خانه / تولید محتوا / چرا تولید محتوا می‌کنیم؟

چرا تولید محتوا می‌کنیم؟

telegram

instagram

این روزها در هر جمع و محفلی می‌نشینی محال است از محتوا و تولید محتوا حرفی در میان نباشد. بازار content داغ داغ است. البته اگر در سایت جهان فکر مقاله محتوا چیست را قبلاً خوانده باشید، متوجه شدید که محتوا انواع مختلفی دارد. از محتوای متنی گرفته تا فایل صوتی و… جزو این بحث و موضوع قرار می‌گیرد. در ادامه شاید برایتان سوال باشد که چرا اصلاً بایستی تولید محتوا کنیم. آیا خلق محتوا و مطلب که این روزها حرفش است پدیده جدیدی است یا اینکه از گذشته دور با ما بوده و تا سالیان دراز هم با ما خواهد بود فقط شکل ارائه‌اش تغییر کرده و خواهد کرد.

توصیه می‌کنم برای درک بهتر موضوع تولید محتوا و چرایی انجام آن تا انتهای مقاله با من فرزانه کردلو نویسنده این مقاله در سایت جهان فکر همراه شوید. content

تولید محتوا یعنی چه؟

برای تولید محتوا می‌توان در قالب متن نوشته، فایل صوتی، تصویر، پادکست و … به صورت رایگان و پولی در اختیار مخاطب قرار داد. شاید فکر کنید محتوا و تولید محتوا با پیشرفت روز افزون تکنولوژی عرض اندام کرده است. در حالی که اینگونه نیست. از زمان‌های بسیار دور وقتی بشر تصمیم گرفت حرف و پیامش را به طرف مقابلش برساند محتوا شکل گرفت. درست است که آن زمان‌ها اینترنت نبود، اما ابزارهای دیگری بودند که وسیله ارتباطی و اطلاع‌رسانی میان افراد به حساب می‌آمدند.

بنابراین رفته رفته شیوه اطلاع‌رسانی در هر دوره و عصری شکل تازه‌ای به خود گرفت در حالی که ماهیتش یعنی انتقال پیام و اطلاع رسانی در جای خود باقی مانده است و تغییر چندانی نکرده و حتی پیشرفته‌تر هم شده است. این تغییرات شکل گرفت و به مرور گذشت گذشت و در روزگار کنونی شیوه اطلاع‌رسانی تمامی مالکان کسب‌و‌کارها شکل تازه‌ای به خود گرفت. از سایت‌ها بگیرید تا شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، پیام‌ها یا همان اس‌ام‌اس‌هایی که روزانه در گوشی رد‌وبدل می‌شود هم می‌تواند یکی از محتوای تولیدی ما و شما باشد.

 

 

البته تولید محتوای امروزی زمانی اهمیت پیدا کرد که اینترنت وارد کار شد و در کل شکل اطلاع‌رسانی و تبلیغ وارد دنیای تازه‌ای شد. همین مسئله به ظاهر ساده افراد را بر آن داشت تا برای جذب مخاطب و مشتری محتوا را به شکل‌های گوناکون در سایت، شبکه‌های اجتماعی از قبیل، اینستاگرام، تلگرام، لینکدین،توییتر و … انتشار دهند.
در نهایت اینگونه بود که محتوای دیجیتالی وارد بازار شد تا ما را با برندهای روز، اخبار جدید و دسته اول و … آگاه سازد. همین خودش عاملی برای رقابت بین صاحبان مشاغل می‌شود. از طرفی، همگی آنها هم می‌خواهند محتوای خوب و باکیفیت فقط مختص خودشان باشد تا فروش‌خدمات و تولیدات‌شان سیر صعودی داشته. به این شیوه بهتر می‌توانند در بازار رقابتی و پرنوسان امروزی جایگاه ثابت و محکمی را برای خود دست‌و‌پا کنند.

good- content

 

نکته پایانی در این بخش اینکه درست است که همه در این روزها در پی تولید محتوا هستند و می‌خواهند نظر گوگل را جلب کنند تا به سایت مورد نظر رتبه بدهد. این مسئله هم با تولید انواع محتوا از نوشته گرفته تا ویدئو و … اتفاق می‌افتد، منتها گوگل امتیازهای بیشتر را نصیب کسانی می‌کند که محتوای آنها یک ارزش‌افزایی برای خواننده داشته باشد و کاربر با خواندن آن نیازش برطرف شده باشد.

در ادامه دقیقتر می‌توانیم به مبحث چرا محتوا تولید می‌کنیم را بسط دهیم. بنابراین، در ادامه توضیحات مقاله نظر شما را به بخش بعدی مطلب جلب می‌نمایم.

چرا بایستی تولید محتوا کنیم؟

برای پاسخ به این سوال که چرا بایستی تولید محتوا انجام دهیم، می‌توان چنین گفت خیلی وقت‌ها برای خودتان هم این موضوع پیش آمده که در مورد یک موضوعی درگیر ذهنی داشتید. سریع در اولین اقدام به گوگل رجوع کردید تا جواب سوال و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.

اولین صفحه از گوگل، تعدادی وبسایت را با موضوع مورد سوال برای شما بالا می‌آورد. به طور حتم اولین انتخاب شما صفحات اولی یا حداقل اولین و دومین صفحه گوگل است. اگر اولین تارنما (سایت) جواب سوال شما را کامل داده باشد. دیگر نیازی نمی‌بینید که به صفحه بعدی و وبسایت‌های دیگر مراجعه کنید.

در این لحظه چنین سایتی که پاسخ تکمیلی را دارد برنده است و خزنده‌های گوگل این موفقیت سایت را با شاخک‌هایشان شناسایی و به عنوان تشویقی آن سایت را در رتیه‌های بالاتر قرار می‌دهند تا افراد بیشتری از اطلاعات آن استفاده کنند. و هر چه این سایت اطلاعاتش را به روز و بیشتر باشد این تشویقی‌ها از سوی گوگل بیشتر بیشتر عطا می‌شود و در آینده نزدیک ارج و قرب بیشتری در نزد گوگل خواهد داشت.

 

به همین خاطر در بازار فروش هم تمامی صاحبان کسب‌و‌کار برای اینکه آن جایگاه اول یا صفحات اول و یا شاید دوم گوگل را دریافت کنند به دنبال تولید محتوای خوب هستند. چرا که سایت و محتوای آنها ویترین مغازه آنها برای مشتریان‌شان است. پس هر چه محتوا و کیفیت سایت از نظر برطرف کردن نیاز مشتری بهتر عمل کند، به طور حتم رتبه آن سایت در وضعیت بهتری در رتبه بندی گوگل قرار می‌گیرد. در نهایت هم هر بار مشتری به آن کالا یا خدمات نیاز داشت بعد از تحقیقات اولیه به سراغ خرید از آن سایت مورد نظر می‌رود.

 

در کل هدف هر کسب‌و‌کار در خصوص تولید محتوا بخصوص تولید محتوای خوب آن است که مشتری و مخاطب بیشتری را به سوی خدمات و کالای خود بکشاند. در ادامه هم خدمات خوب در سایت منجر به خرید کاربر از وبسایت می‌شود. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر بیشتر صاحبان مشاغل مختلف در کنار روش سنتی همواره نیم نگاهی هم به تولید محتوا دیجیتالی در اینترنت دارند، چرا که به این شکل ارزان‌تر و راحت‌تر می‌توانند مخاطب بیشتری را به سمت کالا و خدمات خود سوق دهند.

 

پس، چه خوب می‌شود که با تولید محتوای خوب در سایت و ارائه مخاطب‌پسند آن به مشتری به طور مداوم نرخ تبدیل سایت را افزایش داد. شاید بپرسید عبارت «نرخ تبدیل وبسایت» یعنی چه؟ همان مفهوم قیف فروش را می‌رساند. به زبان ساده با کلیک و یا بهره بردن از انواع خدمات رایگان و … در سایت کاربر را از یک بازدیدکننده ساده سایت به مشتری تبدیل می‌کنیم.

اگر یک زمانی برندسازی شخصی با طراحی و نصب بنر و … در مراکز اصلی شهر و بزرگراه انجام می‌شد تا مخاطب را به سوی خدمات و تولیدات خود هدایت کند. الان به کمک سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توان راحت‌تر و با کم‌‌ترین هزینه‌ کاربر اصلی را به قیف فروش نزدیک کرد. همانطور که در حال حاضر بیشتر کسب‌و‌کارهای موفق با همین رسانه‌هایی که بدان اشاره کردیم انواع محتوا را تولید و فروش اینترنتی خود را هر روز افزایش می‌دهند و در مقابل هم مشتریان بیشماری را روانه درگاه‌های پرداخت خود می‌کنند.

 

حال که متوجه شدید چرا داریم برای رسانه‌های دیجتالی خود محتوا تولید می‌کنیم. در ادامه در نظر داریم به طور مختصر در مورد چگونگی تولید محتوای خوب برایتان نکاتی را مطرح کنیم. بنابراین، بی‌معطلی نظرتان را به این بخش کوتاه جلب می‌نماییم.

 

 

چگونه محتوای خوب تولید کنیم؟

از جیستی و چرایی تولید محتوا در بخش‌های قبلی برایتان گفتیم. هم اینک در دنباله مقاله می‌خواهیم چند مورد از مشخصه‌های محتوای خوب را برایتان بیان کنیم.

 

 

شناسایی نیاز مشتری

برای تولید محتوای خوب بایستی جامعه هدف یا همان نیاز مشتری را بشناسید و از آن آگاه باشید تا در ادامه پاسخ مناسبی برای نیازها و احتیاجات کاربر سایت‌تان داشته باشید تا آن کاربر به زنجیر مشتریان وفادار شما بپیوندد.

 

بکارگیری عناوین جذاب و کاربردی

برای تولید محتوای خود سعی کنید از عنوان‌ها و زیرعنوان‌های کاربردی و جذاب استفاده کنید که بیشترین جستجو را در گوگل به خود اختصاص داده است. برای این کار هم می‌توانید از پیشنهادات گوگل در پایین صفحه‌اش بهره ببرید یا از سایت‌هایی همانندkeywordtools و استفاده از برنامه Google keyword planner و… می‌تواند راهگشا باشد.

 

البته سایت‌های دیگری هم هستند که برای شناسایی کلمات کلیدی و عنوان و زیرعنوان مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد، منتها رایگان نیستند و بایستی هزینه پرداخت کنید. در کنار این موارد حتی می‌توانید به سایت‌های رقیب خود سری بزنید که از چه کلمات کلیدی و عناوینی برای تولید محتوای سایت خود بهره ‌گرفته‌اند. در کل این نمونه‌ها می‌تواند در ادامه کار تولید مقاله به شما کمک قابل توجهی نماید تا هدفمند و سئو شده کارتان را پی‌ بگیرید.

 

content-marketing

 

استفاده از عکس مناسب برای تولید محتوا

هنگامی که به عنوان یک کپی‌رایتر یا تبلیغ نویس در پی نوشتن متن تبلیغی خود هستید بهتر است نیم نگاهی هم به عکس‌ها و تصاویر جذاب و پرمحتوا داشته باشید. چرا که عکس هم یکی دیگر از عوامل جذب کاربر و بیشتر ماندن آن در صفحات سایت شماست. عکس هر چه قدر جذاب و پرمحتوا باشد بهتر می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. پس در درج تصویر در سایت از خودتان می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و سرسری از این موضوع نگذرید.
برای دانلود عکس‌های با کیفیت می‌توانید به سایت‌های همچون، Unsplash ،Pexels Freepik و … مراجعه کنید.

 

طولانی بنویسید

برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری از محتوا و نوشته خود در سایت بدست آورید، بهتر است فقط به نوشتن محتواهای کوتاه اکتفا نکنید و در تقویم محتوایی خود مقاله‎های بلند بالای ۱۰۰۰ کلمه را هم بگنجانید تا به تدریج نتایج مثبت آن را به عینه ببینید.

ساده و روان بنویسید

تا حد امکان سعی کنید از پیچیده و گُنگ نوشتن محتوا پرهیز کنید، چرا که نمی‌تواند برای کاربر امروزی خوشایند باشد. به تبع آن مقاله و متن را پس می‌زند و در ادامه سراغ سایت دیگری می‌رود تا نیازش را برطرف کند.

content- production

 

کلام آخر

در این لحظه صحبت‌های ما در مورد عنوان مقاله، یعنی چرا تولید محتوا می‌کنیم به انتهای خود رسید. امید است نگارش این مقاله سبب شده باشد پاسخ بسیاری از سوالات خود در زمینه تولید محتوا و تبلیغ نویسی را دریافت کرده باشید.

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

Reasons -to -blog-writing- content-min

۱۵ دلیل وبلاگ‌نویسی

بسیاری اوقات وقتی صحبت از نوشتن و به ویژه وبلاگ‌نویسی می‌شود، گاهی اشتباهات و سوءتفاهم‌هایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.