E html> سئو چیست؟ - جهان فکر
خانه / سئو / سئو چیست؟

سئو چیست؟

what is- seo

وقتی برای اولین بار اسم سئو را شنیدم. می‌توانم از اولین مصاحبه تلفنی‌ام یاد کنم. تماسی که از سمت مدیر تولید محتوای محل کار سابقم که آن هم به صورت دورکاری بود انجام گرفت. من دو ماه قبل آن تماس، درخواست همکاری به موسسه را داده بودم.

اصلن پذیرفت شدن در این موسسه به عنوان نویسنده باعث شد به طور جدی در این حوزه فعالیت کنم و تا به امروز ادامه دهم. و هر روز به موضوع محتوانویسی در فضای دیجیتال بیشتر علاقمند شوم و نیز مهارت نویسندگی‌ام را تقویت کنم. و از همه مهمتر با افراد بسیار توانمندی نه تنها در بخش محتوانویسی بلکه نویسندگی آشنا شوم.

 

instagram

 

البته نبایستی از چالش‌های این حرفه به راحتی گذر کرد و من فرزانه کردلو نکات زیادی در این راه فرا گرفتم و همچنان می‌آموزم. و سعی دارم به  شیوه‌های مختلف این تجربه‌ها را در جهان فکر به افراد انتقال دهم.

 هر چند آموزه‌های خوب مسئول بخش تولید محتوا خانم قبادی در آن دوران بی‌تأثیر نبود. تقریبن سه الی چهار سالی از این جریان می‌گذرد. خانم قبادی که اصلن من ایشان را در آن زمان نمی‌شناختم. در اولین تماس تلفنی، وقتی با من شروع به گفتگو کردن در ادامه صحبت‌هایشان چند سوال پرسیدند. اولین سوال این بود:

تا حالا مطلب برای سایت‌ها نوشتم بخصوص محتواهای ۱۰۰۰ و… کلمه؟

و در ادامه دومین سوالشان این بود که آیا از سئو و محتوای سئو شده چیزی می‌دانم.

من در آن لحظه جواب هر دو سوال برایم نه بود.

قبل این که بحث سئو چیست را باز کنم. شاید با خود بگویید من می‌خواهم فقط برای سایت خودم محتوا بنویسم. یا این که من فقط می‌خواهم سفارش تولید محتوا بگیرم. خیلی نمی‌خواهم در نقش سئوکار در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت پر رنگی داشته باشم.

در همین ابتدا یک توصیه به شما بکنم.  سعی کنید در دنیای دیجیتال مارکتینگ یک بُعدی به قضیه نگاه نکنید. البته نه در دنیای دیجیتال مارکتینگ بلکه در هر زمینه و حرفه‌ای فعالیت می‌کنید. منظورم این است که  تمام تلاش‌تان را بکنید تا مهارت جانبی حرفه خود را نمی‌گویم صد‌درصد، اما سی یا چهل درصد بدانید.

شاید بگویید متوجه منظورتان نشدیم. الان می‌گویم.

ببینید. من فرزانه کردلو نویسنده و تولیدکننده محتوا متنی برای کسب‌و‌کارهای مختلف هستم. در کنار محتوای متنی گاهی  محتوای تصویری هم بر حسب درخواست کارفرما تولید می‌کنم. یا اگر پروژه‌ای بود که خودم بایستی دیتا اینتر آن را انجام دهم. اگر فرصت داشته باشم سعی می‌کنم بپذیرم. یعنی محتوا نوشته شده، یا محتواهایی چون تصویر و … را در سایت ثبت و بعد منتشر کنم.

پس چون من نویسنده هستم، نبایستی بگویم نه من فقط در دنیای نویسندگی فعالیت می‌کنم و کاری با باقی بخش‌های دیجیتال مارکتینگ ندارم.

همین الان بگویم. این طرز فکر اشتباه است. شما می‌توانید در یک  مهارت متخصص باشید و در باقی مهارت‌ها هم شناخت کاربردی داشته باشید. وقتی می‌گویم شناخت کاربردی، حداقل تا حدودی اطلاعات مقدماتی هم که شده از آن مهارت و دانش سردربیاورید و بتوانید از آن استفاده کنید.

باز  به سراغ  مثال خودم می‌روم. شما به عنوان مقاله‌نویس بایستی که نه؛ اما بهتر است به میزان سی درصد هم که شده از سئو و البته محیط کاری وبسایت‌ها  و غیره سردربیاورید. هر چقدر بیشتر بدانید که خیلی هم عالی.

اگر قصدتان آن است که در امر نویسندگی و تولید محتوا حرفی برای گفتن داشته باشید. مثلن در حرفه تولید محتوا تا می‌توانید خودتان را تقویت کنید تا به میزان بالایی از توانایی برسید، ولی در کنار آن با نحوه انتشار محتوا در دنیای دیجیتال مارکتینگ، کار با نرم افزارهای طراحی مثل فتوشاپ و …، یا طراحی سایت و برنامه نویسی و … اطلاعاتی داشته باشید.

در نظر داشته باشید که نمی‌گویم متخصص شوید. می‌گویم اطلاع داشته باشید. در کنار این‌ها تا حدودی هم در صدد تقویت زبان خود باشید که نور علی نور می‌شود.

 

telegram

 

حتی شما یه عنوان یک محتوانویس بایستی با دنیای بازاریابی بیگانه نباشید. و نگویید من این فضا را دوست ندارم و در دنیای این چنینی همه‌اش دوزوکلک است. همه چیز را صفر و یک نبینید. این طوری هم نیست. اطلاع از دنیای بازاریابی، قوانین مذاکره و نیز متقاعد سازی در همه بخش‌های زندگی شما لازم و ضروری است.

به طور حتم محتوانویسی که تا حدودی از این مهارت‌ها سر در بیاورد و حرفی برای گفتن داشته باشد بهتر وارد دنیای کار می‌شود.

 پس شما در این حالت، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب شدن و همکاری در پروژه‌های مختلف را دارید.

بنابراین شمایی که محتوا تولید می‌کنید و به‌ویژه برای خودتان هم سایت دارید. بایستی با سئو، کلمات کلیدی، وجود کلمه کلیدی در ابتدا و انتهای مقاله آشنا باشید. شما بایستی بدانید چرا سئو در جریان تولید محتوا در رسانه‌های مختلف مهم است.

بنابراین این موارد را گفتم که بگویم در خصوص سئو Search Engine Optimization(seo) یا همان مخفف بهینه سازی موتور جستجو هم چنین مسئله‎‎ای صدق می‌کند. چه بخواهید چه نخواهید شمایی که برای سایت خودتان و دیگران محتوا تولید می‌کنید بایستی کمی اطلاعات از مهارت‌هایی که اسم بردم داشته باشید. البته این را هم بگویم امروز در تعریف سئو، مخاطب نقش بیشتری ایفا می‌کند. و الان به موتور جستجوی از جمله مهمترین‌ آنها یعنی گوگل به عنوان یک ماشین یا برنامه نگاه نمی‌کنند که چیزی تشخیص نمی‌دهد.

بلکه برعکس به قدری هوشمند است که بر اساس رفتار مخاطب رتبه‌های سایت‌ها را بالا و پایین می‌کند. در این رقابت هر سایتی که توانست جوابگوی نیاز مخاطب باشد و به شکل خوبی مخاطب خود را با سرچ در گوگل وارد سایت خود کند. و در ادامه او را مخاطب وفادار خود سازد می‌توان گفت نصف راه را در  مسیر دیده شدن محصول خدمات و … رفته است.

پس در کنار نوشتن محتوای با کیفیت از موضوع کسب اطلاع بیشتر از سئو غافل نشوید.

شاید بپرسید چگونه از دنیای پهناور سئو seo اطلاع پیدا کنم.

شما می‌توانید به کمک  کتابها به خصوص منابع روز شروع به مطالعه کنید. برای شناسایی منابع خوب و البته به روز درباره سئو می‌توانید به سایت‌ها، کانالها، و صفحات اینستاگرام  و… مراجعه کنید.

البته شرکت در دوره‌ها و پای صحبت افراد  متخصص  نشستن هم در دست یابی به اطلاع بیشتر در مورد seo  بسیار می‌تواند کارساز باشد.

به طور حتم شما هم با من فرزانه کردلو در جهان فکر موافق هستید که این روزها دسترسی به منابع به کمک اینترنت بسیار آسان شده است. و کسب اطلاع از چیستی سئو هم  از این موضوع مستثنی نیست.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *