خانه / پزشکی / چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

چگونگی تقویت حافظه، از جمله سوالاتی است که در دنیای امروز ذهن بسیاری را درگیر خود کرده است. در این روزگار  دستیابی به راه و روشهای تقویت حافظه از جمله مباحثی است که مختص سن خاصی نیست و همه در هر سن و سالی علاقمند هستند که بدانند به چه طریق می‌توانند به پشتیبانی از حافظه خود بپردازند تا در طول مدت عمر خود اطلاعات مورد نیاز را بدون نیاز به دیگران به خصوص در سنین بالا به یاد داشته باشند و در نهایت خود را از دچار شدن به بیماریهای چون آلزایمر ایمن سازند. چنانچه شما هم می‌خواهید در خصوص چگونگی تقویت حافظه اطلاعات بیشتری کسب نمایید، در صورت تمایل تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

instagram

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

راههای تقویت حافظه :

در این قسمت قصد داریم با معرفی روشهایی، شما را در راستای تقویت حافظه یاری رسانیم:

  • خوردن آب:

برای تقویت حافظه بهتر است روزانه بدنتان را از آب مورد نیاز سیراب سازید. از آنجایی که برای بهبود عملکرد  همه قسمتهای بدن از جمله نیرومند ساختن مغز، سنجیده ترین کار آن است که در طی روز حداقل ۷ الی ۸ لیوان آب بنوشید. به دنبال مبحث تقویت حافظه شاید خود شما هم اطلاع داشته باشید که دو سوم بدن از آب شکل گرفته است و بی دلیل نیست اگر بخواهیم بگوییم که ۸۰ درصد مغز انسان هم از آب تشکیل شده است. از اینرو با آشامیدن آب در طول روز می‌توانید، استحکام و ثبات حافظه خود را حتی در سنین بالا هم تضمین کنید.

بر اساس تحقیقاتی که درباره مغز و تقویت حافظه توسط محققین این حوزه انجام گرفته، بیشتر از قبل به نقش آب در تقویت مغز اذعان دارند و به عبارتی، آنان تأکید می‌کنند که با مصرف آب به مقدار لازم، کارایی مغز  چندین برابر افزایش می‌یابد و این امر در ادامه نه تنها به تقویت حافظه کوتاه مدت، بلکه حافظه بلند مدت را هم حمایت می‌کند. لذا با توجه به نکاتی که در مورد ارزش این مایه حیات بخش در کارایی بدن و نیز مغز عنوان شد، همواره در طی روز از خوردن آب غافل نشوید.

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

  • خواندن کتاب:

مطالعات زیادی در مورد تأثیر خواندن کتاب بر  تقویت حافظه و مغز انجام گرفته که یکی از این تحقیقات، در دانشگاه ایموری کشور آمریکا صورت گرفته و مؤید این نکته است که هر بار که ما کتابی می‌خوانیم، در این حالت عملکرد مغز به مدت ۵ روز ارتقاء می‌یابد و این تغییرات در گذر زمان در بدن به وضوح  قابل مشاهده است. از سویی در راستای تقویت حافظه، با خواندن کتاب در طی روز، بر شمار سلولهای عصبی افزوده شده و سبب اتصالات بیشتر در مغز می‌گردد.

بدین ترتیب چه در امر کتاب خواند و چه سایر موضوعات، هر بار که مغز انسان شروع به یادگیری چیز جدید می‌کند، فعل و انفعالات شیمیایی در مغز صورت می‌پذیرد که به سبب آنان، تعداد  اتصالاتی که در سیستم مغزی وجود دارد افزایش می‌یابد و سلولهای عصبی جدید وارد عمل می‌شوند. از اینرو برخی پژوهشات درباره‌ تقویت عملکرد حافظه و مغز نکاتی را مطرح می‌کنند از جمله اینکه خواندن کتاب با صدای بلند هم می‌تواند در رشد فعالیت های سلولهای عصبی تاثیر شگرفی داشته باشد.

  • تنوع در کارها :

 برای این که بتوانید در روند تقویت حافظه و مغز به شکل مطلوب عمل کنید، پیوسته تلاش کنید از همان ابتدای  روز، یک مقدار در انجام کارهای روزمره و روتین خود از تکرار بپرهیزید و به سخن دیگر وارونه عمل کنید. برای وارونه انجام دادن فعالیت های روزانه خود، به طور مثال، اگر هر روز صبح مسواک را با دست راست می‌گیرید، این بار با دست چپ امتحان کنید، یا امروز ساعت مچی را به دست مخالف ببندید، یا اگر تا به این ساعت با دست راست غذا می‌خوردید با دست چپ این کار را انجام دهید. در ادامه یادگیری راهها و شیوه‌های تقویت حافظه و نیز مغز حتی می‌توانید امروز و روزهای آتی  مسیر جدیدی را تا محل کار و یا مقصد مورد نظرتان … انتخاب کنید.

البته ما در اینجا برای تقویت حافظه و مغز به چند نمونه اشاره کردیم، هر فرد با توجه به موقعیت شغلی و زندگی خود می‌تواند تغییرات و تنوع بیشتری را در پیش بگیرید، حتی از چیدمان روی میز کار گرفته تا بخش های دیگر… . با این کار ارتباطات جدیدتری از طریق سلولهای عصبی شکل می‌گیرد که این امر می‌توانند سلولهای عصبی پیشین را تقویت ‌کنند تا با گذر زمان و افزایش سن دارای ثبات و استحکام بیشتری شوند. ‌

  • داشتن روابط اجتماعی مناسب:

در پی بحث و گفتگو در باب تقویت حافظه و مغز بایستی گفت، همواره تلاش کنید، محدوه ارتباطات تان را گسترش دهید و در همه حال دوستان خوبی را برای خود بیابید. شاید این روزها با به وجود آمدن شبکه ‌های اجتماعی متنوع، ارتباط با دوستان و آشنایان و … کار را برای بسیاری از ما راحت کرده و دیگر دوری راه و زمان نداشتن برای برقراری ارتباط درست با دیگران را بهانه نمی‌کنیم. منتها به تازگی تحقیقاتی که پژوهشگران انجام دادند، هر چند با گسترش شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از افراد به نوعی در دنیای خود تنها هستند و به دنبال هم صحبتی می‌باشند تا شنونده حرفهای ناگفته آنان باشند.

به دنبال بیان راههای تقویت حافظه، به نظر می‌رسد با وجود گوشی ها و دیگر وسایل الکترونیکی نمی‌توانیم ارتباط موثر و مناسبی با یکدیگر برقرار کنیم، با این که به نحوی فاصله‌ها نزدیک شده و اما کیفیت روابط اجتماعی به معنای واقعی سیر صعودی چندانی نداشته است و به نظر می‌رسد انسانها نسبت به هم بی تفاوت تر از قبل شدند و با این که طی روز با بمبارانی از اطلاعات مواجه هستیم و به شکلهای مختلف آنان را به اشتراک می‌گذاریم و در گروه‌ها و انجمنهای مختلف فضای مجازی عضو هستیم، اما مبنای اصلی زندگی را نمی‌دانیم و هر کس به نوعی در دنیای خود سیر می‌کند و در پی یافتن آن جهان ایده‌آل است، در حالی که ما در کنار همدیگر می‌توانیم آن جهان مورد نظر را بیابیم. لذا با توجه به این صحبت ها برای تقویت حافظه بهتر است تعاملات اجتماعی خوبی را با افراد پیرامون تان ایجاد نمایید.

  • ورزش کنید:

نه تنها برای تقویت حافظه، بلکه برای پایداری و قویتر شدن کلیه قسمتهای بدن، پیوسته از ورزش کردن در طی روز غافل نشوید، حتی شده روزی ۳۰ دقیقه انجام حرکات ورزشی و یا پیاده روی کردن را جزو برنامه روزانه خود قرار دهید. با هر بار ورزش کردن و انجام تمرینات ورزشی، بدن شما در قسمت مغز و سایر بخش ها، مواد شیمیایی را ترشح می‌کند که بر عملکرد بالای آنان  تاثیر چشمگیری می‌گذارد.

طبق گفته متخصصان بهداشت و سلامت، هر روز ۳۰ دقیقه ورزش و انجام حرکات ورزشی کیفیت زندگی را بالا می‌برد و به سبب ایجاد بیشتر اتصالات عصبی که پیش تر در مورد آن صحبت شد، نورون های عصبی تازه تری در محیط مغز  شکل می‌گیرد و حتی زمانی که پای افزایش سن به میان می‌آید، این عملکرد مغز به کار خود پایان نمی‌دهد و پیوسته آیتمی چون تقویت حافظه را ارتقاء می‌بخشد.

برای تقویت حافظه در کنار ورزش کردن، از طریق نفس عمیق کشیدن هم می‌توانید به رشد بیشتر سلولهای عصبی کمک کنید. لذا طی ۲۴ ساعت شبانه، ۱۲ بار نفس عمیق کشیدن فرآیند گسترش و توسعه سلولهای نامیرده را افزایش می‌دهد و از طرفی با هر دم و بازدم اکسیژن جدیدی را وارد شش هایتان می‌کنید و خود این کار برای سلامتی  بدن نیز بسیار کارآمد است.

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

  • یادگیری زبان جدید:

یکی دیگر از راههای تقویت حافظه، یادگیری زبان جدید است. سعی کنید در هر موقعیت و شرایطی که قرار دارید یک زبان دومی را انتخاب کنید و در طی روز، زمانی را هر چند کوتاه برای فراگیری آن اختصاص دهید. یادگیری زبان دوم، مثل هر موضوع جدیدی که را در حال یادگیری هستید، به عبارتی تاثیر به سزایی در کارایی مغز دارد و به طرز باور نکردنی با گذشت زمان عملکرد مغز را بالا می‌برد و در ادامه هم حافظه تقویت می‌شود.

  • انجام کارهای فکری:

همواره برای تقویت حافظه، می‌توانید به انجام کارهای فکری روی آورید. فعالیتها و بازیهای فکری مثل جدول حل کردن، حل جداول سودوکو، کار با مکعب روبیک، مرتب کردن پازل،  بازی با اعداد و حروف و اجرای بازی پانتومیم و… از نمونه‌هایی است که حتی در جمع خانواده، دوستان هم می‌توانید انجام دهید و با یک تیر دو نشانه را هدف بگیرید، هم ساعاتی سرگرم کننده و فرح بخش را فراهم سازید و همچنین بدین شیوه حافظه خود را تقویت کنید.

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

سخن پایانی اینکه، برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز، تا می‌توانید در طی روز ذهن و فکر خود را از طریق شیوه‌های مختلف به چالش بکشید.

 

instagram- jahanfekr

درباره‌ی فرزانه

حتما ببینید

سلامتی

نشانه‌ های سلامتی بدن کدامند؟

مبحث نشانه‌ های سلامتی بدن در عصر حاضر، موضوع بسیار چالش برانگیزی می‌باشد، چرا که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *