چند روز پیش داشتم در اینستاگرام مصاحبه فردی که خودش سئوکار بود و تجربه محتوانویسی هم داشت را میدیدم. مصاحبه کننده در پایان صحبت یک سوال مهم از وی پرسید. سوال این بود به نظرتان دغدغه یک محتوانویس چه میتواند باشد؟
وی اولین کلمهای که اسم برد اعتمادسازی بود. البته بحث را باز و اضافه کرد از همان ابتدا برای هر مطلب و مقالهای که نوشته میشود به طور منظم هزینهها بایست از سوی کارفرما پرداخت شود تا در مقابل نویسنده محتوا هم سفارشات را سر وقت تحویل دهد.
در آن لحظه خودم را جای مصاحبه شونده گذاشتم از خودم این سوال را پرسیدم. به این فکر کردم که جواب این سوال چه میتواند باشد؟
من هم با این فرد موافق هستم اگر از همان ابتدا اعتمادسازی وجود داشته باشد. برخی مسائل دو طرف هم مشخص باشد، به عنوان مثال، قرار است چه مطلبی با چه موضوعاتی بنویسد؟ کی قرار است تحویل بدهد؟ و از همه مهمتر اینکه پرداختیها سر موقع باشد و به حرفهایی که در ابتدای صحبت گفته میشود متعهد باشند. من در وسط کار با دو سه بار دیر پرداخت شدن هزینهها مشکلی ندارم. چون این طبیعی است. بحثم چیز دیگریست. حتی حاضرم با برخی مجموعهها با یکی، دو ماه دیر پرداخت شدن پرداختیها ادامه دهم ولی نه با هر مجموعهای حتی چنین تجربهای داشتم و بدون دلخوری همه چیز خوب پیش رفته است.
راستش من در مورد پرداختیها به جزء یکی دو مورد که آن هم فکر میکنم انتخابم اشتباه بود از بقیه کسانی که تا به حال با آنها تجربه همکاری داشتم و دارم راضی بودم و هستم.
این موضوع را مطرح کردم تا به اینجا برسم همیشه هم همه چیز آن طور که انتظار دارید خوب پیش نمیرود و گاهی با مسائلی روبرو میشوی که انتظار نداشتی و سعی میکنید با کسب تجربیات بیشتر دیگر به سراغ آن تجربه نه چندان شیرین نروید. در این لحظه یاد کتابی از اسکات آدامز با عنوان «چگونه در هر کاری شکست بخوریم و باز هم برنده باشیم» که در حال خواندنش هستم افتادم. در آن کتاب اسکات آدمز از کلی تجربههای تلخ و شکستهای بیشمارش میگوید که جمع همین تجربیات در حال حاضر او را به یک کارتونیست بیرقیب تبدیل کرده است.
از اینها که بگذریم راستش در کنار پرداخت به موقع هزینهها میتوانم به ارائه مقاله بیکیفیت و عجلهای خواستن کارفرماها هم اشارهای کوتاه بکنم. گاهی نمونههایی دیدم که افراد اصلاً به محتوا توجهی ندارند و فقط میخواهند سایتشان از محتوا پر شود و در نهایت در صفحات اول گوگل قرار بگیرند. در کل از چرایی تولید محتوای خود بیاطلاع هستند و چون این روزها بازار تولید محتوا داغ داغ است علاقمند هستند که برای سایت خود تولید محتوا کنندو در یک روز به عنوان مثال ۴ تا محتوا از نویسنده محتوا میخواهد . من خودم به شخصه کس یا کسانی که تحویل سفارش با عنوان فوری بخواهند را رد میکنم چون اعتقادی به موضوع ندارم.