد، به درون خود رجوع کنید و بهترین خود باشید.

۹- اگر می‌خواهی دنیایت را تغییر دهی، وقتی تا ِخر ِخره توی ِگل فرو رفتی، آواز بخون.

همگی ما روزی خودمان را تا ‌ِخر ‌ِخره در ِگل می‌بینیم. این همان زمانی است که باید با صدای بلند آواز بخوانیم، لبخند بزنیم، اطرافیانمان را بلند کنیم و به آنها امید دهیم که فردایی بهتر خواهند داشت.

۱۰-اگر می‌خواهی دنیایت را تغییر دهی، هیچ وقت زنگ را به صدا در نیار.

بایستی بدانید زندگی همیشه بر وفق مراد نیست و گاهی اوقات شکست می‌خورید. پس خطر کنید و در مقابل دشواری و سختی قوی باشید. اگر بدین شکل عمل کنید می‌توانید زندگی تان و حتی جهانتان را تغییر دهید.

برای تغییر دنیایتان، امید است با خواندن کامل این کتاب، ۱۰ اصل گفته شده را به خوبی در زندگی بکار گیرید.

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

شاد بودن کافی نیست؟

وقتی چند روز پیش  به خواندن کتاب «شاد بودن کافی نیست» اثر مارک منسن به …

2 نظر

  1. من این کتاب رو خوندم . اصلا همین کتاب بود که منو به مسیر نویسندگی هل داد.

    • بله دقیقاٌ کتاب خیلی خوبیه
      خداروشکر که باعث این اتفاق شده
      امیدوارم در مسیر نوشتن اتفاقات فوق‌العاده‌ای برات رقم بخوره دوست خوبم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *