E html> سرنوشت زباله ها - جهان فکر
خانه / فرهنگی / سرنوشت زباله ها

سرنوشت زباله ها

instagram

اول صحبت هایم می‌خواهم با یک سوال شروع کنم. آیا شما تفکیک زباله در محل کار و زندگی انجام می‌دهید. منظورم جدا کردن زباله های تر از زباله های خشک است. یک سوال دیگر همین الان برایم ایجاد شد تا از شما مخاطب عزیز بپرسم. شما تا حال به این موضوع فکر کردید که می‌توانید تا حد امکان زباله کمتری را تولید کنید. شاید بگویید مگر می‌شود. بله اکر بخواهید حتماً می‌شود.

راستی در مورد جواب سوال اول چیزی هست که بگویید. امیدوارم که تا حدودی این کار یعنی تفکیک زباله تر از زباله خشک را جدی بگیرید. شاید بپرسید زباله خشک به چه زباله هایی گفته می‌شود و به دنبال آن زباله های تر به چه مفهومی است.

الان به شما می‌گوییم. اصلاً بهتر است با یک مثال به شما توضیح دهم که قضیه از چه قرار است. ببنید دوستان، برای این کار شما  می‌توانید به جای یک سطل زباله از دو سطل زباله استفاده کنید. یک سطل مربوط به زباله های پلاستیک و شیشه باشد. ظرف بعدی برای زباله های کاغذی باشد. وقتی می‌گوییم کاغذ منظور فقط کاغذی که برای نوشتن استفاده می‌کنید نیست. همان قوطی شیر یا آب میوه ها هم می‌توان هدف باشد. یا قوطی کبریت، مقوای پودر لباس شویی و … هم در این مجموعه زباله های کاغذی قرار می‌گیرد. صحبت از زباله های کاغذی شد. لطفا به هیچ وجه کاغذ را در دست مچاله نکنید. مچاله کردن باعث می‌شود بافت کاغذ آسیب ببنید و خیلی برای بازیافت مفید و کاربردی نباشند.

pack-plastic-enviroment-help

 

صحبت از زباله های پلاستیک شد. همین جا این نکته را یادآور شویم که تا حد ممکن استفاده از پلاستیک را تحت هر عنوانی در زندگی کمتر کنید. به طور مثال کمتر خریدن آب معدنی می‌تواند برای شروع خوب باشد. نظرتان چیست؟موافقید. اگر موافق هستید ادامه مقاله را بخوانید.

از ظروف یکبار مصرف از جمله قاشق، چنگال، لیوان، سفره یکبار مصرف و … کمتر در مراسم ها و مهمانی ها استفاده کنیم.

درست است که استفاده از پلاستیک سبک زندگی ما را آدم ها را راحت کرده، منتها زندگی را برای زمین سخت و دشوار کرده است.این چه توازن و تعادلی است که برای خود و طبیعت ایجاد کردیم.

به نظرم چه خوب می‌شد که همان قدر که طبیعت با سخاوت تمام به ما نعمت هایش را ارزانی می‌کند. ما هم مقابل به مثل کنیم و رفتار مثبت تری در مقابل این رفتار طبیعت انجام دهیم. منظور آن است که تا جایی که امکان دارد زباله کمتری تولید کنیم، یا اینکه تفکیک زباله انجام دهیم تا زباله هایی که امکان بازیافت وجود دارد در چرخه بازیافت قرار بگیرد و به شکل بدی در طبیعت رها نشود. این رها شدگی انواع آلودگی ها را ایجاد می‌کند. می‌دانستید همین شیرابه هایی که از زباله های تر ما ایجاد می‌شود می‌تواند سبب سمی شدن محیط اطراف مان بخصوص آب های زیرزمینی شود. می‌دانید مدتها زمان می‌برد تا پلاستیک و … در خاک تجزیه شود.

environment-earth-day-hands-trees-growing-seedlings

لطفاً با این ذهنیت این مقاله را مطالعه نکنید که با تفکیک زباله ما یک نفر چه تأثیری بر طبیعت دارد؟ در جواب می‌توانم بگوییم همین یک ها هر روز می‌تواند جمع شود و تأثیر بزرگی بر حفظ محیط زیست ما داشته باشد.

قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.

اگر الان این کار را انجام ندهید برای بقا در این جهان هستی می‌بایست در آینده بهای سنگین تری را پرداخت کنیم. لطفاً این موضوع را جدی بگیرید. پس، از امروز در پی تفکیک زباله های تر و خشکمان باشیم تا در هر روز به رویای دست یافتنی زمین پاک نزدیک و نزدیک تر شویم.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

takadighari-iran

تکدی گری ممنوع!

امروز صبح که بیرون رفته بودم. در پیاده رو به سمت جلو قدم برمی‌داشتم. متکدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *