E html> سناریو نویسی در محتوانویسی چیست؟ - جهان فکر
خانه / تولید محتوا / سناریو نویسی در محتوانویسی چیست؟

سناریو نویسی در محتوانویسی چیست؟

content- senario- writing-digital- marketing

هر وقت واژه سناریو و به ویژه سناریو نویسی در محتوانویسی را می‌شنوم، یاد این می‌افتم که مطمئنن این موضوعات به سینما وتلویزیون و فیلم ربط دارد.

 

نمی‌دانم شاید دلیلش این است که در این فضاها و موضوعات بوده که این اصطلاح را شنیدم. اتفاقن الان هم یک سرچی در گوگل انجام دادم و حدسم درست بود. وقتی تعریف این کلمه در سایت‌های مختلفی از جمله واژه یاب جستجو می‌کنم به این جمله می‌رسم که یک واژه فرانسوی است که به شرح و روایت صحنه‌های فیلم می‌پردازد.

 

یک جورایی ما هم قرار است برای تولید محتوا چنین کنیم.

راستی شما چیزی در مورد سناریونویسی در تولید محتوای الکترونیکی را شنیدید. من هم در ابتدا که شنیدم تعجب کردم، سناریونویسی برای محتوا برای چه؟ چه ربطی به تولید محتوای الکترونیکی دارد؟ اگر شما هم چنین سوالاتی ذهن‌تان را درگیر کرده است.

 

بیایید با هم بررسی کنیم ببینیم، اصلن این سناریو نویسی برای محتوانویسی یعنی چه؟

 

سناریونویسی چیست؟

البته در این قسمت بیشتر می‌خواهم از سناریو نویسی در محتوانویسی برایتان بگویم. به کمک این روش شما یک نقشه راه یا طرح پیشنهادی برای خود تعیین می‌کنید. به طور حتم وقتی مدت زمانی را مشخص می‌کنید و تعیین می‌کنید در موضوعی که می‌خواهید مقاله بنویسید و تولید محتوا کنید، هدفتان چیست؟

 

به عبارتی در یک صفحه کاغذ بیان می‌کنید که در کجا هستید به کجا می‌خواهید برسید. خود همین کار به شما کلی ایده می‌دهد به افکارتان در این مسیر را روشن‌تر و شفاف‌تر می‌کند.

 

instagram

گذشته از این به این موضوع به مانند یک سفر نگاه کنید.

 

شما وقتی یک زمانی می‌خواهید بنا به هر دلیلی به سفر کاری و تفریحی بروید، چه کار می‌کنید؟

مطمئنن اولین کار بعد از تهیه وسایل نقلیه به دنبال ابزارهایی هستید که قرار است به شما کمک کند تا راحتر و بهتر از سفر خود لذت ببرید.

 

در ادامه در نظر داریم در مورد گام به گام نوشتن سناریو نویسی در محتوای الکترونیکی نکاتی را برای شما بیان کنیم.

 

 

مراحل نوشتن سناریونویسی در محتوانویسی

همانطور که قبلن گفتیم در این قسمت می‌خواهیم با شما در مورد سناریو نویسی برای محتوا نویسی صحبت کنیم.

 

 

content-creator-senario-copywriter

 

تعیین هدف

در اولین گام بایستی هدف از نوشتن آن مقاله یا محتوا را تعیین کنید. چرا دارید آن مقاله را برای مخاطب خلق می‌کنید. این مهمترین نکته است. در چنین لحظاتی هم همیشه به جمله معروف نیچه اشاره کردم.

کسی که چرایی زندگی را فهمیده باشد، با هر چگونگی خواهد ساخت.

 

 

تعیین مخاطبان

سوال بعدی این که در جریان نوشتن مقاله، مخاطبان و جامعه هدف شما چه کسانی هستند. آیا از آنها و ویژگی‌های آنها اطلاع دارید. به سخنی از پرسونای مخاطب خود آگاه هستید.

 

در راستای سناریونویسی در محتوانویسی شاید در این لحظه سوال این باشد که منظورمان از پرسونای مخاطب چیست؟

 

وقتی می‌خواهیم در مورد پرسونا حرف بزنیم ناخودآگاه متوجه می‌شویم که این یک واژه بومی برای ایران یا یک منطقه خاص از ایران نیست. پس، کلمه‌ایست ‌که به تازگی وارد زبان فارسی شده. حالا چرا شده؟
چون مهم. چرا مهم؟ چون با آدم‌ها و افراد مختلف سروکار دارد؛ زیرا یک بخشی از پازل بازاریابی دنیای کنونی ماست.
گفتم از زبان فارسی گرفته نشده. بله درست این پرسونا از کلمه انگلیسی یعنی Person آمده و وارد زبان گفتار و نوشتاری ما ایرانی‌ها شده است. واژه‌ای‌که در دنیای تبلیغات دیجیتالی امروز کم از آن نمی‌شنویم.

پس اگر به لغت‌نامه انگلیسی سر بزنید. متوجه می‌شوید پرسون شخص، کس و … است.

این از این.

حالا چرا مهم؛ چون اینترنت هست؛ چون شیوه تبلیغ فرق کرده؛ چون بحث عرضه و تقاضا مطرح است. اینجاست که فرد و شخص وسط می‌آید.

به طور مثال من فرزانه کردلو که یک شخص هستم نیاز دارم بدونم همین پرسونا یعنی چی؟ (نیاز).
چطور به جواب سوالم برسم. می‌توان به کتاب‌های مختلف در این زمینه مراجعه کرد، ولی راه آسانی‌تری هم هست. گوگل کنیم. بله گوگل. وقتی نمی‌دانیم به گوگل متوسل شویم. کلی سایت را برای ما بالا می‌آورد. پس این چی شد. بله درسته. دقیقن (عرضه).

 

بنابراین من فرد و شخص و پرسون برای کسب‌وکارها مهم هستم. چرا؟ چون تمام کسب‌وکارها هر روز و هر لحظه دارند نیازهای من را شناسایی و به شیوه‌های مختلف پاسخ می‌دهند.

 

نکته برای شما:
پس شمایی هم که وبسایت راه‌اندازی می‌کنید. صفحه اینستاگرام می‌زنید. در همان ابتدای مسیر بایستی بدانید به چه کسی با چه مشخصات و ویژگی‌های فردی انواع محتوایتان را تولید می‌کنید.

 

اولین سوال را برای خودتان طرح کنید. چرا دارم این محتوا را تولید می‌کنم؟ آیا نیاز مخاطبم که محتوای من را در رسانه‌هایم دنبال می‌کند برطرف می‌شود.

آیا من به عنوان کسی که می‌خواهم کسب‌وکاری راه بیاندازم برای شناخت نیازهای مخاطبم وقت گذاشتم. حالا چیکار کنیم مخاطب یا پرسونای مخاطب کسب‌و‌کار و رسانه‌های خودمان را بشناسیم.

پیشنهاد می‌کنم: بیشتر ببینید. بیشتر بخوانید. بیشتر در جامعه رصد کنید. بیشتر بشنوید. شنونده خوبی باشید و خلاصه شاهک‌هاتان را در جامعه تیز کنید ببینید دور و اطرافتان چه می‌گذرد.

همین.

 

در راستای سناریو نویسی برای محتوانویسی و نیز شناخت مخاطب، به نظرم از خودتان شروع کنید. شما چه ضعفی چه کمبودی، چه مشکلی در کسب‌وکارتان می‌بینید که دوست دارید رفعش کنید. وقتی نیاز شماست مطمئنن کس و کسانی هم هستند که دنبال برطرف کردن آن نیاز هستند. دنبال راهکار باشید. پس پازل را تکمیل کنید. به دنبال عرضه‌ی محتوا باشید از محصول گرفته تا نوشتن مقاله و … .

 

بازم نمی‌دونی پرسونای مخاطب چیه؟ ختم کلام. پرسونا یعنی شما به مرور داری همه جوره تلاش می‌کنید با توجه ویژگی‌های خاص مخاطبتان، او را بشناسید و نیازی را برطرف کنید. این یعنی احترام و توجه به مخاطب از سوی کسب‌وکارهای مختلف.

این وسط نویسندگان تولید محتوا در این ماجرای عرضه و تقاضا رابطی می‌شوند تا هر دو یعنی صاحبان کسب‌وکارها و کاربران به مراد دل دلشان برسند.

 

 

تعیین تعداد کلمات

بیشتر اوقات بایستی مشخص کنید قرار است حجم محتوایتان چقدر باشد. البته این موضوع زمانی که دارید برای سازمان و صاحب کسب‌و‌کاری مقاله می‌نویسید جواب می‌دهد، منتها زمانی که دارید برای رسانه خود می‌نویسید هر قدر که تمایل داشتید و صلاح دیدید با هر تعداد کلمات که خواستید می‌توانیدنوشته‌تان و محتوایتان را به پایان برسانید.

 

 

تعیین نوع محتوا

راستی وقتی هدف و تعداد کلمات و عنوان مقاله و محتوا را مشخص کردید، می‌دانید حال بایستی چه چیزی را تعیین کنید. در ادامه شما می‌خواهید محتوای مورد نظر به چه شکل به کاربر ارائه شود. همانطور که می‌دانید انواع محتوا را از جمله متنی، صوتی، تصویری و در نهایت فایل ویدئویی را داریم.

 

 

مشخص کردن سرفصل محتوا

در دنباله کار هم بایستی مشخص کنید، قرار است در مقاله و محتوای‌تان به چه مباحثی بپردازید. برای این کار هم می‌توانید به عنوان منبع مقالات سایت‌های مختلف را ببینید و کلی ایده بگیرید.

 

 

telegram

 

در بخش انتهایی سناریونویسی قرار است یک بخش پایانی را بنویسید و جمع‌بندی محتوای خود را انجام دهید.

 

 

کلام آخر
در این مقاله من فرزانه کردلو تلاش کردم برای مقاله و محتوای پیش روی با عنوان سناریو نویسی در محتوا نویسی نکاتی را بیان کنم. امیدوارم برایتان مفید باشد.

 

instagram-jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

copywriter-site-content-writer

معرفی ۸ مزیت مقاله نویسی برای سایت

  وقتی کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید آن را رشد دهید. در این عصر روزگار که …

8 نظر

  1. بسیار مفید بود خانم کردلو نازنین 🙏👌

  2. فرزانه جان متن زیبای شما رو خواندم بسیار عالی ومفید بود

  3. بحث جالب و در عین حال آموزنده‌ای بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *