E html> چگونه کتابخوان شویم؟ 15 توصیه رولف دوبلی در مورد فواید کتابخوانی - جهان فکر
خانه / کتاب‌های عمومی / چگونه کتابخوان شویم؟ ۱۵ توصیه رولف دوبلی در مورد فواید کتابخوانی

چگونه کتابخوان شویم؟ ۱۵ توصیه رولف دوبلی در مورد فواید کتابخوانی

 

رولف دوبلی از فواید کتابخوانی می‌گوید. دوبلی در کتاب «پیگیر اخبار نباشید»، نویسنده‌ی دو کتاب دیگر از جمله «هنر شفاف اندیشیدن» و «هنر خوب زندگی کردن»، بیشتر هدفش از به نگارش درآوردن کتاب یاد شده این  است که مخاطب خود را از پیگیری اخبار دور کند و او را بیشتر با موضوع کتابخوانی و البته خواندن منابع معتبر و عمیق همانند کتاب‌ها با موضوعات مختلف و نیز سایت‌های آموزشی همراه سازد.

 

 

کسی که خودش به مدت‌ طولانی به حرفه خبرنگاری مشغول بوده و همکاران زیادی در این حوزه داشته و دارد و تجارب متعددی هم در این باره کسب نموده است. به همین خاطر برای او که در ابتدا با چنین چالشی روبرو شد، به عبارتی دل کندن از این کار برایش راحت نبود.

 

رولف دوبلی از زبان ویکی پدیا:

رولف دوبلی، متولد سال ۱۹۶۶، نویسنده، رمان‌نویس و کارآفرین سوئیسی است. او فارغ‌التحصیل ام‌بی‌ای و دکتری فلسفهٔ اقتصاد از دانشگاه سنت گالن سوئیس است. دوبلی از مؤسسان getAbstract، پلتفرم فراهم آورندهٔ خلاصهٔ کتاب و همچنین بنیاد World Minds است.

 

 

 

 

چند سال پیش، همان روزهایی که کتاب «پیگیر اخبار نباشید» با ترجمه آقای عادل فردوسی‌پور و بهزاد توکلی، علی شهروز بر سر زبان‌ها افتاد خیلی علاقه‌مند بودم آن را تهیه و مورد مطالعه قرار دهم. شاید بشود گفت که فرصت نمی‌شد.

 

آن‌ روزها که این کتاب تازه چاپ شده بود، خبری و اثری در قفسه‌های کتاب‌فروشی‌های شهرم نبود. البته چرا می‌شد آنلاین خریداری کرد؛ ولی چنین نکردم.

 

گذشت تا اینکه امسال یعنی ۱۴۰۱، من موفق شدم این کتاب ۱۴۲ صفحه‌ای را در حین گشت‌و‌گذار در یکی از کتابفروشی‌های شهر زنجان ببینم و برای خرید آن اقدام کنم و البته این خرید اتفاقی بود و در آن روز خاص قصدی برای تهیه آن نداشتم.

از این‌ها که بگذریم.

 

instagram

 

در این کتاب نویسنده بیشتر از این که پیگیر اخبار نباشیم سخن به میان آورده و راه‌حل‌ها و تجربه‌های زیسته‌ی خود را هم لابلای نوشته‌هایش جا داده است، منتها من تصمیم گرفتم از این منظر یعنی ۱۵ توصیه رولف دوبلی در مورد کتاب و فواید کتابخوانی به موضوع بپردازم و این پیشنهادات کاربردی را در اسرع وقت به سمع و نظر شما مخاطبین جهان فکر فرزانه کردلو برسانم.

 

ناگفته نماند که این کتاب در سال ۱۳۹۹ توسط آقای عادل فردوسی‌پور ترجمه و از طریق انتشارات نشر چشمه به چاپ رسیده است.

 

در ادامه صحبت و معرفی کتاب «پیگیر اخبار نباشید»، بی‌معطلی نظر شما را به ۱۵ توصیه رولف دوبلی در باره فایده‌های کتابخوانی جلب می‌کنم.

 

 

۱۵ توصیه مهم رولف دوبلی در مورد فواید کتاب‍خوانی

 

در این بخش می‌توانید برخی از مهمترین توصیه‌های رولف دوبلی در مورد فواید کتابخوانی را بخوانید و در زندگی روزمره خود به کار بگیرید تا آرامش بیشتری را نصیب خودتان سازید.

 

۱-هنگام سفر همیشه تعداد زیادی کتاب همراه‌تان داشته باشید. اگر در قطار یا هواپیما هستید و روزنامه‌ای در کنارتان توجه‌تان را جلب کرد، نادیده‌اش بگیرید. از ورق زدن روزنامه هیچ چیز عادیتان نمی‌شود.

در بهترین حالت ترجیح می‌دهید سرگرم کار یا مطالعه‌ی کتاب باشید یا در حالی که به ذهن‌تان استراحت می‌دهید، در آرامش به اطراف خود نگاهی بیندازید.

 

۲-مهم‌تر از همه، مجلات و کتاب‌هایی را مطالعه کنید که، ضمن داشتن منابع لازم برای به تصویر کشیدن جهان با همه‌ی پیچیدگی‌هایش، هیچ ابایی نیز از این کار نداشته باشند. روزنامه‌ها و مجله‌هایی که به طور عمده به مقالات متخصصان اختصاص دارند نیز ارزشمندند.

 

۳-تلاش کنید هفته‌ای یک کتاب بخوانید. اگر کتابی پس از خواندن بیست صفحه دیدگاه‌تان به جهان را وسعت یا تغییر نداد، یا دست کم توجه‌تان را جلب نکرد، آن را کنار بگذارید. از طرف دیگر، اگر به کتابی برخوردید که یک صفحه در میان چیز جدیدی یادتان می‌داد، از اول تا آخرش را بخوانید. اگر کتابی پس از خواندنِ بیست صفحه در میان چیز جدیدی یادتان می‌داد، از اول تا آخرش را بخوانید.

 

بعد بلافاصله آن را دو مرتبه مطالعه کنید. وقتی مطلبی را دومین بار می‌خوانید، اثرگذاری‌اش دو برابر دفعه‌ی اول نیست، بلکه به تجربه‌ی من ده برابر مؤثرتر است.

 

۴-در کنار موضوع کتاب و فواید کتابخوانی توصیه می‌کنم مقالات طولانی را هم دوبار بخوانید.

 

 

telegram

 

۵-خواندن گاه‌به‌گاهِ کتاب‌های آموزشی هم ارزشمند خواهد بود. خوراک بهتری از آن‌ها برای مغز وجود ندارد.

 

۶- رولف دوبلی استفاده از گوگل را مجاز می‌داند. نویسنده کتاب پیگیر اخبار نباشیم، معتقد است اینترنت سرشار است از منابع اطلاعاتی‌ِ درجه یک.

 

۷-مطالعه‌ی مقالات مفصل روزنامه‌ها و مجلات به خصوص آن‌هایی که متخصصان واقعی نوشته‌اند، به نوعی یک دوره آموزشی آنلاین است. به این ترتیب ساز‌و‌کارهای اساسی جهان را بهتر درک می‌کنید، به جای طول، به عرض می‌پردازید. به این شکل می‌توانید خود را با مطالبی مشغول کنید که با دایره شایستگی‌های شما ارتباط و هم‌پوشانی دارد.

 

۸-بیشتر اوقات با خواندن کتاب‌های خوب است که به وقایع واقعن به‌درد‌بخور پی خواهید برد. هر چه باشد، کتاب‌های غیرداستانی اساساً مقاله‌های بسیار بلندی هستند که حاصل تدوین دقیق و پژوهش‌اند. به طور مشخص کتاب‌ها در همان روز وقوع یک اتفاق چاپ نمی‌شوند.

 

در واقع چیزی که ما به دنبالش هستیم زمینه و ملاحظات یک ماجراست، یعنی دقیقن همان چیزهایی که با خواندن کتاب عایدتان می‌شود، حتّا اگر چند ماه یا یک سال بعد به دست‌تان برسد.

 

۹-در طول عمر خود دایره شایستگی‌تان را اصلاح خواهید کرد. ممکن است حتی حوزه‌های علاقه‌مندی دیگری نیز به آن اضافه کنید. در این صورت ایجاد یک مبنای عمیق شناختی، از طریق مطالعه‌ی کتاب‌های آموزشی، گذراندن دوره‌های آنلاین، مطالعه‌ی مقالات طولانی و صحبت با افراد مطلع ضروری است.

 

۱۰- دایره شایستگی‌هایِ هر کس چند منبع و رسانه‌ی تخصصی را دربرمی‌گیرد که مطالعه‌شان لازم است.

 

۱۱-در طول زندگی‌ام کتاب‌های بی‌شماری درباره‌ی مدیریت زمان خوانده‌ام و بسیاری از پیشنهادهای خیرخواهانه‌شان را امتحان کرده‌ام؛ امّا به این نتیجه رسیده‌ام که با وجود تمام راهکارها و تکنیک‌هایی که برای زنده کردن زمان ارائه می‌شود، هیچ روشی ساده‌تر و کارآتر از ترک اخبار نیست.

 

۱۲-فارغ از این‌که سوال مشکل یا مسئولیت پیش‌روی‌تان چه باشد، اولین ایده‌ای که به ذهن‌تان خطور می‌کند. معمولن همانی است که قبل‌تر جایی به گوش‌تان خورده است. ایده‌های اولیه به ندرت خلاقانه‌اند. به همین دلیل، قبل از این‌که کتاب یا مقاله‌ی بلند بخوانم، چند دقیقه وقت می‌گذارم و خودم را وادار می‌کنم تا در حوزه‌ی بحث، افکار خاص خودم را داشته باشم.

کار پرزحمتی است، امّا ارزشمند است چون می‌دانم به محض آن‌که شروع به خواندن کنم، افکار نویسنده مغزم را پُر خواهد کرد و امکان پروراندن افکار و ایده‌های شخصی را از من خواهد گرفت. اما اگر، پس از تأملاتِ شخصی، رفته رفته در کتاب غوطه‌ور شوم، آن‌گاه می‌توانم افکار نویسنده را با دیدگاه‌های خود مقایسه کنم.

 

 

۱۳-دوبلی در ادامه بیان نکاتی در مورد فواید کتابخوانی، بر این باور است که خلاقیت به تمرکز نیاز دارد. در حالی که اخبار تمرکز را نابود می‌کند.

 

۱۴-اگر واقعا می‌خواهید در برکه‌ای دیگر ماهی‌گیری کنید، هر ماه نصف روز زمان بگذارید و یک کتاب‌فروشی بزرگ بروید. آثار جدید را در هر تعداد حوزه که می‌توانید ورقی بزنید. بله! چند تایی را هم بخرید، اما هر روزتان را به امید برخورد ایده‌‌ای خلاقانه که زندگی حرفه‌ای‌تان را زیرورو کند، به گشت‌و‌گذار در سایت‌های خبری نگذرانید.

 

اگر قرار است وقت‌تان را اینگونه مدیریت کنید، باید منتظر سقوط آزاد باشید.

 

۱۵-به طور تقریبی هر یک از انواع محتوا، از رمان، کتاب‌های غیرداستانی، فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی گرفته تا پژوهش‌های دانشگاهی و مقالات، در مقایسه با اخبار همگی ابزارهای بهتری برای کسب حکمت‌اند.

 

 

 

کلام آخر

امیدوارم با خواندن این مقاله تحت عنوان چگونه کتابخوان شویم به همراه ۱۵ توصیه رولف دوبلی در مورد کتابخوانی بیش از قبل برای خواندن این کتاب و باقی کتاب‌ها و مجلات و سایر منابع مفید و کاربردی در خصوص موضوعات مورد علاقه و کاری پیش‌قدم شوید تا دایره شایستگی‌های خود را بیش از قبل گسترش دهید. و به این شکل هر روز بیشتر از قبل شناخت‌ بهتری از جهان پیرامون خود بدست آورید و آن را گسترش دهید.

از همه مهمتر اینکه با خواندن کتاب به طور مداوم و هر روزه آرامش خاطر بیشتری را مهمان وجودتان می‌سازید. نظر شما چیست؟

 

نکته پایانی اینکه من فرزانه کردلو خوشحال می‌شوم نظرتان را در مورد این مطلب در بخش دیدگاه بیان کنید.  اگر قبلن این کتاب یا سایر کتاب‌های رولف دوبلی را خواندید، می‌توانید تجربه‌تان را با من و مخاطبین جهان فکر به اشتراک بگذارید.

اگر هم خودتان پیشنهاد و تجربه‌ی کاربردی در مورد فواید کتابخوانی دارید بی‌صبرانه منتظر شنیدن و دیدن نظرات شما کاربران عزیز هستم.

 

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

dasta-iofski-introduction- book

خاطرات خانه اموات

قبلاً وقتی هر بار نام کتاب خاطرات خانه اموات اثر داستایوفسکی نویسنده‌ی روسی را می‌شنیدم، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *