E html> آیا همه را خواندی؟ - جهان فکر
خانه / نوشتن / آیا همه را خواندی؟

آیا همه را خواندی؟

instagram

telegram

 

در جهان فکر می‌خواهم موضوع جالبی را برایتان مطرح کنم. امروز در اینستاگرام پستی از صفحه e.gmade  را دیدم. این را هم بگویم که در این صفحه هر از گاهی بخشی از برنامه “کتاب باز” که از تلویزیون پخش می‌شود را هم باز نشر می‌کند. پست جالبی بود. جالب از این نظر که آقای سروش صحت و مهمان برنامه آقای عادل فردوسی پور در میان گپ و گفت دوستانه‌شان به نکات جالبی از نویسندگانی از جمله دوبلی و اومبرتو اکو اشاره کردند.

book tehran

عادل فردوسی مهمان برنامه کتاب ترجمه کرده‌اش “هنر خوب زندگی کردن” از رولف دوبلی را در دست گرفته بود و ورق می‌زد. در این حین هم داشت در مورد نظر دوبلی در مورد کتاب خواندن و البته تأکید این نویسنده بر تخصصی کردن حوزه مطالعاتی اشاره می‌کرد. فردوسی پور می‌گفت من هم به این گفته دوبلی باور و اعتقاد دارم که به طور مثال کسی که رشته‎‌اش مهندسی صنایع است بهتر است در آن حوزه و تخصصش بقدری کتابهای آن بخش را بخواند و عمق بیشتری بر موضوع داشته باشد تا اینکه پراکنده بخواند. فردوسی پورد در ادامه گفته‌هایش هم به این نکته اشاره کرد که تخصصص کردن حوزه مطالعاتی خوب است، منتها برخی اوقات نمی‌توان کتاب‌هایی با موضوعات متفرقه را نخواند و بایستی برای یک بار هم که شده آن را خواند.

از طرفی  فردوسی پور در دنباله صحبت‌هایش به این موضوع اشاره می‌کند دوبلی می‌گوید کتاب خوب را بایستی بیش از یک بار خواند. و یک بار خواندن به درد خودتان می‌خورد، چرا که دومین بار خواندن کتاب مقدار درک از کتاب را  سی درصد افرایش می‌دهد. در ادامه فردوسی پور از دوبلی از داشتن سه هزار کتاب در کتابخانه شخص‌اش صحبت می‌کند که یک سوم آن را خوانده و درک کرده، یک سوم را فقط ورق اجمالی زده . یک سوم دیگر را اصلا نخوانده. دوبلی در کتاب از اومبرتو اکو که بسیار کتاب خوانده اسم می‎‌برد.

در این لحظه سروش صحت داستانی کوتاه از اومبرتو اکو نویسنده ایتالیایی روایت می‌کند. او می‌گوید اومبرتو خیلی کتاب داشته در حدود سی هزار جلد کتاب داشته. هر وقت هم که او را می‌دیدند از وی می‌پرسیدند که همه اینها را خوندی؟ او جواب می‌دهد  معلومه که من نخوندم نه!

سروش صحت می‌گوید اومبرتو اکو خیلی کتاب خوانده خیلی!

اما امبرتو اکو در ادامه به این چنین سوالاتی جواب جالبی می‌دهد. او می‌گوید: این کتابها را که دوربرم دارم شاد، خوشحالم و حس و حال خوبی دارم. مگر شما نمی‌خواهید چیزهایی را که دوست دارید همیشه اطرافتان باشد. من هم این کتاب‌ها را دوست دارم پس متقابلاٌ حس خوبی دارم. آنها فضای خوبی برایم ایجاد می‌کنند. درست است که  همه آنها را نخوانده‌ام، ولی ارتباط من و آنها وجود دارد، شاید گاهی حتی بر دارم و نخوانم و چند ورقی بزنم این کار برایم لذت بخش است.

instagram-jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

who-is-writter

نویسنده کیست؟ و بیان ۲۴ ویژگی یک نویسنده

  ۱-نویسنده کسی است که ابزار کارش کلمات است و هر لحظه با بودن در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *