این سوالیست که نه یک روز، بلکه بایستی بهعنوان صاحب رسانه و صاحب دغدغه لحظهبهلحظه از خودتان بپرسید. چرا که رهبران قدرتمند از چرایی زیاد میپرسند. میگویند طرح سوال چرایی از ذهن یک رهبر مقتدر تراوش میکند.
قرار است رهبر یک ملت را تعیین کنیم.
-رهبر کیست؟ و ملت کیست؟
بیایید تا بیشتر توضیح دهیم.
رهبر کیست؟
همانطور که گفتیم رهبران بیشتر به چرایی میاندیشند. آنها نهتنها دوست دارند هر روز فلسفه کاریشان را به خودشان یادآور شوند، بلکه علاقهمندند آن را به عالم و آدم هم یادآوری کنند.
راستی یک پرسش، شاید شما مخاطب عزیزی هم که این پست را میخوانید واقعن ندادید، چرا میخواهید تولید محتوا کنید؟
یک نکته، اگر این سوال را در پس ذهنتان دارید، هیچ ایرادی ندارد.
حتا اگر هنوز هیچ کاری برای ویترین محتوایی رسانهتان هم انجام ندادید، نگران نباشید. به خودتان تبریک بگویید که دارید در این لحظه به چرایی فکر میکنید. چون قرار است رهبر یک سرزمین ناشناخته شوید و بهمرور آن سرزمین را تکهبهتکهاش را خودتان اکتشاف کنید و به نام بزنید و در نهایت شناختهترش کنید اول برای خودتان و بعد دیگران.
پس، آماده باشید.
وقتی به چرایی فکر میکنید، سوالات متعددی در جهان فکرتان شکل میگیرد.
همینقدر بدانید، وقتی بحث چرایی محتوا پیش میآید یعنی قرار است شما سُکان و رهبری کسبوکاری را برعهده بگیرید.
رهبری؟! من!؟
بله درست شنیدید، شما قرار است یک رهبر باشید، منتها برای رسانه خودتان.
قرار است رسانه خود را رهبری و هدایت کنید. چه کاری شیرینتر از اینکه رییس و رهبر کسبوکار خودتان باشید.
اگر هنوز نمیدانید از چه چیزی تولید محتوا کنید به گوشه ذهن خود پناه ببرید. در این لحظه قلم در دست و یادداشت کنید.
هر چه که به ذهنتان رسید را ثبت کنید. به این فکر کنید که طی ۲۴ ساعت گذشته و حتا روزهای قبل شما دغدغهتان چه بود؟ چه سوال مشترکی بود که دوست داشتید پاسخش را میدانستید. شاید هم اطلاعاتی از آن سوال بهدست آورید و فکر میکنید هنوز جای کار دارد و بهدنبال جوابهای بیشتر میگردید.
چه دغدغه و چرایی هست که هر چقدر در موردش وقت بگذرانید خسته نمیشوید و بالعکس تشنه دانستن درباره آن هستید.
راستی همینجا یک سوال از خودتان بپرسید. آیا در دنیای واقعی کسی هم مثل شما دوست دارد در مورد آن بداند و اطلاعات دریافت کند. اگر بله به شما تبریک میگویم.
شما موضوع محتواییتان را پیدا کردید. این یعنی همان چرایی محتوایی که میخواهید بروی آن کار کنید، در این مسیر نهتنها خودتان از دانستنش هر روز سیراب میشوید. بلکه کسی یا کسانی که تشنه دانستن درباره این موضوع هستند را نیز سیراب میکنید.
چه خدمتی بالاتر از اینکه برای کسبوکار خودتان هر روز تلاش کنید و در ادامه به سایرین هم در مسیر سود برسانید. شیرین است، اینطور نیست.
راستی الان که چرایی تولید محتوایتان را پیدا کردید. در ادامه هم قرار است رسانهتان در قالب سایت، شبکههای اجتماعی مختلف را مدیریت و رهبری کنید.
پس، در همینجا یک خبر خوب برایتان داریم. شما پاسخهایی برای سوالات ابتداییتان که در ابتدای همین پست مطرح شد دست پیدا کردید:
-رهبر شما هستید.
-ملت مخاطبین و کاربران رسانهتان.
-سرزمین هم رسانه شما(سایت- شبکههای اجتماعی).
۶ ویژگی مهم یک رهبر خوب
در ضمن یادآوری کنیم این چند ویژگی مهم یک رهبر مقتدر در رسانه محتوا محور است:
۱- پیام محتواهایش ساده و شفاف است؛
۲- هر روز به خودش اثبات میکند صلاحیت و شایستگی سکانداری این سرزمین را دارد؛
۳-در رسانهاش تعهد به هر شکل نمایان است؛
۴- در ارائه محتواهایش خلاقیت و نوآوری دارد؛
۵-یادگیری مداوم را سرلوحه رسانهاش قرار داده است؛
۶- در مسیر محتوایی خود ثبات دارد و قابلاعتماد است، یعنی این فرد هدایتگر پشتکار دارد.
سخن پایانی
در پایان بخش صحبتهایمان یک سوال داریم، آیا هنوز هم فکر میکنید شما ویژگی رهبری یک رسانه در قالب سایت و شبکههای اجتماعی را دارید؟