E html> ابد و یک روز - جهان فکر
خانه / سینما و تلویزیون / ابد و یک روز

ابد و یک روز

instagram

 abad-o-yek-roz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم ابد و یک روز که یک فیلم اجتماعی می‌باشد که در درجه اول به بررسی معضلات اجتماعی همچون اعتیاد می‌پردازد. این فیلم در  در سال ۱۳۹۴ به کارگردانی محمد روستایی بر روی پرده سینما ظاهر شد.

همانطور که در ابتدا صحبت گفته شد،این فیلم که آسیب های اجتماعی از جمله، اعتیاد و فقر و بیکاری را با پرداختن به خانواده سمیه به تصویر می‌کشد.کارگردان این فیلم در بسیاری از مصاحبه اعلام نموده که بخش‌های بسیاری از فیلم را به عینه  می‌توان در دنیای واقعی هم پیدا کرد و مسئله‌ایست که ما هر روز در گوشه و کنار شهری که در آن زندگی می‌کنیم می‌توانیم آن را مشاهده کنیم.

سمیه، دختریست که فرزند ششم این خانواده از هم گسیخته و آشفته می‌باشد. او یک و تنها در تمامی سختی ها خانوادش را یاری می‌دهد.به نظر می‌رسد معقول ترین فرد بین این خانوده ۸ نفری همین سمیه باشد که با همه اعضای خانوداه روابط عاطفی ناگسیختنی دارد حتی با مرتضی کسی که به پدیده خانم سوزی چون اعتیاد دچار است.

در فیلم اید و یک روز روایت دختریست که کل اعضای خانواده از کوچک گرفته یعنی کوچکترین برادرش نوید تا مادر پیر و مریض احوالش به وی احتیاج دارد. به قدری خانواده وابسته سمیه شده است که زندگی به نوعی بدون او در این خانه و خانواده مختل می‌شود.

سمیه در فیلم ابد و یک روز بر حسب روایت فیلم به خاطر اصرار برادر بزرگترش مرتضی قصد دارد با یک مرد افغانستانی ازدواج کند تا بتواند زندگی جدیدی را پایه گذاری کند. هر چند در خود فیلم برادرش مرتضی عنوان می‌کند که اصراری بر ازدواج تو نیست اگر بخواهی می‌توانم بهم بزنم. سمیه با همه این احوال تن به این ازدواج داده،منتها از ته قلبش راضی به ازدواج نیست ولی برای کمک به خانوداه و سرسامان گرفتن برادرش مرتضی و داشتن کار و کاسبی و خانواده تصمیم به این کار گرفته است.

در میانه‌ی فیلم ابد و یک روز از باهوشی برادر نوجوانش به تصویر کشیده می‌شود. هر یک از خواهر و برادرهای بزرگتر سمیه روایت خود را دارند و به نوعی به سبب همین فقر و نداری و اعتیاد زندگی شان دست خوش تغییراتی شده است.

در میان این مشکلاتی که دور و بر خانواده سمیه جولان می‌دهد، اما آنها برای خود دلخوشی هایی هم دارند که برای لحظلاتی با آن خوشحال می‌شوند و همه چیز را به دست فراموشی می‌سپارند.منظور صحنه‌ایست که سمیه برادرش مرتضی را از ورود نوید به مدرسه تیزهوشان باخیر می‌سازد.

این فیلم می‌تواند روایت گر بسیاری از خانواده هایی باشد که با معضلات اجتماعی چون اعتیاد، بیکاری، فقر و… دست وپنجه نرم می‌کنند.

درست است که ۴ و ۵ سال از زمان تولید و انتشار این فیلم مهیج و جذاب می‌گذرد، به نظرم آن تازگی محتوای خود را با بازیگرانی حرفه‌ای چون پیمان معادی، پریناز ایزدیار و نوید محمدزاده و … را از دست نداده و همان شور و هیجان را در فیلم پس از گذشت چند سال به خوبی می‌توان حس کرد. از طرفی با دیدن فیلم ابد و یک روز حتی برای چندمین بار احساس تکراری بودن نکرد و با درک بیشتری به پای فیلم نشست.

جهان فکر این بار با بررسی یکی از فیلم های تأثیرگذار به نام ابد و بک روز در جامعه امروزی پرده از بسیاری مسائل برمی‌دارد.

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

introduction-film-colour-room-

معرفی فیلم اتاق رنگ

  در ابتدای فیلم اتاق رنگ، دختری جوان به نام کلاریس کلیف را در محوطه‌ی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *