E html> نمایشگاه کتاب تهران مجازی یا حضوری؟ - جهان فکر
خانه / فرهنگی / نمایشگاه کتاب تهران مجازی یا حضوری؟

نمایشگاه کتاب تهران مجازی یا حضوری؟

آیا نمایشگاه کتاب تهران قرار است مجازی برگزار شود؟ نمی دونم چقدر از این موضوع اطلاع دارید. به احتمال زیاد عنوان خبر هم تا حدودی لو داده که قراره در مورد چه چیزی باهاتون صحبت کنیم. واقعیت این که  دو، سه روز گذشته این خبر رسانه‌ای شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه بین الملی کتاب تهران که همه ساله با نزدیک شدن به ماه اردیبهشت اهالی کتاب را برای بازدید هر چه بیشتر و پرشورتر از کلی کتاب با عنوان های مختلف آماده و مهیا می‌کرد، امسال کمی دچار تغییرات عدیده‌ای در نحوه ارائه کتاب شده است.

 اخبار و رسانه ها از جمله صدای و سیما طی مصاحبه‌ای که با مدیر عامل خانه کتاب نیکنام حسینی پور انجام دادند، چند روز پیش اعلام نمودند که به احتمال زیاد بر حسب طرح در حال بررسی، نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

book- exhibition- tehran

book- exhibition - tehran

امسال هم مثل سالهای قبل همه طرفداران و حامیان یار مهربان بعنی کتاب منتظر بودند و هستند تا این رویداد فرهنگی دوباره با بازگشایی نمایشگاه بین المللی کتاب با چندین چند غرفه شروع به فعالیت کند و آدم های زیادی را از سراسر کشور راهی تهران کند. کمی صبر کنید…

از این موضوع هم غافل نشویم که برای بسیاری از ناشران و نویسندگان کل کشور، نمایشگاه کتاب تهران به مانند یک رویداد ورزشی بین المللی که در بازه زمانی مشخص یعنی دو هفته قرار است با هم به رقابت بپردازند. همانطور که میدانید قرار است کلی نویسنده و ناشر دور هم جمع بشوند و آثار فرهنگی خود را به نمایش بگذارند. همه سالها بیشتر نویسندگان دست به قلم می‌شوند و آثاری را خلق می‌کنند. آنها از مدت ها قبل برای این دو هفته روزهای آغازین ماه اردیبهشت روزشماری کردند تا از راه برسد و بتوانند مخاطبین خود را از تازه‌های نشر مطلع کنند.

book exhibition

این بار به جهت شیوع  بیماری کوید نوزده یا همان کرونا ویروسی که همه از آن حرف میزنند  تا حدود زیادی همه چیز را نه تنها در کشور بلکه در کل دنیا زیرو رو کرده است. بنابراین، خبر برپایی نمایشگاه کتاب را که به صورت سابق در روزهای پیش رو فعالیت خود را شروع می‌کرد را در هاله‌ای از ابهام  قرار داده. البته در دو، سه روز اخیر که خبر برپایی مجازی نمایشگاه کتاب در  برخی رسانه‌های داخل طنین انداز شد. همگان را به این واقعیت مهم نزدیکتر کرد که به احتمال زیاد این رخداد فرهنگی به صورت مجازی و آنلاین در زمان مشخص فعالیت خود را آغاز می‌کند و تعویقی برای آن وجود ندارد. به نظر می‌رسد تجربه‌ی جدیدی را در این زمینه رقم خواهیم زد. هر چند این طرح فقط در کشور ما مطرح نشده و چند کشور دیگر از جمله، کشور ایتالیا هم قرار است نمایشگاه کتاب خود را به صورت مجازی برگزار کند.

book- exhibition

این خبر شاید به مذاق برخی دوستداران کتاب خوش نیاید. چرا که حال و هوای دو هفته برپایی نمایشگاه کتاب و حضور فیزیکی پیدا کردن در این فضا چیز دیگری است که به نظر می‌رسد تا حدود زیادی از جذابیت آن نسبت به سال های قبلی برگزاری نمایشگاه بکاهد.
با انتشار این خبر کارشناسان هم از سویی معتقدند هر چند امروزه استفاده از خدمات اینترنتی رشد فزاینده‌ای داشته و آثار آن حتی در این روزهای پس از شیوع پر شیب کرونا پر رنگ تر هم شده است. با این حال آنان معتقدند با همه پیشرفت و توسعه‌ای که در بخش خرید آنلاین و اینترنتی در کشور صورت گرفته،منتها برای مردم ایران آن طور که باید و شاید روش خرید آنلاین کتاب خوب جا نیافتاده است.

book tehran

از سویی،در بسیاری از محافل علمی و فرهنگی یادآور می‌شوند که اوضاع کتاب و کتابخوانی در ایران روزهای خوبی را نمی‌گذارد.

به نظر شما، آیا این روش می‌تواند در این شرایط که با  انتشار بدون حد و مرز ویروس کرونا  همزمان شده کاری از پیش برد و مردم را به سوی خرید کتاب آنلاین کتاب تشویق کرد؟

book exhibition

 به نظر شما آیا در این شرایط و موقعیتی که همه برای حتی خریدهای روزانه به ناچار  دست به دامن خرید اینترنتی شدند، از کارت های خرید تا عابر بانک ها و خرید آنلاین و … می‌تواند بار دیگر جامعه ایرانی را با کتاب و کتابخوانی آشتی دهد و سرانه کتابخوانی کشور را افزایش دهد.

در همین جا صحبت هایم را در مورد نمایشگاه کتاب به پایان می‌رسانم  و منتظر میمانیم ببینیم نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب در روزهای آتی چه سرانجامی خواهد داشت. جهان فکر امیدوار است که هر روز و هر لحظه بتواند عاملی باشد برای افزایش سرانه کتاب خوانی در کشور باشد و در این باره هم از هیچ تلاش و کوششی فرو گذاری نمی‌کند.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

takadighari-iran

تکدی گری ممنوع!

امروز صبح که بیرون رفته بودم. در پیاده رو به سمت جلو قدم برمی‌داشتم. متکدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *