E html> تجربیاتم درباره راه اندازی سایت - جهان فکر
خانه / یادداشت روزانه / تجربیاتم درباره راه اندازی سایت

تجربیاتم درباره راه اندازی سایت

یکی دو روز پیش در گروه تلگرامی با نام سمپوزیوم نویسندگی یکی از دوستان عنوان کرد که تجربه‌ای اگر در مورد سایت و طراحی و دسته آخر راه اندازی سایت داریم بیان کنیم. من هم تصمیم گرفتم این گفته ها را در قالب نوشته بیان کنم و به مخاطبین جهان فکر ارائه دهم. کمی که در موضوع دقیق شدم. متوجه شدم چند روز دیگر سایت جهان فکر دو ساله می‌شود. تقریباً  دو سالی است که از مدیریت سایت جهان فکر می‌گذرد. به مسیر که نگاه می‌کنم با موضوعات و مسائل بسیاری آشنا شدم. افراد خوب و دوست داشتنی در مسیرم  قرار گرفتند. تمامی این نعمات را قدردان هستم و از خدای متعالم سپاسگذرام.

instagram

اگر بخواهم ریز بشوم. من اوایل( ۴ تیر ماه) تیر ماه ۱۳۹۸ بود که به کمک یک دوست سایتم را راه اندازی کردم. برای شروع بایستی نامی برای سایتم انتخاب می‌کردم. آن زمان ها اطلاعاتی که الان دارم را نداشتم. البته هنوز هم جای کار دارد که سطحم را بالا ببرم. اطلاعاتم در مورد سایت و … به مرور شکل گرفت. من هر وقت که با چنین مواردی مواجه می‌شوم بیشتر به سخن ناپلئون هیل ایمان پیدا می‌کنم، عیناً جمله‌اش را می‌آورم تا شما هم آن را در زندگی سر لوحه کارهای مهم تان قرار دهید و هیچ موضوعی را بخاطر تعلل و تنبلی و سهل انگاری عقب نیاندازید. بهتر است رویایی اگر در سر دارید حتی شده ناقص دنبال کنید، به طور حتم اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد که اصلاً نمی‌توانید فکرش را بکنید. در ادامه این رویا به شکل باور نکردنی تکمیل و تکمیل تر می‌شود.

صبر نکن هیچ وقت زمان مناسب فرار نمی‌رسد. از همین جا که هستی شروع کن با هر ابزاری که داری کار کن در طول مسیر ابزارهای بهتری پیدا خواهید کرد.

 

napeloan-hill

 

 الان که  این جمله ناپلئون هیل را خواندید، متقاعد شدید که هر چه سریعتر به کارهای مهمی که در گذشته پشت گوش انداختید سری بزنید شاید هنوز وقتی برای سر و سامان دادنش وجود داشته باشد. 

سایت من هم دو سال پیش در چنین روزهایی راه اندازی شد. ابتدا چیز خاصی از سایت و راه اندازی نمی‌دانستم، هر چند یک سال پیشتر از آن کار تولید محتوا را انجام می‌دادم و همین موضوع سبب شد برای راه اندازی سایتم اقدام کنم. هر بار که سفارشی در قالب تولید محتوای متنی به من داده می‌شد تا با توحه به موضوعات مورد نظر مقالاتی را بنویسم. پیش خودم فکر می‌کردم چرا من که کار تولید محتوا برای سایت های مختلف را انجام میدهم، خودم سایتی نداشته باشم، تا مطالبی که هر از گاهی بر حسب موضوع دلخواهم می‌نویسم در آن ثبت گنم. البته دو، سه مقاله کوتاه و بلند هم نوشته بودم و در  آرشیو کاریم داشتم برای خود خودم بود و مشتری خاصی از من نخواسته بود آنها را بنویسم.

 

telegram

این موضوع جرقه‌ای شد تا از دوست خوبم بخواهم کمی در مورد سایت و طراحی سایت راهنمایی کنند و ایشان هم من را همراهی کردند. البته شیوه کاری ایشان را بسیار می‌پسندیدم، مواردی که بایستی انجام می‌دادم را توضیحی می‌دادند و راهنمایی می‌کردند. سپس من بایستی می‌رفتم کار را انجام می‌دادم و نتیجه را به ایشان می‌گفتم. این کار باعث شد از بسیاری مراحل طراحی سایت اطلاع پیدا کنم. از ثبت دامنه در سایت ایرنیک گرفته تا گرفتن هاست و تهیه قالب سایت و … . همه  موارد را خودم به دنبالش رفتم البته با راهنمایی های خوب ایشان نکات خوبی هم در حین کار یاد گرفتم.

 

 intruducing-site-jahan-fekr

 

در نهایت با اسمی که بایستی برای دامنه یا آدرس سایتم انتخاب می‌کردم ماجرا کلید خورد. من رفتم نشستم در گوشه‌ای و در آن لحظه خاص به این فکر می‌کردم که اسم سایتم چه باشد بهتر است. نامش باید با موضوع کاری سایتم هم مطابقت داشته باشد. این شد که پس از چند ساعتی یک فهرستی تهیه از ۱۰ و ۱۱ اسمی که نوشتم و بالاخره این شد که اسم سایتم را جهان فکر انتخاب کنم. ناگفته نماند که آن روزها هم داشتم کتاب “جادوی فکر بزرگ” اثر دیوید شوارآتز را می‌خواندم و از سوی دیگر چون با اندیشه و فکرم حرفه نویسندگی را دنبال می‌کردم تصمیم بر این شد که اسم سایتم همین باشد.

به دوستم هم  آن لیست را نشان دادم و ایشان  هم بعد دیدن آن لیست گفتند که این اسم خوب است. خلاصه دامنه و آدرس سایتم مشخص شد. بعد خودم رفتم در ایرینک آدرسم را ثبت کردم. یکی دو روز بعد این کار در یکی از شرکت های هاستیگ هاست خودم را خریداری کردم. در طی این چند روز من در پی این کارها بودم. منی که قبلا نمی دانستم دامنه چیه؟ هاست چیه و ….

بعد از آن کار زمان خرید هاست رسید. در آن بخش هم با نکاتی جالبی آشنا شدم و بالاخره هاست مورد نظر را تهیه کردم و پس از بالا آمدن سایتم. پیامکی از طرف شرکت هاستینگ برآیم آمد. من دیگر الان دارای دامنه و هاست بودم و حس و حال فوق العاده‌ای بود. حال بایستی به سراغ قالب سایتم می‌رفتم. قالب رایگانی را از اینترنت دانلود کردم. دو مرتبه راهنمایی دوستم بسیار در این موضوع نقش داشت. خودم هم پیگیر موضوع بودم تا  جایی که می‌شد دنبال کنم و چیزهایی یاد بگیرم. بایستی می رفتم قسمت سی پنل هاستم و قالبم را دانلود و نصب می‌کردم. در ضمن  قبل این کار باید وردپرس را در هاست سایتم نصب می‌کردم. همه چیز راحت و آسوده  پیگیری نشد، ولی الان که فکر می‌کنم عالی بود و آن سختی ها و عدم آگاهی لازم بود.

پس از این کار سراغ قالبی که ازش  صحبت کردم رفتم و قالبم دلخواهم را نصب کردم. چون از طرفی کارهای دیگری داشتم و اینکه نوشتن تولید محتوا هم انجام می‌دادم، آن اوایل کار خیلی فرصت نمی‌کردم مطلب و مقاله در سایت منتشر کنم. برای شروع کار چندتایی مقاله نوشتم و منتشر کردم. در ادامه دو سه مقاله‌ای هم که در آرشیو کاری از آن یاد کردم را در سایتم ثبت کردم و بعد معرفی کوتاه برای سایتم نوشتم و رسماً سایتم شروع به کار کرد.

 

 

هر روز نمی‌توانستم مطلب بگذارم، ولی تا حد امکان تا جایی که می‌شد مطلب می‌نوشتم و بعد منتشر می‌کردم. خواننده و مخاطب زیادی نداشتم. منتها هر روز حتی وقتی مطلبی منتشر نمی‌کردم، در فکر مطلب و محتوایی برای سایتم بودم. تصمیم گرفتم از اتفاقات روزمره خودم موضوعاتی پیدا کنم و بنویسم.

موضوعاتی از این دست که تابستان چگونه گذشت؟ یا ورزش مورد علاقه و… بود.  در بخشی از کار هم  برنامه ام این بود که سخنی از افراد مشهور و بزرگ در فتوشاپ طراحی کنم در سایتم منتشر کنم. یا کتابی که می‌خوانم و جالب است هم می‌تواند موضوع جالب و جذابی برای نوشتن مطلب باشد. گذشت و گذشت.

روزها از پی هم می‌گذشت و من هم هر از چند گاهی که  فرصت می‌شد در سایتم محتوایی از متن و تصویر منتشر می‌کردم. تا این که خبر شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه ۱۳۹۸ در کشور رسمی شد. در آن زمان مطالبی هم هر دو روز یک بار در قالب مقاله‌ کوتاه و بلندی منتشر کردم. خلاصه منتشر کردن مطلب به همین منوال گذشت. در نهایت داستان ها و ماجراهای جالب و فوق العاده‌ای در این دو سال برایم رقم خورد. اگر فرصت شد حتما در این صفحه یا سایر صفحات بیشتر برایتان از این ماجرا خواهم گفت.

یک نکته دیگری را هم می‌خواهم در خصوص طراحی سایت یادآور شوم، حتی اگر مخاطبی هم نداشته باشم، باز نوشتن و منتشر کردن مطلب در سایتم را ادامه می‌دهم. این سایت برای رشد و تعالی خودم هست، پس متوقف شدن در آن یعنی متوقف کردن رشد خودم. 

خلاصه اگر شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید و در آغاز مراحل طراحی و راه اندازی سایت هستید، توصیه می‌کنم حتماً موضوع را جدی بگیرید و رسانه‌ای برای خود دست و پا کنید. راستی تا یادم نرفته بگویم، اخیرا هم یک مقاله در مورد چرا سایت داشته باشیم را به نگارش درآوردم. در آن نکاتی را مطرح کردم که می‌تواند برایتان مفید باشد. در صورت تمایل به آن هم سری بزنید شاید به کارتان بیاید.

نکته پایانی آن که در این لحظه صحبت هایم را به پایان می‌رسانم. من فرزانه کردلو مدیر سایت جهان فکر امیدوارم منتشر این مطلب توانسته باشد برای شمایی که اول راه طراحی و راه اندازی سایت هستید راهنمای کاربردی و مفیدی بوده باشد.

instagram-jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

۳۶۵ روز با یادداشت‌های آنلاین و کوتاه یک کپی‌ رایتر

در این صفحه من فرزانه کردلو تصمیم دارم از امروز ۳ دی ۱۴۰۲ به مدت …

4 نظر

  1. سلام فرزانه جان ممنون برای این تجربه زیسته قشنگ و هجان انگیز رو به پیشرفتت

    • سلام نسرین عزیزم
      خواهس می‌کنم، امیدوارم براتون مفید و مؤثر بوده باشه. اگر باز مطلب و تجربه‌ی جدیدی در این مورد بود حتما در ادامه مطلبم می‌نویسم و با شما و باقی دوستان به اشتراک میگذارم. شما عاملی شدی تا من این مقاله را بنویسم. من از شما دوست خوبم ممنونم 🙂

  2. دیدم اینجا هم لطف کردین نظر گذاشتین آقای قائدی
    بازم تشکر که وقت صرف کردین و مقاله ام خوندین.
    خوشحالم شمایی که در طراحی سایت حرفه ای و متخصص هستین چنین نظری در مورد ایم مقاله ام دارین.
    بله دقیقا برای خودم هم تجربه شیرین و جالبی بوده و هست
    موفق باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *