E html> ژورنال نویسی چیست؟ و بررسی 4 مزیت آن - جهان فکر
خانه / نوشتن / ژورنال نویسی چیست؟ و بررسی ۴ مزیت آن

ژورنال نویسی چیست؟ و بررسی ۴ مزیت آن

 

 

در این مقاله قرار است در مورد چیستی ژورنال نویسی و مزایای آن با شما مخاطبین جهان فکر فرزانه کردلو که علاقه‌مند به نوشتن و تولید محتوا هستید، برای دقایقی کوتاه به گپ‌و‌گفت بپردازیم.

در همین ابتدا بگویم برخی این نوع از نوشتن را با روزانه نویسی یا شاید خاطره‌نویسی اشتباه بگیرند و یکی در نظر داشته باشند، منتها بایستی گفت، در حین شباهت و نزدیکی به هم تفاوت‌هایی هم دارند.

 

این را در نظر داشته باشید وقتی یک روز خود را با حال خوب یا بد سپری می‌کنیم. به هر حال برای همان رویداد و اتفاق یک سری افکار و احساسات در ما شکل می‌گیرد که تجربیات ما را در آن روز مورد نظر شکل می‌دهد.
به عنوان مثال؛

 

وقتی شما در دوره‌ای شرکت می‌کنید.
از مکانی دیدن می‌کنید.
از مغازه‌ای خرید می‌کنید.

 

instagram

 

یا اصلن طی روز به عناوین مختلف با فردی آشنا یا غیرآشنا صحبت می‌کنید. این صحبت کردن هم می‌تواند حضوری یا غیرحضوری(آنلاین) باشد. به طور حتم این فرد را اگر برای اولین بار دیده باشید یا با او با انواع محتوا مکاتبه کرده باشید. یک سری افکار و احساسات در شما شکل می‌گیرد که در کوتاه مدت یا در درازمدت می‌تواند تجربه خوب یا بدی برایتان رقم بزند.

 

و این موارد فقط یک مثال بود تا شما بهتر متوجه موضوع شوید.

و خلاصه کلی اتفاقات جور‌واجور دیگر که وقتی صبح بیدار می‌شویم و تا شب قبل رفتن به رختخواب دوروبرما شکل می‌گیرد. این ماجرا سبب می‌شود ما کمی در آن موضوع یا اتفاق خاص حرفی برای گفتن داشته باشیم و برای مدت کوتاه یا بلند حتّا ذهن‌مان را به خود مشغول کند.

 

نکته مهم می‌دانید چیست؟

چه خوب که این وقایع را با جزئیات بیشتر در جایی به صورت فیزیکی (روی برگه‌های کاغذ) یا الکترونیکی ثبت کنیم.

 

با این کار اتفاق خوش یومن دیگری را رقم می‌زنیم:

شاید بپرسید چه اتفاقی:

به صورت خیلی اتفاقی یک بانک اطلاعاتی بر حسب موضوعی که در مورد آن نوشتیم، که در قالب یک مجموعه ژورنال است برای خود تدارک می‌بینیم و خودمان از وجود آن بی‌خبر هستیم. در حالیگه این اطلاعات گنجینه‌ای برای ما در حال و آینده خواهد بود.

یک بانک اطلاعاتی کامل در مورد خودتان دارید که هر وقت خواستید می‌توانید به آن مراجعه کنید و برای اهداف مورد نظر از آن استفاده کنید.

اینکه در آن روز و ساعت مورد نظر من چه کردم، کجا بودم، کجا رفتم. با کی بودم. چی خوردم. چی خرید کردم. چی نخریدم. با کی حرف زدم و چه حرف‌هایی ردو‌بدل شد.

اینکه انجام دادن این کار برای شما خوب نیست یا خوب است، خیلی بر این موضوع پافشاری نکنید و برای یک بار هم که شد حداقل برای امروز یا حتّا روزهای پیشرو این چالش یا روش را امتحان کنید.

چیز زیادی از دست نخواهید داد فقط کلی فکر و ایده است که در برگه دفتر یا صفحات ورد سیستم‌تان سرازیر می‌شوند. این ایده‌‌ها با زبان بی‌زبانی به دنبال این هستند که حرف‌دلشان شنیده شود و اگر خواستید کاری برایشان انجام دهید.

پس، دست بجنبانید و افکارتان را در مورد آن موضوع خاص که امروز یا روز گذشته برایتان اتفاق افتاده است قدری بنویسید.
از این بنویسید چه فکر و حس داشتید و چه موارد دیگر را از آن رویداد تجربه کردید.

من خودم که از این جریان ژورنال‌ نویسی خیلی بهره‌ها بردم. هر وقت فرصت کنم، سعی می‌کنم در مورد آن اتفاق، آن دوره، آن وبینار و … در آن روز مورد نظر که از سر گذراندم و به عبارتی نظرم را به خود جلب کرده چند خطی بنویسم و حتا پیش آمده که آن نوشته را در سایتم و باقی رسانه‌هایم منتشر کردم.

 

 

موافقید در ادامه به این موضوع بپردازیم که این کار چه مزیت‌هایی برای ما به دنبال خواهد داشت.

 

 

telegram

 

مزایای ژورنال نویسی کدامند؟

 

-صاحب بانک اطلاعاتی درباره خودتان می‌شوید.

در همان وهله‌ی اول یک بانک اطلاعاتی از خودتان دارید و می‌توانید در صورت لزوم به آن مراجعه کنید، نکته و موضوعی که می‌خواهید از آن روز خاص که در گذشته ثبت کردید، به راحتی استخراج کنید و به تدریج همه موارد را با جزئیات به ذهن‌تان یادآوری کنید.

 

-بهتر هدف‌گذاری می‌کنید

ژورنالنویسی سبب می‌شود که برای یک موضوع یا فعالیت خاص خود با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی بیشتر و بهتری عمل کنید.

 

-شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت

وقتی از همان زمان مورد نظر شروع به این نوع از نوشتن می‌کنید، به مرور نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسید و در دنباله فعالیت‌تان عملکرد بهتری دارید. به این شکل ترغیب می‌شوید با اشتیاق بیشتری آن فعالیت را دنبال کنید.

 

-روشی برای خودشناسی بهتر

به کمک ژورنال نویسی می‌توانید هر روز که از زندگی‌تان را که سپری می‌کنید از افکار و احساسات درحال گذر خود شناخت بهتری داشته باشید و در موقعیت‌های حساس مدیریت بهتری بر این افکار و احساسات داشته باشید و تجربه‌ی خوبی از خود و دیگران به یادگار بگذارید.

 

به تدریج تصمیم دارم مزیت‌های این روش نگارش را بر این مقاله بیافزایم.

 

راستی این را هم در پایان بگویم، چرا تصمیم گرفتم در سایت جهان فکر فرزانه کردلو در مورد ژورنال نویسی صحبت کنم.

در روز پنج‌شنبه، ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ یک وبینار در مورد توسعه‌ی فردی شرکت کرده بودم، که در آن برنامه آنلاین مدرس در مورد ابزارهای توسعه فردی در عصر دیجیتال صحبت می‌کردند که در لابلای صحبت‌های‌شان از نقش ژورنال نویسی در توسعه‌ی فردی اسم بردند. به این شکل من تصمیم گرفتم از این مدل ثبت وقایع روزانه قدری با شما به گفتگو بپردازم. امیدوارم برایتان مفید و کاربردی بوده باشد.

 

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

who-is-writter

نویسنده کیست؟ و بیان ۲۴ ویژگی یک نویسنده

  ۱-نویسنده کسی است که ابزار کارش کلمات است و هر لحظه با بودن در …

2 نظر

  1. سلام.
    منم چند وقتی توی کامپیوتر ژورنال نویسی می‌کردم ولی از وقتی کامپیوتر خراب شده دیگه نه آزاد نویسی میکنم نه ژورنال نویسی. توی کاغذ وقت نمی کنم.
    ولی سعی می کنم بازم بنویسم.
    ممنون از سایت خوبت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *